ITPB2/415-792/11/ENB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-792/11/ENB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2011 r. (data wpływu 23 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 listopada 2011 r. (data wpływu 7 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem w dniu 7 listopada 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

We wniosku tym i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest rolnikiem. W 1993 r. zakupił grunty rolne niezabudowane w m. K. o powierzchni 3,98 ha. W 1994 r. Wnioskodawca zakupił w tej miejscowości całe gospodarstwo rolne i obecnie w nim zamieszkuje. Gospodarstwo to obejmowało 8,52 ha wraz z zabudowaniami (dom mieszkalny, obora, stodoła).

W przesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż w skład gospodarstwa rolnego nabytego w 1994 r. wchodziła działka gruntu o powierzchni 1,4 ha położona w pewnej odległości od zakupionego gospodarstwa. Działka ta z racji swojego oddalenia nie była użytkowana. Została podzielona na mniejsze działki. W latach 2007-2009 Wnioskodawca sprzedał 16 wydzielonych działek.

Ponadto w 1997 r. Wnioskodawca zakupił sąsiadującą działkę rolną o powierzchni 0,76 ha. W dniu 26 czerwca 2003 r. Wnioskodawca zakupił w miejscowości M. (w odległości 6 km od K.) grunty rolne o powierzchni 7,30 ha. Nieruchomość tę nabył w celu powiększenia gospodarstwa rolnego. Przez kilka lat uprawiał na niej pszenżyto. W roku 2006 Wnioskodawca zachorował i postanowił podzielić grunty rolne w M. na mniejsze działki w ilości 31 szt. Dookoła zostało zbudowanych kilkadziesiąt domów jednorodzinnych. W dniu 29 stycznia 2010 r. gmina na wniosek Wnioskodawcy i koszt uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu w M.

Zgodnie z rozdziałem pierwszym tej uchwały:

1.

Teren objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego stanowią grunty rolne nie wymagające stosownych pozwoleń organów na zmianę ich przeznaczenia na cele nierolnicze i nieleśne.

2.

Celem regulacji prawnych zawartych w ustaleniach planu jest w szczególności przeznaczenie terenu pod zabudowę jednorodzinną, w tym z usługami nieuciążliwymi.

Do chwili obecnej na powierzchni 31 działek w M. Wnioskodawca uprawia nadal trawy ekologiczne z domieszką motylkowych.

Wzdłuż granicy działek przebiega linia energetyczna, natomiast nie ma rozprowadzenia do poszczególnych działek. Wnioskodawca zamierza również na własny koszt na drodze wewnętrznej poprowadzić sieć wodociągową. Przyszli właściciele działek będą podłączać się do wodociągu na własny koszt.

Obecnie, w związku ze stanem zdrowia Wnioskodawca przebywa na rencie i oprócz dopłat rolnych nie uzyskuje żadnych innych dochodów. W związku z zaistniałą sytuacją Wnioskodawca postanowił sprzedać w tym roku jedną lub dwie działki.

Powyższe grunty nabywał na powiększenie gospodarstwa rolnego, a nie z zamiarem odsprzedaży. Wnioskodawca nie zamierza dokonywać transakcji zbycia innych nieruchomości.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż przedmiotowych działek będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako sprzedaż dokonana po upływie 5 lat od momentu nabycia.

Zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu sprzedaży przedmiotowych działek nie wystąpi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ działki będą sprzedawane po upływie 5 lat od chwili ich nabycia. Działki te stanowią majątek prywatny Wnioskodawcy i nie zostały kupione z zamiarem ich późniejszej sprzedaży. Do sprzedaży zmusza Wnioskodawcę aktualna sytuacja życiowa, a przede wszystkim zdrowotna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W świetle powyższego, każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy stanowi źródło przychodów w rozumieniu tego przepisu, jeżeli zostanie dokonana w określonym czasie t.j. przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w latach 1993, 1994 i 1997 dokonywał zakupu gruntów rolnych. W dniu 26 czerwca 2003 r. Wnioskodawca zakupił w miejscowości M. grunty rolne o powierzchni 7,30 ha. Nieruchomość tę nabył w celu powiększenia gospodarstwa rolnego. Przez kilka lat Wnioskodawca uprawiał na niej pszenżyto, a następnie trawy ekologiczne z domieszką motylkowych. W roku 2006 Wnioskodawca zachorował i postanowił podzielić grunty rolne w M. na mniejsze działki w ilości 31 szt. W dniu 29 stycznia 2010 r. gmina na wniosek i koszt Wnioskodawcy uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu w M. Do chwili obecnej na powierzchni 31 działek w M. Wnioskodawca uprawia nadal trawy ekologiczne z domieszką motylkowych.

Wzdłuż granicy działek przebiega linia energetyczna, natomiast nie ma rozprowadzenia do poszczególnych działek. Wnioskodawca zamierza na własny koszt na drodze wewnętrznej poprowadzić sieć wodociągową. Przyszli właściciele działek będą podłączać się do wodociągu na własny koszt.

W związku z zaistniałą sytuacją Wnioskodawca postanowił sprzedać w tym roku jedną lub dwie działki.

Analizując czy sprzedaż nieruchomości stanowi źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy sprzedaż ta nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej, zdefiniowanej w art. 5a ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z tym przepisem - ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

* prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zatem pojęcie działalności gospodarczej charakteryzuje się między innymi prowadzeniem tej działalności w celach zarobkowych, prowadzeniem działalności na własny rachunek, jej zorganizowaniem i ciągłością - zawodowym charakterem, uczestnictwem w obrocie gospodarczym. Ponadto przy ocenie zakresu pojęcia działalności gospodarczej nie można abstrahować od zamiaru podmiotu podejmującego poszczególne czynności.

W świetle powyższego uznać należy, iż działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności, czy też jej rodziny.

Zatem sprzedaż, nawet wielokrotna, przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, w oparciu o okoliczności przedstawione przez Wnioskodawcę, a w szczególności fakt, iż przedmiotowe nieruchomości nie zostały nabyte w celu dalszej odsprzedaży, a wyłącznie w celu powiększenia prowadzonego gospodarstwa rolnego i były wykorzystywane w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności rolniczej stwierdzić należy, iż ich sprzedaż nie będzie stanowiła źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem zostanie dokonana po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nieruchomości nabyto t.j. od końca 2003 r.

Przy czym należy zastrzec, iż rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest ustalanie, czy sprzedaż działek wypełnia znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, bowiem stanowi to domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl