ITPB2/415-712/08/MM - Sposób opodatkowania nagród wypłacanych zwycięzcom festiwalu.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 września 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-712/08/MM Sposób opodatkowania nagród wypłacanych zwycięzcom festiwalu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Teatru, przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2008 r. (data wpływu 9 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagród wypłacanych zwycięzcom Festiwalu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagród wypłacanych zwycięzcom Festiwalu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Teatr jest organizatorem Festiwalu. Na festiwalu tym przyznawane są różne nagrody, w tym pieniężne powyżej 760 zł i to zarówno dla zwycięskich zespołów teatralnych (Teatrów), ale i osób fizycznych (Polaków) w różnych kategoriach, tj. dla najlepszego reżysera, aktora, scenografa itp. Wypłacane nagrody honorują jedynie zwycięstwo i nie mają nic wspólnego z wynagrodzeniem za przeniesienie na organizatora majątkowych praw autorskich, albowiem do takiego przeniesienia nie dochodzi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionej we wniosku sytuacji Teatr powinien pobrać - jako płatnik - zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 %, czy po zastosowaniu 20 % kosztów uzyskania przychodów odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 19 % uzyskanego dochodu.

Zdaniem Wnioskodawcy należy pobrać podatek zryczałtowany w wysokości 10 % wartości nagrody. Z przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprost wynika, że z tytułu wygranych w konkursach pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 %.

Wątpliwość płatnika budzi jednak treść art. 13 pkt 2 ww. ustawy, który stanowi, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej (...), w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury (...), natomiast z treści art. 22 ust. 9 pkt 4 wynika, że koszt uzyskania przychodu z tego źródła ustala się w wysokości 20 % uzyskanego przychodu. Z treści powyżej przedstawionych przepisów wynikać może, że nagrody, których wartość przekroczy 760 zł i które przyznane zostały za zwycięstwo w konkursie z dziedziny kultury i sztuki są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych, jeżeli otrzymały je osoby, które zajmują się wykonywaniem osobiście działalności artystycznej.

Jednak w ocenie Wnioskodawcy ustawodawca nie wskazał wyraźnie, że do przychodów z działalności wykonywanej osobiście należą wygrane w konkursach, a tylko przychody z tytułu udziału w konkursach, a więc m.in. wynagrodzenie za udział w charakterze jurora, co według Wnioskodawcy przesądza o poprawności prezentowanego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3., są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z treści art. 10 ust. 2 ww. ustawy wynika, że źródłem przychodu jest działalność wykonywana osobiście.

Artykuł 13 pkt 2 stanowi: za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Wskazać należy, że brak jest definicji ustawowej słowa "nagroda", wobec powyższego należy odnieść się do definicji słownikowej. Nagroda - w myśl Współczesnego Słownika Języka Polskiego Wydawnictwa Langenscheidt Polska, pod redakcją prof. dr hab. Bogusława Dunaj - wydanie z 2007 r. tom I, str. 906 - to wartościowy przedmiot, suma pieniężna itp., będące wyróżnieniem za jakieś osiągnięcie, zwycięstwo (np. w zawodach sportowych, konkursie) lub wynagrodzenie, zapłata za wyrządzone szkody, doznane krzywdy, poniesione straty; rekompensata, odszkodowanie.

W ujęciu przedmiotowym konkurs stanowi szczególny przypadek przyrzeczenia publicznego, uregulowanego w art. 919-921 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). W przyrzeczeniu publicznym przyrzekający kieruje do nieokreślonego adresata oświadczenie woli, w którym zobowiązuje się on do zapłaty określonej nagrody temu podmiotowi, który jako pierwszy podejmie konkretne działanie (wykona konkretną czynność). W przypadku konkursu chodzi o przyznanie nagrody za najlepszą pracę (czynność lub dzieło), czyli w istotę konkursu wpisana jest rywalizacja między jego uczestnikami (musi być ich co najmniej dwóch, aby przeprowadzenie konkursu było możliwe).

Organizowanie konkursów może wiązać się z trojakiego rodzaju przychodami osób fizycznych:

1

przychodami członków komisji konkursowych,

1

nagrodami uzyskanymi przez uczestników konkursów,

1

przychodami z tytułu praw autorskich do prac konkursowych.

U uczestników konkursu przychody powstają tylko w przypadku konkursów o charakterze przedmiotowym. Bowiem w przypadku konkursów podmiotowych (personalnych) efektem ich przeprowadzania jest powołanie najlepszego z kandydatów na określone stanowisko z czym bezpośrednio nie łączy się osiągnięcie przez niego żadnego przychodu.

Przy omawianiu konkursów o charakterze przedmiotowym należy wyróżnić co do zasady dwie reguły opodatkowania przychodów z nich uzyskanych.

Pierwsza z nich dotyczy przychodów uzyskanych z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, traktowanych jako przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, oświatowej i publicystycznej (o których mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W stosunku do tego rodzaju przychodów stosuje się 20 % stawkę kosztów uzyskania przychodów (zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy) i podlegają one łączeniu z pozostałymi przychodami uzyskanymi przez podatnika w roku podatkowym. Natomiast płatnicy, tj. organizatorzy konkursów od tak obliczonego dochodu są zobowiązani - zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ww. ustawy do odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19 % (przy zastosowaniu najniższej stawki podatkowej określonej w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy).

Druga reguła opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu udziału w konkursach zawarta została w treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z której wynika, iż od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10 % wygranej lub nagrody.

Podstawą opodatkowania jest dochód (przychód) w postaci uzyskanej nagrody, czy też wygranej. Nagrody i kwoty wygranych podlegają zryczałtowanemu opodatkowaniu wówczas, gdy w stosunku do nich nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe.

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wynika, iż wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (organizowanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Mając na uwadze wyżej cytowane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że:

1.

nagrody wypłacone w konkursie z dziedziny kultury i sztuki za najlepsze prace konkursowe są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekracza kwoty 760 zł,

2.

nagrody, których wartość przekracza kwotę 760 zł, a które honorują jedynie zwycięstwo w konkursie z dziedziny kultury i sztuki, a nie stanowią wynagrodzenia za przeniesienie na organizatora konkursu majątkowych praw autorskich do nagrodzonej pracy są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10 % wartości nagrody, jeżeli otrzymały je osoby, które nie zajmują się osobiście wykonywaniem działalności artystycznej (nie posiadają statusu artysty, twórcy),

3.

nagrody, które honorują zwycięstwo w konkursie z dziedziny kultury i sztuki, a nie są przeniesieniem na organizatora konkursu majątkowych praw autorskich do nagrodzonej pracy należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 2 i opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych (tj. na podstawie przepisu art. 27 ust. 1 ustawy), jeżeli otrzymały je osoby, które zajmują się osobiście wykonywaniem działalności artystycznej (posiadają status artysty, twórcy); natomiast w przypadku, gdy nastąpiłoby przeniesienie przez laureatów na organizatorów tych konkursów majątkowych praw autorskich do nagrodzonej pracy wówczas dochody te należałoby zakwalifikować jako przychód z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 7 ustawy.

Reasumując, stwierdzić należy, że przepis art. 13 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, w tym między innymi do przychodów z osobiście wykonywanej działalności artystycznej i literackiej, również z tytułu udziału w konkursach z dziedziny kultury i sztuki, co oznacza, że ustawodawca obejmuje tym przepisem wszystkie przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, a więc i przychody z wygranych w konkursach z tytułu udziału w nich. Wobec powyższego przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy nie ma zastosowania do przychodów uzyskanych przez zwycięzców (m.in. reżyserów, aktorów, scenografów) festiwalu (konkursu z dziedziny kultury i sztuki), którzy posiadają status artysty lub twórcy i uzyskują przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej.

Zatem organizator festiwalu od wypłaconych twórcom nagród, dla najlepszego reżysera, aktora, scenografa itp. ma obowiązek - jako płatnik - poboru zaliczek na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl