ITPB2/415-723/09/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-723/09/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2009 r. (data wpływu 28 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Wezwaniem z dnia 20 października 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się o uzupełnienie wniosku w zakresie wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego.

Pismem z dnia 29 października 2009 r. (data wpływu 4 listopada 2009 r.) oraz pismem z dnia 16 listopada 2009 r. (data wpływu 20 listopada 2009 r.) uzupełniono wniosek w ww. zakresie.

W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniach przedstawiono następujący stan faktyczny.

W ramach pozarolniczej działalności gospodarczej realizuje Pan projekty finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego. Za wykonany projekt otrzymuje Pan wynagrodzenie składające się z refundacji zaplanowanych kosztów i wynagrodzenia wykonawcy projektu. Dotacja jest przekazywana z Urzędu Pracy ze środków budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W ramach realizowanych projektów nie jest Pan podwykonawcą, ale Partnerem. Oznacza to, iż wspólnie z Liderem projektu przygotowuje Pan założenia projektu (budżet, harmonogram rzeczowo-finansowy, podział obowiązków i zadań do wykonania w ramach projektu). Następnie wspólnie składa wniosek aplikacyjny na konkurs do Urzędu Pracy. Po uzyskaniu pozytywnej oceny Lider projektu podpisuje umowę o dotację, a do umowy załącza jako obligatoryjne załączniki wspólny wniosek oraz umowę partnerską z podaniem subkont bankowych przeznaczonych do rozliczeń pomiędzy Urzędem Pracy, Liderem i Partnerem. Rozliczenia te są monitorowane na równych zasadach. Dotacja przesyłana jest do Lidera, a następnie ten zgodnie z zapisami wniosku aplikacyjnego (budżetu) oraz umowy partnerskiej rozdziela ją na Partnerów lub Partnera (jeśli jest jeden). Aby otrzymać następną transzę dotacji, Lider i Partner wspólnie sporządzają wniosek o płatność, przedstawiając dokumenty finansowe potwierdzające wydatki zgodnie z budżetem projektu oraz harmonogramem finansowo-rzeczowym. Do rozliczenia potrzebny jest zaksięgowany dokument potwierdzający wystąpienie kosztu (lista płac, rachunek, faktura VAT) oraz opłacenie ww. dokumentu co do zasady z subkonta projektu Lidera lub Partnera. Dopiero ten komplet dokumentów pozwala na rozliczenie wydatku i zatwierdzenie wypłaty kolejnej transzy dotacji ponownie na konto Lidera, który następnie uzupełnia subkonto Partnera. Niniejsze przepływy finansowe są zgodne z wytycznymi Ministerstwa Rozwoju Regionalnego dotyczącymi zasad finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i nie wymagają wystawiania jakiejkolwiek dodatkowej dokumentacji finansowej. Wynagrodzenie otrzymywane przez Pana w ramach projektu jest kosztem kwalifikowanym a jego wysokość jest zatwierdzana na podstawie opinii Komisji Oceny Projektów zgodnie z obowiązującymi stawkami rynkowymi. Świadczone w ramach projektu usługi (za które podatnik pobiera ww. wynagrodzenie), finansowane ze środków EFS, pozyskanych na podstawie umowy podpisanej z Urzędem Pracy, nie są usługami doradztwa rolniczego ani nie są związane ze sporządzeniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wynagrodzenie (dotacja) otrzymane za wykonany projekt jest zwolnione z podatku dochodowego.

2.

Czy otrzymane wynagrodzenie (dotacja) powinno być wykazane w deklaracji VAT-7 jako sprzedaż zwolniona.

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze. Wniosek w zakresie podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy - w zakresie pytania pierwszego - wynagrodzenie za wykonane projekty jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Stosownie natomiast do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu, realizuje Pan projekty finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane "dotacjami rozwojowymi".

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z funduszy strukturalnych, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, stanowią dochody budżetu państwa po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 5. W konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przyznana dotacja może być jednak wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych tylko u jej beneficjenta.

Jak wynika z uzupełnienia wniosku, w związku z realizacją przez Pana jako Partnera projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, na podstawie umowy o dotację, którą podpisuje Lider projektu jest przekazywana dotacja z Urzędu Pracy. Lider do ww. umowy dołącza jako obligatoryjne załączniki wspólny wniosek i umowę partnerską z podaniem subkont bankowych przeznaczonych do rozliczeń pomiędzy Urzędem Pracy, Liderem i Partnerem. Rozliczenia te są monitorowane. Dotacja przesyłana jest do Lidera, a następnie ten zgodnie z zapisami wniosku aplikacyjnego (budżetu) oraz umowy partnerskiej rozdziela ją na Partnerów lub Partnera (jeśli jest tylko jeden). Partner wspólnie z Liderem opracowuje założenia projektu (budżet, harmonogram rzeczowo-finansowy, podział obowiązków i zadań do wykonania w ramach projektu), wspólnie sporządza wniosek o wypłatę transz dotacji, przedstawiając dokumenty finansowe potwierdzające wydatki zgodnie z budżetem projektu oraz harmonogramem finansowo-rzeczowym.

Wobec powyższego, wynagrodzenie otrzymywane przez Pana na podstawie umowy partnerskiej, nie stanowi dotacji w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymanej z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, a tym samym również nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl