ITPB2/415-815/08/TJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-815/08/TJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2008 r. (data wpływu 18 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie umowy przeniesienia własności z dnia 31 października 2007 r. nabył Pan na własność nieruchomość niezabudowaną - działkę gruntu rolnego numer 3/2. Powierzchnia niniejszej działki wynosiła 1,4621 hektara. Zgodnie z klasyfikacją figurującą w ewidencji gruntów działka ta sklasyfikowana była jako grunty rolne. Na zakup niniejszej działki uzyskał Pan dwa kredyty bankowe, które zostały zabezpieczone hipotekami na tej nieruchomości: hipoteką zwykłą w kwocie 378.000 zł oraz hipoteką kaucyjną do kwoty 320.000 zł W lutym 2008 r. dokonał Pan geodezyjnego podziału działki o numerze 3/2 na dwie działki: działkę nr 3/4 o obszarze 0,4620 ha i działkę nr 3/5 o obszarze 1,0001 ha. W celu uzyskania środków pieniężnych z przeznaczeniem na spłatę wspomnianych kredytów, uzyskanych na zakup działki 3/2, dokonał Pan, w dniu 19 marca 2008 r., odpłatnego zbycia działki nr 3/4. Przychód z tej sprzedaży przeznaczy Pan na spłatę przedmiotowych kredytów. W dniu 3 kwietnia 2008 r. przeniósł Pan na swojego syna, w drodze darowizny, prawo własności działki 3/5. Ponadto podaje Pan, iż prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie robót ogólnobudowlanych, robót instalacyjnych, handlu detalicznego poza siecią sklepową. Na przedmiotowej nieruchomości nie prowadził Pan działalności gospodarczej innej niż rolnicza. Nie ma Pan też zarejestrowanej działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami, ani nie wykonuje faktycznie działalności gospodarczej w tym zakresie. Poza tym w roku bieżącym ani w roku poprzedzającym nie nabywał Pani ani nie zbywał żadnych innych nieruchomości. Jest Pan jedynie współwłaścicielem nieruchomości budynkowej, w której Pan zamieszkuje i prowadzi działalność gospodarczą. Pozostaje Pan w związku małżeńskim, jednak przedmiotowa nieruchomość została nabyta ze środków pochodzących z majątku osobistego i do tego majątku. Nabywca działki 3/4, wg Pana wiedzy, nie jest właścicielem (posiadaczem samoistnym) innych nieruchomości rolnych. Dla działki numer 3/2, ani też dla działek powstałych wskutek podziału, nie istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Nie dokonywał Pan również przekształcenia niniejszych działek na działki budowlane, nie występował o wydanie warunków zabudowy, nie dokonywał ich "uzbrojenia", a obie działki, tj. 3/4 i 3/5 są obecnie sklasyfikowane jako użytki rolne. Ponadto podaje Pan, iż ma zamiar nabyć w 2008 r. inne gospodarstwo rolne.

W związku z powyższym zadano następujące pytania

1.

Czy przychód (dochód) uzyskany ze sprzedaży działki gruntu, o numerze 3/4, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

2.

Czy sprzedaż działki gruntu oznaczonej jako 3/4 jest częstotliwą dostawą gruntu w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jeżeli tak, to czy niniejsza dostawa będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ustawy o VAT.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie pierwsze. W zakresie pytania drugiego wniosek zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie pytania pierwszego, przychody uzyskane ze sprzedaży działki nr 3/4 będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, chyba że wchodzące w jego skład grunty, w związku z tą sprzedażą, utraciły charakter rolny lub leśny. Działkę nr 3/4 stanowią grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne. Na przedmiotowej działce nie jest prowadzona działalność gospodarcza inna niż rolnicza, a według posiadanej przez Wnioskodawcę wiedzy także nabywca nie prowadzi na przedmiotowej działce działalności innej niż rolnicza. Dla tejże nieruchomości nie ma przygotowanego także miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Wobec powyższego zbywana nieruchomość nie utraciła charakteru rolnego i może być wykorzystywana do celów prowadzonej działalności rolniczej. Przychód osiągnięty ze sprzedaż będzie zatem wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz wynikającego z przydziału spółdzielni mieszkaniowych prawa do domu jednorodzinnego, a także prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia "gospodarstwo rolne". W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika nr 6 do tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że ustawodawca uzależnił zwolnienie przychodu ze sprzedaży gruntów rolnych od następujących przesłanek:

* przychód musi zostać uzyskany z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,

* przychód ten nie może zostać uzyskany ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

O fakcie, czy dane grunty utraciły w wyniku ich sprzedaży charakter rolny decyduje cel ich nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Utrata charakteru rolnego lub leśnego następuje więc przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Nie przesądza zatem o tym wyłącznie oświadczenie kupującego czy treść planu zagospodarowania przestrzennego gminy wprowadzonego uchwałą rady gminy, bowiem organy podatkowe rozstrzygające prawo podatnika do zwolnienia od podatku przychodu ze sprzedaży, biorą pod uwagę wszystkie okoliczności związane z daną transakcją.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że nabył Pan nieruchomość rolną o powierzchni 1,4621 ha. Następnie dokonał Pan podziału tej działki na dwie mniejsze - o powierzchni 1,0001ha i 0,4620 ha. Pierwszą działkę przekazał Pan synowi w drodze darowizny, natomiast mniejszą sprzedał Pan osobie fizycznej, nie będącej, wg Pana wiedzy, posiadaczem samoistnym ani właścicielem innych nieruchomości rolnych. Okoliczności te wskazują, że sprzedana działka, w związku z faktem, iż nie została nabyta z zamiarem włączenia do innego gospodarstwa rolnego, utraciła na skutek sprzedaży charakter rolny. Dlatego też sprzedaż tej nieruchomości podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Zgodnie z ust. 4 wskazanego przepisu podatek ten jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, a dochodu tego, w myśl ust. 5, nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl