ITPB2/415-708/11/RS

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 października 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-708/11/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2011 r. (data wpływu 28 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Uniwersytet realizuje, na podstawie umowy o dofinansowanie, projekt "Naukowcy Uniwersytetu dla gospodarki regionu" współfinansowany w 85% ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany w ramach Działania 8.2 Poddziałania 8.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zgodnie z umową o dofinansowanie projektu, z udziałem środków, o których mowa w art. 2 pkt 5 oraz w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240). Pomiędzy przedsiębiorstwami a uczestnikami stażu (pracownikami naukowymi, naukowo-dydaktycznymi Uniwersytetu lub pracownikami przedsiębiorstw) oraz Uniwersytetu zostanie podpisana trójstronna umowa o staż. Stażysta podpisuje także deklarację udziału w projekcie.

Celem stażów w ramach Poddziałania 8.2.1 jest umacnianie współpracy sfery przedsiębiorstw ze sferą nauki poprzez transfer wiedzy, wzmocnienie współpracy Uniwersytetu i przedsiębiorstw dla uzyskania wzrostu gospodarczego regionu oraz zdobycie doświadczenia zawodowego zgodnego z prowadzonymi badaniami, w szczególności dla podniesienia jakości kształcenia na potrzeby gospodarki opartej na wiedzy.

Przedmiotem umowy będzie:

1.

odbywanie stażu przez pracownika naukowego, naukowo-dydaktycznego zatrudnionego na Uniwersytecie u przyjmującego na staż (przedsiębiorcy) w celu wzmocnienia współpracy Uniwersytetu i przedsiębiorstw dla uzyskania wzrostu gospodarczego województwa oraz zdobycie doświadczenia zawodowego zgodnego z prowadzonymi badaniami, w szczególności dla podniesienia jakości kształcenia na potrzeby gospodarki opartej na wiedzy, lub

2.

odbywanie stażu przez pracownika zatrudnionego w przedsiębiorstwie posiadającym siedzibę w województwie u realizatora (Uniwersytet) w celu wzmocnienia współpracy Uniwersytetu i przedsiębiorstw dla uzyskania wzrostu gospodarczego województwa oraz zdobycie doświadczenia zawodowego.

Umowa zawierana jest na okres 3 lub 6 miesięcy a w ramach umowy zostanie wypłacony przez Uniwersytetu dodatek stażowy po zakończeniu stażu przez uczestnika. Dodatek stażowy wypłacany każdemu stażyście ma na celu pokrycie wszelkich kosztów związanych z realizacją stażu takich jak np. koszty dojazdu, ewentualnego zakwaterowania, wyżywienia, zakup materiałów niezbędnych do realizacji stażu. Dodatek stażowy nie zastępuje wynagrodzenia, które stażysta otrzymuje w jednostce w której jest zatrudniony.

Wnioskodawca wskazuje, że w ramach projektu dodatki stażowe są wypłacane pracownikom naukowym, naukowo-dydaktycznym i pracownikom przedsiębiorstw tj. beneficjentom ostatecznym (uczestnikom stażu, którzy podpisują deklarację udziału w projekcie) do których dodatki są bezpośrednio kierowane. Są one środkami finansowymi otrzymywanymi przez uczestników stażu w ramach pomocy finansowanej z udziałem środków europejskich, w tym przypadku z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, będącego jednym z programów funduszy strukturalnych stanowiących środki europejskie, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w opisanym przypadku dodatki stażowe wypłacane pracownikom uczelni przez Uniwersytet będą przychodem ze stosunku pracy stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy w opisanym wyżej przypadku dodatki stażowe wypłacane pracownikom przedsiębiorstw, którzy nie są pracownikami uczelni przez Uniwersytet będą przychodem z innych źródeł stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1, zwolnionym z podatku dochodowego na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. dodatki stażowe będą przychodem ze stosunku pracy oraz przychodem z innych źródeł w obu przypadkach korzystającym ze zwolnienia na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z powyższego przepisu wynika, iż pod pojęciem przychodu ustawodawca rozumie m.in. otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku podatkowym pieniądze. Dlatego też dodatki stażowe wypłacane uczestnikom stażu współfinansowane ze środków Unii Europejskiej stanowią przychód w rozumieniu powołanego art. 11 ust. 1 ww. ustawy.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 ust. 1).

Wyjaśnić przy tym należy, iż powyższe kategorie przychodów zostały wymienione jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Natomiast w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako źródło przychodu wymieniono "inne źródła".

Zgodnie z art. 20 ust. 1 za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W związku z powyższym użycie sformułowania "w szczególności" wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

W sytuacji przedstawionej we wniosku Wnioskodawca realizuje, na podstawie umowy o dofinansowanie, projekt "Naukowcy Uniwersytetu dla gospodarki regionu" współfinansowany w 85% ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany w ramach Działania 8.2 Poddziałania 8.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zgodnie z umową o dofinansowanie projektu, z udziałem środków, o których mowa w art. 2 pkt 5 oraz w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240). Pomiędzy przedsiębiorstwami a uczestnikami stażu (pracownikami naukowymi, naukowo-dydaktycznymi Uniwersytetu lub pracownikami przedsiębiorstw) oraz Uniwersytetu zostanie podpisana trójstronna umowa o staż. Stażysta podpisuje także deklarację udziału w projekcie.

Przedmiotem umowy będzie:

1.

odbywanie stażu przez pracownika naukowego, naukowo-dydaktycznego zatrudnionego na Uniwersytecie u przyjmującego na staż (przedsiębiorcy) w celu wzmocnienia współpracy Uniwersytetu i przedsiębiorstw dla uzyskania wzrostu gospodarczego województwa oraz zdobycie doświadczenia zawodowego zgodnego z prowadzonymi badaniami, w szczególności dla podniesienia jakości kształcenia na potrzeby gospodarki opartej na wiedzy, lub

2.

odbywanie stażu przez pracownika zatrudnionego w przedsiębiorstwie posiadającym siedzibę w województwie u realizatora (Uniwersytet) w celu wzmocnienia współpracy Uniwersytetu i przedsiębiorstw dla uzyskania wzrostu gospodarczego województwa oraz zdobycie doświadczenia zawodowego.

Umowa zawierana jest na okres 3 lub 6 miesięcy a w ramach umowy zostanie wypłacony przez Uniwersytet dodatek stażowy po zakończeniu stażu przez uczestnika. Dodatek stażowy wypłacany każdemu stażyście ma na celu pokrycie wszelkich kosztów związanych z realizacją stażu takich jak np. koszty dojazdu, ewentualnego zakwaterowania, wyżywienia, zakup materiałów niezbędnych do realizacji stażu. Dodatek stażowy nie zastępuje wynagrodzenia, które stażysta otrzymuje w jednostce w której jest zatrudniony.

Wnioskodawca wskazuje, że w ramach projektu dodatki stażowe są wypłacane pracownikom naukowym, naukowo-dydaktycznym i pracownikom przedsiębiorstw tj. beneficjentom ostatecznym (uczestnikom stażu, którzy podpisują deklarację udziału w projekcie) do których dodatki są bezpośrednio kierowane. Są one środkami finansowymi otrzymywanymi przez uczestników stażu w ramach pomocy finansowanej z udziałem środków europejskich, w tym przypadku z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, będącego jednym z programów funduszy strukturalnych stanowiących środki europejskie, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. W rozpatrywanej sprawie uczestnikami projektu są pracownicy naukowi, naukowo-dydaktyczni Uniwersytetu oraz pracownicy przedsiębiorstw. Z kolei, użyte w powyższym przepisie pojęcie "z udziałem środków europejskich" należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Reasumując, do dodatków stażowych wypłacanych pracownikom naukowym, naukowo-dydaktycznym Uniwersytetu oraz pracownikom przedsiębiorstw w ramach projektu Działania 8.2 Poddziałania 8.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w związku z zawartą umową o dofinansowanie, ma zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ww. osoby, jako uczestnicy projektu otrzymują dodatki stażowe stanowiące dla nich pomoc udzieloną w ramach projektu finansowanego z udziałem środków Unii Europejskiej, tj. Europejskiego Funduszu Społecznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl