ITPB2/415-769/08/ENB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-769/08/ENB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2008 r. (data wpływu 28 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

Pismem z dnia 23 września 2008 r. Nr ITPB2/415-769/08-2/ENB została Pani wezwana do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie jak pod względem technicznym zorganizowane było finansowanie projektu, powyższe uzupełniono w dniu 4 października 2008 r. (data stempla pocztowego).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W okresie od lutego do lipca 2008 r. brała Pani udział w projekcie badawczo-szkoleniowym programu szczegółowego Marii Curie w Instytucie we Francji. Szczegółowy tytuł projektu, jak wynika z punktu 1 porozumienia zawartego w lutym 2008 r. między Akademią Medyczną a Panią brzmiał "Identification of new cancer susceptibility genes by liakage analyses in Polish families with aggregation of breast or colorectal cancers". Na podstawie punktu 16 porozumienia otrzymywała Pani wynagrodzenie za każdy miesiąc pracy w ramach wyjazdu stypendialnego. Kwota wynagrodzenia została określona w umowie zlecenia stanowiącej integralną część porozumienia i wynosiła 2573,88 Euro netto.

Projekt w którym Pani brała udział, jest finansowany przez Wspólnotę Europejską w ramach programu Marie Curie Host Fellowships for the Transfer of Knowledge. Akademia medyczna wystawiła zaświadczenie, że wykonywała Pani w International Agency for Research on Cancer we Francji prace badawcze dotyczące projektu "Identyfikacja nowych genów predyspozycji do nowotworów przy pomocy analizy sprzężeń w polskich rodzinach z agregacją nowotworów piersi lub jelita grubego". Projekt ten jest realizowany w ramach 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej.

W przesłanym uzupełnieniu, wskazała Pani, że zgodnie ze stanowiskiem zawartym w piśmie z 2 października 2008 r. otrzymanym z Krajowego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych Unii Europejskiej, projekty Programu Szczegółowego People finansowane są w taki sposób, iż środki finansowe z Komisji Europejskiej trafiają bezpośrednio na rachunek bankowy instytucji, która została wybrana na koordynatora danego projektu. Instytucja ta następnie jest upoważniona i zobligowana do dystrybucji środków finansowych na dany projekt, do pozostałych instytucji partnerskich projektu. Wszystkie instytucje w projekcie tworzą jedną grupę i każda z instytucji ujawniona jest w kontrakcie podpisywanym z Komisją Europejską. W projektach tych nie jest przewidziany mechanizm prefinansowania ze środków publicznych na realizację projektu. W tym zakresie projekty Programu Szczegółowego People realizowane w ramach programów badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej nie są tożsame z mechanizmami charakterystycznymi dla funduszy strukturalnych i stanowią odrębny od funduszy mechanizm finansowy.

Dodatkowo zaznaczyła Pani, że kontrakt pomiędzy Komisją Europejską a Akademią Medyczną został zawarty w dniu 7 maja 2004 r., natomiast Akademia Medyczna otrzymała środki na realizację projektu w dniu 5 sierpnia 2004 r., co oznacza, że nastąpiło prefinansowanie środków na realizację tego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy program badawczy opisany w przedstawionym stanie faktycznym objęty jest zakresem zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy Akademia Medyczna zasadnie potrącała zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanego stypendium.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyżej wymienione stypendium mieści się w zakresie projektu badawczo-szkoleniowego programu szczegółowego Marii Curie jako część programu ramowego badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym w ocenie Wnioskodawcy, każda osoba fizyczna bezpośrednio realizująca cel dowolnego projektu należącego do programu szczegółowego Marii Curie realizuje cel programu ramowego badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej. W ocenie Wnioskodawcy powyższe potwierdza oświadczenie wydane przez Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, od lutego do lipca 2008 r. Wnioskodawczyni brała udział w projekcie badawczo-szkoleniowym programu szczegółowego Marii Curie w Międzynarodowym Instytucie we Francji. Na podstawie punktu 16 porozumienia Wnioskodawczyni otrzymywała wynagrodzenie za każdy miesiąc pracy w ramach wyjazdu stypendialnego. Kwota wynagrodzenia została określona w umowie zlecenia stanowiącej integralną część porozumienia i wynosiła 2573,88 Euro netto.

Projekt w którym Wnioskodawczyni brała udział, był finansowany przez Wspólnotę Europejską w ramach programu stypendialnego Marie Curie Host Fellowships for the Transfer of Knowledge ze środków 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek wynikających z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Zatem, skorzystanie ze zwolnienia przedmiotowego wynagrodzenia pracownika bezpośrednio realizującego cele programu jest uzależnione od sposobu finansowania przedmiotowego wynagrodzenia.

Jak wskazano we wniosku kontrakt pomiędzy Komisją Europejską a Akademią Medyczną został zawarty w dniu 7 maja 2004 r., natomiast Akademia Medyczna otrzymała środki na realizację projektu w dniu 5 sierpnia 2004 r., co oznacza, że nastąpiło prefinansowanie środków na realizację tego projektu. Jednakże Wnioskodawczyni brała udział w projekcie badawczo-szkoleniowym w okresie od lutego do lipca 2008 r., zatem niewątpliwie już po przekazaniu środków z Komisji Europejskiej na rachunek podmiotu wypłacającego wynagrodzenie Wnioskodawcy.

Zatem należy uznać, że wynagrodzenie było finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską i została spełniona przesłanka niezbędna do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że pracownik który je otrzymuje bezpośrednio realizuje cel programu.

Podkreślenia wymaga, że w sytuacji gdyby wynagrodzenie nie było finansowane bezpośrednio ze środków programu ramowego badań przekazanych przez Komisję Europejską, tylko byłoby np. wypłacane ze środków podmiotu wypłacającego a następnie następowałaby refundacja ze środków Komisji Europejskiej, wynagrodzenie to nie spełniałoby warunków do zwolnienia go z podatku dochodowego. W takiej sytuacji płatnik miałby obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od tych wypłat. Bez znaczenia pozostałby fakt, że w okresie późniejszym nastąpi refundacja poniesionych kosztów ze środków programów ramowych badań.

Jak wynika z przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni bezpośrednio realizowała cel programu finansowanego ze środków pozyskanych z 6 Programu Ramowego Badań w ramach programu stypendialnego Marie Curie.

W związku z powyższym należy uznać, że w przedmiotowej sytuacji wypełniona została również druga z przesłanek wskazanych w przepisie podatkowym.

Reasumując należy stwierdzić, iż wynagrodzenie Wnioskodawczyni korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, ponieważ zostały spełnione obie przesłanki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym za bezzasadne należy uznać potrącanie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od opisanych powyżej wynagrodzeń Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl