ITPB2/415-754/13/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-754/13/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2013 r. (data wpływu 8 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 31 października 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 31 października 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku tym został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W latach 2009 - 2011 pozyskał Pan, za pośrednictwem Fundacji R. (Program E.), fundusze z Polsko - Amerykańskiej Fundacji Wolności dla Z., zakładu pracy w którym jest zatrudniony na czas nieokreślony. Trzy granty, każdy w kwocie 12.000 zł, pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a wykorzystane zostały na zakup sprzętu, materiałów i usług a także na Pana wynagrodzenie, od którego pobrany został podatek dochodowy od osób fizycznych.

Przez trzy lata Pana pracodawca, zgodnie z wymogami Umowy Dotacji, zawierał z Panem umowy zlecenia na prowadzenie zajęć w ramach wspomnianych projektów. Był Pan pomysłodawcą projektów i osobą bezpośrednio realizującą dodatkowe zajęcia językowe. Nie pobierał honorarium za bycie koordynatorem projektów. Pozyskane środki finansowe nie wchodziły do budżetu zakładu pracy, zgodnie z wymogami Umowy Dotacji spoczywały na wydzielonym koncie.

Z. był beneficjentem bezpośrednio realizującym cel Programu. Takie zapisy zawarte są na wszystkich umowach z lat 2009 - 2011. Celem programu E. było i jest wyrównywanie szans edukacyjnych, podnoszenie kompetencji dzieci i młodzieży z języka angielskiego na terenach wiejskich i w małych miasteczkach przez organizowanie dodatkowych, pozaszkolnych zajęć edukacyjnych. Podmiotem prawnym (wnioskodawcą i grantobiorcą) był Z. Zgodnie z umowami o dofinansowanie projektów w latach 2009, 2010, 2011 pełną odpowiedzialność za realizację projektu powierzono Panu. Wykonywana przez Pana praca służyła bezpośredniej realizacji celów określonych programami poszczególnych projektów, Pana wynagrodzenie przewidziane było w programach finansowych każdego projektu z lat 2009, 2010, 2011 w kategorii wydatki osobowe.

Dyrektor Z. był osobą upoważnioną do reprezentowania wnioskodawcy (Z.) na zewnątrz. Pan był pomysłodawcą, wnioskodawcą i wykonawcą wszystkich zaplanowanych działań, rozliczał także projekty pod względem merytorycznym i finansowym. Pod sprawozdaniami, zgodnie z wymaganiami umów podpisywali się także Dyrektor Z. i Główny Księgowy Z. Nie pobierali z tego tytułu wynagrodzeń, ani nie byli wpisani do działań projektu czy też budżetów poszczególnych projektów z lat 2009, 2010, 2011.

Polsko - Amerykańska Fundacja Wolności przekazuje środki finansowe za pośrednictwem krajowych operatorów poszczególnych Programów. Są to podmioty upoważnione przez PAFW na podstawie umowy do rozdzielania bezzwrotnej pomocy. W przypadku Programu E. krajowym operatorem w przekazywaniu środków finansowych z PAFW jest Fundacja R. Z. otrzymywał każdorazowo środki finansowe (granty) po wygraniu każdego konkursu grantowego który Pan przygotowywał, a następnie realizował i rozliczał. Zgodnie z wymogami umów środki znajdowały się na wydzielonym przez Z. koncie dla środków pochodzących z PAFW. Dotacje, których dotyczyły umowy zawierane w latach 2009, 2010, 2011 przez wnioskodawcę (Z.) pochodziły ze środków Polsko - Amerykański Fundacji Wolności na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej i stanowiły bezzwrotną pomoc finansową dla Polski. Fundacja R. współpracuje z PAFW na podstawie umowy.

Pana wynagrodzenie z tytułu umów zlecenia wypłacane było bezpośrednio ze środków otrzymanej dotacji, co było uwzględnione w wydatkach osobowych budżetu projektu. W umowach o dofinansowanie projektów z PAFW znajduje się zapis, że środki przelewane były w terminie 14 dni od otrzymania podpisanej przez Beneficjenta umowy. Taki też był stan faktyczny w związku z pozyskaniem grantów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z otrzymaniem przez Wnioskodawcę wynagrodzenia za realizację projektów E. w latach 2009 - 2011, finansowanych z bezzwrotnej pomocy finansowej Polsko - Amerykańskiej Fundacji Wolności.

Pana zdaniem, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny i art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych istnieje możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania od otrzymanych wynagrodzeń, które uzyskał realizując w latach 2009 - 2011 projekty finansowane z bezzwrotnej pomocy rządu USA. Posiada Pan niezbędną dokumentację (wnioski, umowy, sprawozdania), wskazujące, że był osobą bezpośrednio realizującą cele programu E. finansowanego z bezzwrotnej pomocy rządu USA. Nie pobierał Pan wynagrodzenia za bycie koordynatorem projektów, zajmował się czynnościami o charakterze merytorycznym: prowadzeniem warsztatów i innych zajęć z młodzieżą w ramach projektów przeprowadzanych w Zespole Szkół w latach 2009, 2010, 2011. Polsko - Amerykańska Fundacja Wolności każdorazowo przekazuje fundusze poprzez upoważnione podmioty, w tym przypadku była to Fundacja R.

Uważa Pan, że nie był pośrednikiem, któremu zlecono wykonanie zadań, gdyż aplikował o fundusze na realizację projektów w formach przez niego wymyślonych i realizowanych. Celem tych działań było wyrównywanie szans edukacyjnych i podnoszenie kompetencji w zakresie języka angielskiego wśród uczniów z Z.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle powyższego dochody podatników korzystają z przedmiotowego zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.:

* dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),

* podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w latach 2009 - 2011 pozyskał Pan, za pośrednictwem Fundacji R. (Program E.), fundusze z Polsko - Amerykańskiej Fundacji Wolności dla Z., zakładu pracy w którym jest zatrudniony na czas nieokreślony. Trzy granty, każdy w kwocie 12.000 zł, pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a wykorzystane zostały na zakup sprzętu, materiałów i usług a także na Pana wynagrodzenie, od którego pobrany został podatek dochodowy od osób fizycznych.

Przez trzy lata Pana pracodawca, zgodnie z wymogami Umowy Dotacji, zawierał z Panem umowy zlecenia na prowadzenie zajęć w ramach wspomnianych projektów. Pan był pomysłodawcą projektów i osobą bezpośrednio realizującą dodatkowe zajęcia językowe. Nie pobierał Pan honorarium za bycie koordynatorem projektów. Pozyskane środki finansowe nie wchodziły do budżetu zakładu pracy, zgodnie z wymogami Umowy Dotacji spoczywały na wydzielonym koncie.

Z. był beneficjentem bezpośrednio realizującym cel Programu. Takie zapisy zawarte są na wszystkich umowach z lat 2009 - 2011. Celem programu E. było i jest wyrównywanie szans edukacyjnych, podnoszenie kompetencji dzieci i młodzieży z języka angielskiego na terenach wiejskich i w małych miasteczkach przez organizowanie dodatkowych, pozaszkolnych zajęć edukacyjnych. Podmiotem prawnym (wnioskodawcą i grantobiorcą) był Z. Zgodnie z umowami o dofinansowanie projektów w latach 2009, 2010, 2011 pełną odpowiedzialność za ich realizację powierzono Panu. Wykonywana przez Pana praca służyła bezpośredniej realizacji celów określonych programami poszczególnych projektów, Pana wynagrodzenie przewidziane było w programach finansowych każdego projektu z lat 2009, 2010, 2011, w kategorii wydatki osobowe.

Dyrektor Z. był osobą upoważnioną do reprezentowania wnioskodawcy (Z.) na zewnątrz. Pan był pomysłodawcą, wnioskodawcą i wykonawcą wszystkich zaplanowanych działań, rozliczał także projekty pod względem merytorycznym i finansowym. Pod sprawozdaniami, zgodnie z wymaganiami umów podpisywali się także Dyrektor Z. i Główny Księgowy Z. Nie pobierali z tego tytułu wynagrodzeń, ani nie byli wpisani do działań projektu czy też budżetów poszczególnych projektów z lat 2009, 2010, 2011.

Polsko - Amerykańska Fundacja Wolności przekazuje środki finansowe za pośrednictwem krajowych operatorów poszczególnych Programów. Są to podmioty upoważnione przez PAFW na podstawie umowy do rozdzielania bezzwrotnej pomocy. W przypadku Programu E. krajowym operatorem w przekazywaniu środków finansowych z PAFW jest Fundacja R.

Z. otrzymywał każdorazowo środki finansowe (granty) po wygraniu każdego konkursu grantowego który przygotowywał Wnioskodawca, a następnie realizował i rozliczał. Zgodnie z wymogami umów środki znajdowały się na wydzielonym przez Z. koncie dla środków pochodzących z PAFW. Dotacje, których dotyczyły umowy zawierane w latach 2009, 2010, 2011 przez wnioskodawcę (Z.) pochodziły ze środków Polsko - Amerykański Fundacji Wolności na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej i stanowiły bezzwrotną pomoc finansową dla Polski. Fundacja Rozwoju współpracuje z PAFW na podstawie umowy.

Pana wynagrodzenie z tytułu umów zlecenia wypłacane było bezpośrednio ze środków otrzymanej dotacji, co było uwzględnione w wydatkach osobowych budżetu projektu. W umowach o dofinansowanie projektów z PAFW znajduje się zapis, że środki przelewane były w terminie 14 dni od otrzymania podpisanej przez Beneficjenta umowy. Taki też był stan faktyczny w związku z pozyskaniem grantów.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż spełnione zostało kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródła finansowania), o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast druga przesłanka której spełnienie jest niezbędne do zastosowania zwolnienia, określona została w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, a zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) program będzie korzystała z tego zwolnienia.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że beneficjentem oraz podmiotem bezpośrednio realizującym cel programu w rozumieniu dokumentów programowych był Z. Zatem stwierdzić należy, że otrzymując środki w ramach zawieranych z pracodawcą umów zlecenia uczestniczył Pan wprawdzie w realizacji projektu, jednakże nie była to bezpośrednia realizacja celu programu, o której mowa w omawianym zwolnieniu.

W konsekwencji, w niniejszej sprawie uznać należy, że umowy zlecenia na podstawie których otrzymywał Pan wynagrodzenia w latach 2009 - 2011 mieściły się w szeroko rozumianym kręgu umów, na podstawie których podatnik bezpośrednio realizujący program zleca dalsze wykonanie kolejnym podmiotom czynności w związku z realizowaniem tego programu. Tym samym, w przedmiotowej sprawie nie została spełniona przesłanka wynikająca z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na względzie przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż otrzymywane przez Pana wynagrodzenia finansowane ze środków Polsko - Amerykańskiej Fundacji Wolności nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie zostały spełnione uwarunkowania określone w lit. b powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.

W przypadku wypłaty przedmiotowych świadczeń pracodawca miał zatem obowiązek pobierania zaliczek na podatek dochodowy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl