ITPB2/415-750/13/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-750/13/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2013 r. (data wpływu 5 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odnoszącym się do obowiązków Wnioskodawcy jako płatnika podatku dochodowego, tj. obowiązku obliczania, pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek w związku z uczestnictwem w programie motywacyjnym - jest prawidłowe, jednakże z innych względów niż wskazane we wniosku.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku obliczania, pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek w związku z uczestnictwem w programie motywacyjnym.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest podmiotem należącym do międzynarodowej grupy. Uprawnieni pracownicy Spółki (dalej: Pracownicy lub Uczestnicy) uczestniczą w przyjętym przez macierzystą spółkę (dalej: Spółka francuska) programie motywacyjnym (dalej: Program). Spółka francuska notowana jest na giełdzie NYSE Euronext Paris. Program, który będzie funkcjonował w grupie od listopada 2013 r., dotyczy nabycia po preferencyjnej cenie istniejących akcji Spółki francuskiej.

Głównym celem wprowadzenia Programu jest zapewnienie większego udziału Pracowników w zyskach osiąganych przez grupę, a także zwiększenie zaangażowania i wydajności Pracowników poprzez oferowanie konkurencyjnego sposobu oszczędzania, jak również ujednolicenie i wzmocnienie zarządzania w grupie.

Program został przyjęty w drodze uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy Spółki francuskiej. Uchwała ta zawiera m.in. informacje o tym, którym Uczestnikom będą przysługiwać akcje (grupy stanowisk lub stopnie zaszeregowania Uczestników, pozwalające na ich identyfikację) oraz zasady przyznawania akcji (m.in. ilość przyznanych akcji, terminy, odpłatność, czasowe ograniczenia związane z ich zbyciem, itp.).

Od strony technicznej Programem będzie administrowała zewnętrzna firma.

W ramach Programu prawo do zakupu akcji po preferencyjnej cenie mają Pracownicy Spółki, zatrudnieni przez co najmniej 3 miesiące przed okresem zapisów na akcje (tekst jedn.: co najmniej przed dniem 19 sierpnia 2013 r.). Oferta zakupu akcji zakłada przyznanie Pracownikom określonych rabatów/dopłat wobec ustalonej ceny akcji, zgodnie z poniższym:

* 20% rabatu od ceny każdej zakupionej przez Uczestnika akcji, oraz dopłat:

* 75% ustalonej wartości akcji na pierwsze 5 zakupionych akcji,

* 50% ustalonej wartości akcji na akcje nr 6-10,

* 25% ustalonej wartości akcji na akcje nr 11-15.

Pracownicy mogą zainwestować w akcje maksymalnie 10% swojego rocznego wynagrodzenia zasadniczego. Subskrypcja do Programu będzie trwała w okresie 4-18 listopada 2013 r. Dopłaty do 15 akcji finansowane będą przez Spółkę polską.

Pracownicy mogą dokonać zakupu akcji w wybrany przez siebie sposób:

* poprzez jednorazowe potrącenie z wynagrodzenia kwoty należności za zakupione akcje, dokonane w liście płac przez Spółkę,

* poprzez jednorazowy przelew na wskazane przez Spółkę konto,

* w drodze dwunastu potrąceń z miesięcznego wynagrodzenia na całkowitą kwotę należności za zakupione akcje, dokonywane w liście płac przez Spółkę.

W związku z tym, że organizatorem Programu jest Spółka francuska i to ona podejmuje wszelkie decyzje w zakresie funkcjonowania Programu, Wnioskodawca w żaden sposób nie ma wpływu na model i funkcjonowanie Programu ani na wybór Pracowników uprawnionych do uczestnictwa w Programie, na ilość akcji dostępnych po preferencyjnej cenie, ani na przyznane zniżki.

Ponadto, Spółka nie uczestniczy również w obsłudze Programu oraz nie ma wpływu na rozdział akcji, ponieważ wszystkie te czynności realizuje Spółka francuska, która ostatecznie przydziela swoje akcje Uczestnikom według określonych przez siebie kryteriów. Od samego początku realizacji Programu, tj. od przystąpienia wybranej osoby do Programu, aż do jego zakończenia, więź prawna, jaka powstaje z racji realizacji tych przedsięwzięć istnieje jedynie pomiędzy poszczególnymi objętymi Programem Uczestnikami a Spółką francuską (a nie pomiędzy Uczestnikami a Spółką, która występuje tu jedynie w roi pośrednika).

W momencie nabycia akcje nie są przedmiotem obrotu i uprawnieni Pracownicy obejmują je jako pierwsi właściciele. Na przyznawane akcje nałożony jest pięcioletni okres restrykcji, w ramach którego Pracownicy m.in. nie mogą przenieść nabytych akcji na rzecz osób trzecich ani nie mogą ich sprzedać. Uczestnicy Programu prawo dysponowania akcjami nabywają po upływie wskazanego powyżej okresu restrykcji. W przypadku wcześniejszego rozwiązania stosunku pracy (przed upływem okresu restrykcji), Pracownik ma obowiązek spłacić zadłużenie wobec Spółki z tytułu zakupionych akcji. Wcześniejsze zbycie akcji, przed upływem pięcioletniego okresu restrykcji, jest możliwe tylko w wyjątkowych okolicznościach. Do takich według organizatora planu należą: zawarcie związku małżeńskiego, rozwód, sytuacja, w której Uczestnik, współmałżonek lub dziecko Uczestnika staną się niepełnosprawni, śmierć Uczestnika lub jego współmałżonka lub rozwiązanie z Uczestnikiem stosunku pracy. Powyższe przesłanki do wcześniejszego zbycia akcji oceniane są indywidualnie oraz określone są w prawie francuskim i należy je interpretować i stosować zgodnie z tym prawem. W okresie restrykcji Pracownicy posiadają prawo głosu na zgromadzeniach akcjonariuszy oraz prawo do otrzymywania dywidendy.

Spółka nie jest obciążana kosztami uczestnictwa Pracowników w Programie, poza pewnymi kosztami organizacyjnymi, np. utrzymania konta, na którym przechowywane są akcje w okresie restrykcji oraz dopłat do pierwszych 15 akcji nabywanych przez Uczestników.

Uprawnieni Pracownicy Spółki uczestniczący w Programie nie są związani stosunkiem pracy ani inną tego typu relacją z organizatorem Programu, tj. ze Spółką francuską.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochody wynikające z uczestnictwa w Programie powinny być opodatkowane wyłącznie w momencie zbycia akcji zgodnie z art. 24 ust. 11 i art. 30b ustawy o p.d.o.f., a w konsekwencji na Spółce nie będzie spoczywać obowiązek obliczenia, poboru i wpłacenia zaliczek na podatek od tych dochodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody uzyskiwane przez Pracowników Spółki z tytułu uczestnictwa w Programie powinny być opodatkowane wyłącznie w momencie zbycia akcji zgodnie z art. 24 ust. 11 i art. 30b ustawy o p.d.o.f., a w konsekwencji na Spółce nie będzie spoczywać obowiązek obliczenia, poboru i wpłacenia zaliczek na podatek od tych dochodów.

W myśl art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. za przychód uznaje się otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, do momentu upływu okresu restrykcji Pracownicy Spółki nie posiadają praw do dysponowania nabytymi na preferencyjnych warunkach akcjami. Pełne prawo dysponowania akcjami uzyskują dopiero po upływie tego okresu. Jednakże mimo objęcia akcji restrykcjami Uczestnicy od momentu przyznania akcji będą posiadali prawo głosu na zgromadzeniach akcjonariuszy oraz prawo do otrzymania dywidendy.

W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, iż z uwagi na to, że w momencie przyznania akcji Spółki francuskiej w ramach objęcia Programem Pracownicy mogą wykonywać prawo głosu z tych akcji oraz otrzymywać dywidendę, należy stwierdzić, iż przysporzenie po stronie Pracowników występuje już w momencie nabycia akcji / przystąpienia do Programu.

Jednocześnie, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o p.d.o.f., dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę tę stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji, a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Zgodnie natomiast z ust. 12a tego artykułu, zasady opisane powyżej mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia (nabycia) akcji spółek, których siedziba znajduje się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Jednocześnie, zgodnie z ust. 12 tego artykułu, powyższa zasada nie ma zastosowania do dochodu osiągniętego ze zbycia tych akcji, przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Podsumowując przytoczone wyżej przepisy, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o p.d.o.f., dochód z tytułu objęcia akcji po cenie niższej niż rynkowa nie podlega opodatkowaniu w przypadku łącznego spełnienia trzech warunków (które w analizowanym stanie faktycznym zostały spełnione):

* następuje objęcie lub nabycie akcji przez osobę uprawnioną,

* obejmowane (nabywane) akcje powinny zostać przyznane podatnikowi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy, i

* akcje będące przedmiotem tego objęcia (nabycia) powinny być akcjami spółek, których siedziba znajduje się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej łub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

W ocenie Wnioskodawcy spełnione będą wszystkie trzy przesłanki. Mianowicie:

* akcje będą nabywane przez Uczestników (warunek nr 1 jest spełniony w momencie przystąpienia Uczestników do Programu),

* uchwała walnego zgromadzenia akcjonariuszy Wnioskodawcy wskazała Uczestników jako osoby uprawnione do nabycia akcji Spółki francuskiej (warunek nr 2),

* emitentem nabywanych akcji będzie spółka z siedzibą we Francji, a więc jednym z państw członkowskich UE (warunek nr 3).

Na zasadność zastosowania art. 24 ust. 11 ustawy o p.d.o.f. wskazuje ustawodawca w uzasadnieniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw z dnia 18 maja 2000 r. (druk sejmowy nr 1955). W uzasadnieniu (pkt 8.4 na stronie 7) wyraźnie wskazano, iż intencją ustawodawcy było wprowadzenie do ustawy o p.d.o.f. art. 24 ust. 11 w celu wyeliminowania efektu podwójnego opodatkowania tych samych dochodów. W opinii Spółki, uzasadnienie to należy interpretować w ten sposób, iż jedynym możliwym momentem rozpoznania przychodu w związku przysporzeniem w postaci nabycia akcji jest moment sprzedaży tych akcji.

Konsekwentnie, w przypadku realizacji praw wynikających z Programu poprzez dostawę akcji, po stronie uczestników Programu powstanie dochód z kapitałów pieniężnych nie podlegający opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji. W przypadku późniejszej sprzedaży tychże akcji, dojdzie do osiągnięcia dochodu (lub straty) z kapitałów pieniężnych równej wartości ceny sprzedaży pomniejszonej o koszty odpłatnego nabycia.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone praktyką organów podatkowych oraz orzecznictwem sądów administracyjnych, w tym przykładowo w:

* wyroku WSA w Warszawie z dnia 3 września 2009 r. (sygn. akt I SA/Wa 570/09), gdzie stwierdzono, że korzyść, którą uzyskuje podatnik w postaci objęcia lub nabycia na preferencyjnych zasadach akcji zostanie uwzględniona przy opodatkowaniu w momencie realizacji dochodu, czyli przy sprzedaży objętych lub nabytych w ten sposób akcji,

* w wyroku WSA w Warszawie z dnia 15 kwietnia 2010 r. (sygn. akt III SA/Wa 568/09), gdzie stwierdzono, że rację należy przyznać skarżącej spółce, bowiem "w ciągu następujących po sobie zdarzeń (istotnych z punktu widzenia powstania obowiązku podatkowego), poczynając od uzyskania przez Pracowników Spółki opcji bądź przyrzeczenia od A. (GB) otrzymania na preferencyjnych warunkach jej akcji, poprzez realizację tego przyrzeczenia objawiającą się w faktycznym nabyciu lub objęciu tych akcji, a na zbyciu tych akcji przez Pracowników kończąc - podlegający opodatkowaniu dochód pojawia się jedynie na tym ostatnim etapie, a jego źródłem jest przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) u.p d.o.f.".

Uwzględniając oczywiście charakter interpretacji, tj. fakt wydawania ich w konkretnych stanach faktycznych, należy wskazać, że podobne stanowisko zostało zaprezentowane również w interpretacjach prawa podatkowego wydanych przez organy skarbowe, tak m.in.:

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 kwietnia 2013 r. (sygn. IPPB2/415-171/13-3/MG),

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 maja 2012 r. (sygn. IPPB2/415-234/12-2/MK),

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 kwietnia 2012 r. (sygn. ILPB2/415-102/12-2/WS),

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 kwietnia 2012 r. (sygn. IPPB2/415-4/12-8/MG),

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 kwietnia 2012 r. (sygn. ILPB2/415-25/12-2/JK),

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 29 lutego 2012 r. (sygn. ILPBI/415-1326/11-4/AP),

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 września 2011 r. (sygn. 1PPB2/415-517/11-4/MK).

W świetle powyższego - zdaniem Spółki - stwierdzić należy, że w przedstawionym stanie faktycznym obowiązek podatkowy powstanie w momencie odpłatnego zbycia przez Pracowników Spółki, preferencyjnie zakupionych akcji w ramach Programu. Przychód z tego tytułu należy uznać za przychód z kapitałów pieniężnych.

Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o p.d.o.f. od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14 i dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, i obliczyć należny podatek dochodowy (art. 30b ust. 6 ww. ustawy).

W terminie określonym, w art. 45 ust. 1, tj. do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b (art. 45 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy).

Reasumując, zdaniem Spółki przychód Pracowników z tytułu udziału w Programie powstanie dopiero w momencie realizacji prawa wynikającego z przyznanych akcji i będzie on stanowił przychód z kapitałów pieniężnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a w zw. z art. 24 ust. 11 ustawy o p.d.o.f. Dochód ten, jako dochód z kapitałów pieniężnych, podlegać będzie więc opodatkowaniu samodzielnie przez uczestników Programu na podstawie art. 30b u.p.d.o.f. W konsekwencji, na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika w rozumieniu ustawy o p.d.o.f., tj. Spółka nie będzie zobowiązana do obliczenia, poboru oraz wpłacenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od ewentualnych dochodów uzyskanych przez jej Pracowników z tytułu udziału w Programie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie odnoszącym się do obowiązków Wnioskodawcy jako płatnika podatku dochodowego uznaje się za prawidłowe, jednakże z innych względów niż wskazane we wniosku.

W myśl art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Sposób ustalania wartości pieniężnej wyżej określonych świadczeń regulują dalsze przepisy przywołanego artykułu.

Stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie z art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów, których skutkiem jest przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c).

W myśl art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się:

4)

dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

a.

dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

b.

oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

c.

podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),

d.

wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b;

6)

należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

a.

odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,

b.

realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;

Papierami wartościowymi - w rozumieniu art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - są papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538).

W myśl przepisu art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - rozumie się przez to akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

Mając na uwadze okoliczności faktyczne przedstawione we wniosku, w szczególności zaś fakt, iż podmiotem dokonującym świadczenia na rzecz uczestników Programu (pracowników Spółki) nie jest Spółka - Wnioskodawca stwierdzić należy, że przychód z tytułu częściowo odpłatnego nabycia przez pracowników akcji, nie stanowi przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nabycie przez pracowników akcji po preferencyjnej cenie (częściowo odpłatnie) wywołuje skutek podatkowy w postaci uzyskania przychodu w rozumieniu art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychodu z innych źródeł. Niewątpliwie bowiem korzyść podatnika polega w tym przypadku na nabyciu papierów wartościowych przy częściowym tylko ponoszeniu wydatków na ich nabycie.

Tym samym Spółka - Wnioskodawca nie jest obowiązana z tego tytułu do obliczenia, poboru i odprowadzenia zaliczki na podatek. Przy tym bez wpływu na powyższe pozostaje dyspozycja art. 24 ust. 11 ww. ustawy.

Natomiast odpłatne zbycie akcji przez pracowników generować będzie przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i dochód będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ww. ustawy.

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik (w niniejszej sprawie uczestnik Programu) będzie zatem samodzielnie zobowiązany w zeznaniu podatkowym wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym oraz obliczyć należny podatek dochodowy.

Jednocześnie informuje się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Przy czym, ww. przepisy prawa podatkowego Wnioskodawca jest zobowiązany wskazać w złożonym wniosku.

Zakres żądania Wnioskodawcy wyznacza zatem w szczególności:

a.

stan faktyczny przedstawiony we wniosku o indywidualną interpretację prawa podatkowego,

b.

stan prawny (przepisy prawa) wskazany przez wnioskodawcę oraz

c.

zagadnienie prawne, które ma być przedmiotem interpretacji, a które wskazuje pytanie (pytania) Wnioskodawcy w kontekście Jego wątpliwości interpretacyjnych w odniesieniu do przepisów prawa podatkowego oraz własne stanowisko Wnioskodawcy.

W konsekwencji, niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy, tj. w zakresie obowiązków płatnika - w kontekście obowiązku obliczania, pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy i nie wywołuje skutków prawnych dla innych podmiotów (podatników - uczestników Programów). Tym samym, interpretacja nie dotyczy np. zasad opodatkowania przychodów z innych źródeł czy opodatkowania dywidend, których podstawą uzyskania są przedstawione we wniosku akcje, jak również stanowisko Wnioskodawcy nie zostało ocenione w zakresie, w jakim dotyczy wyłącznie opodatkowania przychodów przez podatników.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl