ITPB2/415-705/12/MU

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-705/12/MU

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2012 r. (data wpływu 27 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismami złożonymi w dniu 24 października 2012 r. oraz w dniu 29 października 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego. Wniosek został uzupełniony pismami złożonymi w dniu 24 października 2012 r. oraz w dniu 29 października 2012 r.

We wniosku tym oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W oparciu o:

1.

uchwałę Rady Miejskiej z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie określania zasad udzielania dotacji ze środków budżetu Gminy na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji poprawiających stan środowiska naturalnego,

2.

uchwałę Rady Miejskiej z dnia 26 kwietnia 2012 r. w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w sprawie określania zasad udzielania dotacji ze środków budżetu Gminy na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji poprawiających stan środowiska naturalnego,

3.

uchwałę Rady Miejskiej z dnia 31 maja 2012 r. w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w sprawie określania zasad udzielania dotacji ze środków budżetu Gminy na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji poprawiających stan środowiska naturalnego,

z budżetu Gminy zostaną wypłacane dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji albo prac remontowych poprawiających stan środowiska naturalnego (zgodnie z art. 403 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska).

Dotacje te dotyczyć będą:

1.

przyłączy gazowych, przyłączy elektroenergetycznych o zwiększonej mocy, przyłączy do sieci centralnego ogrzewania, zbiorników na olej opałowy, zbiorników na gaz bezprzewodowy, urządzeń grzewczych solarnych wraz z instalacją wewnętrzną, pomp cieplnych wraz z instalacją wewnętrzną, kotłowni na gaz, olej opałowy, drewno, trociny, złomę, termomodernizacji budynków mieszkalnych,

2.

demontażu, transportu i utylizacji wyrobów zawierających azbest-eternit pochodzący z rozbiórki dachów i elewacji budynków mieszkalnych, inwentarskich w gospodarstwach rolnych i innych budynkach gospodarczych, z wyjątkiem budynków przeznaczonych na prowadzenie działalności gospodarczej.

Wobec powyższego zadano następujące pytania.

Czy dotacje na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji albo prac remontowych poprawiających stan środowiska naturalnego dotyczące:

* przyłączy gazowych, przyłączy elektroenergetycznych o zwiększonej mocy, przyłączy do sieci centralnego ogrzewania, zbiorników na olej opałowy, zbiorników na gaz bezprzewodowy, urządzeń grzewczych solarnych wraz z instalacją wewnętrzną, pomp cieplnych wraz z instalacją wewnętrzną, kotłowni na gaz, olej opałowy, drewno, trociny, złomę, termomodernizacji budynków mieszkalnych,

* demontażu, transportu i utylizacji wyrobów zawierających azbest-eternit pochodzący z rozbiórki dachów i elewacji budynków mieszkalnych, inwentarskich w gospodarstwach rolnych i innych budynkach gospodarczych, z wyjątkiem budynków przeznaczonych na prowadzenie działalności gospodarczej,

będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tym samym nie wstąpi obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy dotacje na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji albo prac remontowych poprawiających stan środowiska naturalnego dotyczące:

1.

przyłączy gazowych, przyłączy elektroenergetycznych o zwiększonej mocy, przyłączy do sieci centralnego ogrzewania, zbiorników na olej opałowy, zbiorników na gaz bezprzewodowy, urządzeń grzewczych solarnych wraz z instalacją wewnętrzną, pomp cieplnych wraz z instalacją wewnętrzną, kotłowni na gaz, olej opałowy, drewno, trociny, złomę, termomodernizacji budynków mieszkalnych,

2.

demontażu, transportu i utylizacji wyrobów zawierających azbest-eternit pochodzący z rozbiórki dachów i elewacji budynków mieszkalnych, inwentarskich w gospodarstwach rolnych i innych budynkach gospodarczych, z wyjątkiem budynków przeznaczonych na prowadzenie działalności gospodarczej.

będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tym samym nie wystąpi obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast stosownie do treści art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zatem do przychodów z innych źródeł należy zaliczyć m.in. dotacje otrzymane z jednostek samorządu terytorialnego.

Artykuł 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

W konsekwencji skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od źródła finansowania wypłacanej dotacji (tekst jedn.: źródła pochodzenia środków przeznaczonych na dotację) oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest dotacją w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w oparciu o:

1.

uchwałę Rady Miejskiej z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie określania zasad udzielania dotacji ze środków budżetu Gminy na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji poprawiających stan środowiska naturalnego,

2.

uchwałę Rady Miejskiej z dnia 26 kwietnia 2012 r. w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w sprawie określania zasad udzielania dotacji ze środków budżetu Gminy na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji poprawiających stan środowiska naturalnego,

3.

uchwałę Rady Miejskiej z dnia 31 maja 2012 r. w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w sprawie określania zasad udzielania dotacji ze środków budżetu Gminy na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji poprawiających stan środowiska naturalnego,

z budżetu Gminy zostaną wypłacane dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji albo prac remontowych poprawiających stan środowiska naturalnego (zgodnie z art. 403 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska).

Dotacje te dotyczyć będą:

1.

przyłączy gazowych, przyłączy elektroenergetycznych o zwiększonej mocy, przyłączy do sieci centralnego ogrzewania, zbiorników na olej opałowy, zbiorników na gaz bezprzewodowy, urządzeń grzewczych solarnych wraz z instalacją wewnętrzną, pomp cieplnych wraz z instalacją wewnętrzną, kotłowni na gaz, olej opałowy, drewno, trociny, złomę, termomodernizacji budynków mieszkalnych,

2.

demontażu, transportu i utylizacji wyrobów zawierających azbest-eternit pochodzący z rozbiórki dachów i elewacji budynków mieszkalnych, inwentarskich w gospodarstwach rolnych i innych budynkach gospodarczych, z wyjątkiem budynków przeznaczonych na prowadzenie działalności gospodarczej.

W świetle powyższego, uznać należy, iż wypłacane przez Wnioskodawcę z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji albo prac remontowych poprawiających stan środowiska naturalnego dotyczące:

* przyłączy gazowych, przyłączy elektroenergetycznych o zwiększonej mocy, przyłączy do sieci centralnego ogrzewania, zbiorników na olej opałowy, zbiorników na gaz bezprzewodowy, urządzeń grzewczych solarnych wraz z instalacją wewnętrzną, pomp cieplnych wraz z instalacją wewnętrzną, kotłowni na gaz, olej opałowy, drewno, trociny, złomę, termomodernizacji budynków mieszkalnych,

* demontażu, transportu i utylizacji wyrobów zawierających azbest-eternit pochodzący z rozbiórki dachów i elewacji budynków mieszkalnych, inwentarskich w gospodarstwach rolnych i innych budynkach gospodarczych, z wyjątkiem budynków przeznaczonych na prowadzenie działalności gospodarczej, będące dotacjami w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek wystawiania osobom uzyskującym taką dotację informacji PIT-8C.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl