ITPB2/415-713/08/TJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-713/08/TJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2008 r. (data wpływu 9 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 września 2008 r. (data wpływu 2 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku wynagrodzenia ze środków europejskich - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 29 września 2008 r. (data wpływu 2 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia ze środków europejskich.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 27 czerwca 2008 r. Wnioskodawca podpisał z Instytucją Kontraktującą - Delegacją Komisji Europejskiej na Ukrainę, Mołdawię i Białoruś - Umowę dofinansowania w ramach pomocy zewnętrznej Unii Europejskiej 2008/160 - 203 Programu TACIS CBC. Zgodnie z ww. umową kwota dofinansowania wyniesie 660.000 EUR, co stanowi 90% całkowitego kosztu projektu oszacowanego budżetem. Pozostałe 10% pokryją, jako wkład własny, Partnerzy projektu: 4% Wnioskodawca (Beneficjent), 6% dwaj partnerzy z Białorusi. Środki te stanowią fundusze pomocowe przedakcesyjne, przeznaczone w naszej części Europy Federacji Rosyjskiej, Białorusi, Mołdawii i Ukrainie. Do realizacji bezpośrednich celów projektu Wnioskodawca zatrudni bądź oddeleguje pracowników etatowych: koordynatora, asystenta koordynatora, specjalistę ds. szkoleń, turystyki, informacji i promocji, obsługi informatycznej, kierownika finansowego, asystenta kierownika, specjalistę ds. logistyki i obsługi administracyjnej, sekretarkę oraz w ramach umów cywilnoprawnych: ekspertów, szkoleniowców, ankieterów i specjalistę ds. obsługi prawnej. Wszystkie wynagrodzenia wypłacane będą ze środków funduszu TACIS CBC, a sposób finansowania projektu przez Instytucję Kontraktującą określony jest w umowie. Podczas realizacji projektu będą wypłacane zaliczki w trzech ratach ze Środków Pomocy Zewnętrznej Programu TACIS CBC. Ostatnia rata wpłynie na rachunek "S." - Beneficjenta, po złożeniu końcowego rozliczenia finansowego. Na potrzeby zaliczek został otwarty pomocniczy rachunek bankowy w euro, z którego będą przekazywane, proporcjonalnie do wydatków, środki na rachunek partnera białoruskiego. Pozostałe środki będą wydatkowane przez Wnioskodawcę zgodnie z projektem budżetu, przy czym przewidywana jest możliwość przenoszenia środków na rachunek w PLN, z którego dokonywane będą m.in. wypłaty wynagrodzeń, ze względu na fakt, iż przy przewalutowaniu kwoty nie niższej niż 10.000 EUR istnieje możliwość negocjacji kursu walut, co nie wchodzi w rachubę przy indywidualnych przelewach na konta pracowników. Ponadto do wypłaty zaliczek będzie istniała potrzeba pre finansowania wynagrodzeń i bieżących wydatków projektu ze środków Wnioskodawcy i partnerów białoruskich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenia osób zaangażowanych w realizację projektu zwolnione są z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenia wszystkich pracowników (bez względu na rodzaj umowy) zwolnione są z opodatkowania podatkiem dochodowym ponieważ spełnione są jednocześnie dwa określone ustawą warunki: środki pochodzą z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej oraz podatnik (każdy z zatrudnionych) bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Środki TACIS CBC są dla Wnioskodawcy środkami zagranicznymi niepodlegającymi zwrotowi, przez co, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) koszty osobowe zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednocześnie Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż rozwiązanie finansowo - księgowe, jakim jest sposób wypłaty wynagrodzenia, a konkretnie z którego rachunku firmy wynagrodzenie to jest wypłacane, nie może mieć wpływu na zastosowanie zwolnienia. Zapis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależnia przedmiotowego zwolnienia od tego, czy podatnik otrzymuje bezpośrednio środki w ramach bezzwrotnej pomocy. Wymaga natomiast, by podatnik bezpośrednio realizował cel programu, a ten warunek będzie spełniony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą sformułowaną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z powyższego wynika więc, że zwolnione z opodatkowania są dochody, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* dochody te są sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,

* podatnik uzyskujący te dochody bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z przystąpieniem nowych państw do Unii Europejskiej uruchomiono programy mające na celu spójność obszarów przygranicznych Unii i nowych sąsiadów na wschodzie oraz południu. Programy te nazwano Programami Sąsiedztwa. Jest to inicjatywa Wspólnotowa mająca na celu wspieranie współpracy przygranicznej zarówno na zewnętrznych jak i wewnętrznych granicach Unii Europejskiej. Program ten jest finansowany przez kraje członkowskie oraz Unię Europejską w formie dopłat bezzwrotnych za pośrednictwem Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Z uwagi na fakt, iż środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ze względów formalnych i proceduralnych przeznaczone są wyłącznie dla krajów Unii Europejskiej, wsparcie w ramach programów na obszarze krajów poza Wspólnotą odbywa się między innymi przy pomocy funduszu TACIS.

TACIS jest wspólnotowym programem pomocy dla niektórych byłych republik radzieckich i Mongolii. Fundusz ten przeznaczony jest między innymi dla Federacji Rosyjskiej, Białorusi, Ukrainy i Mołdawii. Fundusze te są zarządzane odmiennie niż fundusze strukturalne na terenie Unii Europejskiej.

W przedmiotowej sprawie rolę Instytucji Kontraktującej pełni Komisja Wspólnot Europejskich. Jest to instytucja zatwierdzająca zbiór dokumentów aplikacyjnych oraz zawierająca umowy z Beneficjentem w ramach programu TACIS.

Środki finansowe przeznaczone na finansowanie programu pochodzą z Unii Europejskiej. Projekty lub części projektów finansowane z TACIS są dotowane w formie grantów. W przypadku projektu transgranicznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca (beneficjent) podpisał umowę grantową z Komisją Wspólnot Europejskich i na tej podstawie otrzymał środki z funduszu TACIS. Są to fundusze pomocowe przedakcesyjne, przeznaczone w tej części Europy Federacji Rosyjskiej, Białorusi, Mołdawii i Ukrainy. Ponieważ do wypłaty części zaliczek konieczne będzie pre finansowanie wydatków ze środków własnych Wnioskodawcy i partnerów białoruskich to oczywistym jest, że nie zostaną one bezpośrednio sfinansowane ze środków funduszu TACIS CB.

Jeśli zaś chodzi o środki pochodzące z tego funduszu to nie zostały one przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z innym państwem przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencję rządową.

Powołany na wstępie przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga natomiast, aby dochody otrzymane przez podatnika pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z innymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

W przedmiotowej sprawie nie jest więc spełnione kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródło finansowania), o którym mowa w tym przepisie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl