ITPB2/415-852/10/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-852/10/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2010 r. (data wpływu 17 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest zatrudniona na Uniwersytecie jako lektor języka duńskiego. Z tego tytułu otrzymuje wynagrodzenie na podstawie umowy o pracę. Oprócz tego wynagrodzenia otrzymuje od Zarządu Uniwersytetów i Nieruchomości podlegającego Ministerstwu Nauki, Technologii i Rozwoju Królestwa Danii dofinansowanie (dotację). Ww. dofinansowanie (dotacja) wynika ze zorganizowanego w Danii systemu lektoratu, którego celem jest propagowanie znajomości języka duńskiego za granicą. Obecnie Rząd Danii poprzez podległe mu Ministerstwo Nauki, Technologii i Rozwoju wspiera nauczanie języka duńskiego na około 30 zagranicznych uniwersytetach, w tym na uniwersytecie w Polsce. Podstawy prawne tego dofinansowania (dotacji) wynikają z Rozporządzenia o systemie lektoratu wydanego przez duńskie Ministerstwo Nauki, Technologii i Rozwoju. Zgodnie z § 3 ww. rozporządzenia Ministerstwo przyznaje dofinansowanie osobiste duńskim lektorom oddelegowanym na uniwersytety, które zawarły umowę z Ministerstwem o współfinansowaniu. Załącznik do rozporządzenia określa wysokość dofinansowania dla lektorów języka duńskiego w poszczególnych krajach. Dla lektora uczącego j. duńskiego w Polsce wysokość dofinansowania wynosi ok. 230.000 koron duńskich. Dofinansowanie jest wypłacane z dołu w ratach miesięcznych, na konto osobiste Wnioskodawczyni w duńskim banku. Duńska Agencja Majątku i Uniwersytetów zawarła opisaną wyżej umowę z uniwersytetem w Polsce. W ww. umowie o prowadzenie zajęć w języku duńskim dla tego uniwersytetu uregulowano organizację zajęć w języku duńskim w katedrze skandynawistyki tego uniwersytetu. W umowie znalazł się zapis, że oprócz wynagrodzenia otrzymywanego od uniwersytetu "Agencja będzie dotować wykładowcę zgodnie z przepisami duńskimi". Podatnik zamieszkuje na stałe w Polsce, podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dofinansowanie otrzymywane przez Wnioskodawczynię z zagranicy jest wolne od podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawczyni otrzymane środki są wolne od podatku dochodowego, ponieważ spełniają wszystkie warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wynika z gramatycznej wykładni ww. przepisu popartej orzecznictwem sądów administracyjnych, aby dochody były wolne od podatku konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków: pochodzenia tych dochodów od wymienionych w ustawie podmiotów oraz bezpośredniego realizowania przez podatnika programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. W ocenie Wnioskodawczyni w przedstawionym stanie faktycznym zostały spełnione powyższe przesłanki. Po pierwsze, ww. dochody pochodzą od rządu państwa obcego - od Rządu Królestwa Danii i zostały przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji państwa obcego wyrażonego w rozporządzeniu o systemie lektoratu. Po drugie, podatnik bezpośrednio realizuje cel programu - czyli propaguje znajomość języka duńskiego poza granicami Danii (w Polsce) poprzez prowadzenie zajęć z tego języka na uniwersytecie w Polsce. Mając na uwadze powyższe - zdaniem Wnioskodawczyni - dochody otrzymywane przez Nią od Rządu Duńskiego są wolne od podatku dochodowego.

Wnioskodawczyni otrzymała dofinansowanie za 2009 r. w wysokości 58.000 koron duńskich (za 3 miesiące: październik, listopad i grudzień), w 2010 r. dotychczas otrzymała 175.500 koron duńskich, za cały 2010 r. otrzyma około 234.000 koron duńskich, za 2011 r. otrzyma 234.000 koron duńskich.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 4a ww. ustawy przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2010 r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisów dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Ponadto, z punktu widzenia możliwości zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne znaczenie ma okoliczność, czy Polska jest w tym przypadku beneficjentem pomocy (faktycznym biorcą pomocy).

W sytuacji przedstawionej we wniosku Wnioskodawczyni - podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce - jest zatrudniona na Uniwersytecie jako lektor języka duńskiego. Z tego tytułu otrzymuje wynagrodzenie na podstawie umowy o pracę. Oprócz tego wynagrodzenia otrzymuje od Zarządu Uniwersytetów i Nieruchomości podlegającego Ministerstwu Nauki, Technologii i Rozwoju Królestwa Danii dofinansowanie (dotację). Ww. dofinansowanie (dotacja) wynika ze zorganizowanego w Danii systemu lektoratu, którego celem jest propagowanie znajomości języka duńskiego za granicą.

Zgodnie z powołanym w stanie faktycznym § 3 rozporządzenia Ministerstwa Nauki, Technologii i Rozwoju o systemie lektoratu duńskie Ministerstwo przyznaje dofinansowanie osobiste duńskim lektorom oddelegowanym na uniwersytety, które zawarły z Ministerstwem umowę o współfinansowaniu. W konsekwencji, Rząd Danii wspiera nauczanie języka duńskiego na zagranicznych uniwersytetach, w tym na uniwersytecie w Polsce. Dofinansowanie jest wypłacane z dołu w ratach miesięcznych, na konto osobiste Wnioskodawczyni w duńskim banku.

W rozpatrywanej sprawie Polska nie jest zatem beneficjentem pomocy, środki bezzwrotnej pomocy przeznaczone są dla duńskich lektorów oddelegowanych na zagraniczne uniwersytety.

Wobec powyższego, dochody otrzymywane przez Wnioskodawczynię z Danii nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych.

Jednocześnie jednak w przedmiotowej sprawie wskazać należy, iż art. 18 ust. 1 umowy konwencji z dnia 6 grudnia 2001 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 2003 r. Nr 43, poz. 368) stanowi, że:

a.

Pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, inne niż emerytura, wypłacane przez Umawiające się Państwo, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny osobie fizycznej z tytułu usług świadczonych na rzecz tego Państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

b.

Jednakże pensje, płace i inne tego rodzaju wynagrodzenia podlegają opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeżeli usługi są świadczone w tym Państwie, a osoba świadcząca te usługi ma miejsce zamieszkania w tym drugim Państwie, i która:

(i) jest obywatelem tego Państwa lub

(ii) nie stała się osobą mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie wyłącznie w celu świadczenia tych usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl