ITPB2/415-703b/10/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-703b/10/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2010 r. (data wpływu 27 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 października 2010 r. (data wpływu 28 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki w momencie sprzedaży akcji przez pracowników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki w momencie sprzedaży akcji przez pracowników.

Wezwaniem z dnia 12 października 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się o uzupełnienie wniosku w zakresie m.in. wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego.

Pismem z dnia 25 października 2010 r. (data wpływu 28 października 2010 r.) uzupełniono wniosek w ww. zakresie.

W przedmiotowym wniosku oraz w jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

O. Sp. z o.o. (dalej: O. lub Spółka), O. A/S oraz W. A/S (dalej: W.) należą do międzynarodowej Grupy D. H. (dalej: Grupa D.). W 2010 r. Zarząd W. podjął decyzję o udziale pracowników spółek należących do Grupy D. w Programie Zakupu Akcji Pracowniczych (dalej: Program). W ramach Programu umożliwiono pracownikom Grupy D., zatrudnionym poza Danią zakup akcji W. po preferencyjnej cenie. tj. po cenie niższej niż obowiązująca cena rynkowa.

UZASADNIENIEm wprowadzenia Programu jest jego funkcja motywacyjna, ponieważ pracownicy stając się akcjonariuszami W. (a zatem pośrednio jednocześnie udziałowcami własnych pracodawców) są dodatkowo zachęcani do pracy w celu maksymalizacji zysków osiąganych przez poszczególne podmioty wchodzące w skład Grupy D. Dodatkowo, zdaniem Zarządu W., Program zaoferowany pracownikom Grupy D. jest wyrazem uznania ich wysiłku, który jest kluczowy dla zapewnienia trwałego sukcesu Grupy D.

Możliwość zakupu akcji W. dotyczyła pracowników, którzy byli zatrudnieni w Spółce nieprzerwanie od dnia 1 stycznia 2010 r. i pozostają nadal zatrudnieni w dniu 1 czerwca 2010 r. Ponadto warunkiem dopuszczenia do udziału w Programie był fakt, iż pracownik na dzień 1 czerwca 2010 r. nie jest w okresie wypowiedzenia, jego czas pracy obejmuje co najmniej piętnaście godzin w tygodniu lub jest na urlopie ustawowym np. urlopie macierzyńskim, przy czym pracownicy znajdujący się na urlopie uzgodnionym z pracodawcą, np. urlopie szkoleniowym, również mogli wziąć udział w Programie pod warunkiem, iż urlop ten nie przekracza sześć miesięcy.

Akcje oferowane są pracownikom w ramach modelu zależnego od stażu pracy (tzw. seniority model) lub wysokości wynagrodzenia (tzw. pay model) po preferencyjnej cenie uzależnionej od wybranego przez pracownika modelu. W celu zakupu akcji oferowanych w ramach Programu dany pracownik był zobowiązany do wypełnienia i złożenia odpowiednich dokumentów, w tym specjalnego formularza nabycia akcji, w którym określał typ modelu nabycia akcji wraz z określeniem liczby akcji.

W ramach Programu, pracownikom spółek należących do Grupy D., w tym pracownikom O., oferowane były istniejące akcje W. Oferowane akcje były akcjami standardowymi, upoważniającymi do głosowania na zebraniach akcjonariuszy oraz gwarantującymi wszelkie inne prawa akcjonariuszy, tak samo jak każde inne akcje W. Niemniej jednak, akcje nabywane przez pracowników Spółki w ramach Programu, pozostają zdeponowane na okres pięciu lat od momentu ich nabycia i dopiero po tym czasie, czyli od dnia 1 lipca 2015 r., będzie istniała możliwość ich zbycia na giełdzie kopenhaskiej lub na innej giełdzie, na której notowane będą akcje W. Dodatkowo, w okresie, gdy akcje pozostają w depozycie, nie mogą one być sprzedane, stanowić zabezpieczenia lub zastawu, ani w żaden inny sposób być przeniesione na stronę trzecią.

Pracownicy Spółki dokonują płatności z tytułu nabycia akcji W. po preferencyjnych cenach w gotówce, przekazując ją do Działu Kadr Spółki. Po zarejestrowaniu płatności akcje zostają przekazane na konto depozytowe w Bank A/S w Kopenhadze, na które w przyszłości będą wypłacane dywidendy, przy czym w przypadku gdy dany pracownik O. nie posiada rachunku depozytowego, Bank A/S otworzył taki rachunek w imieniu pracownika. Otwarcie konta depozytowego zwolnione jest z jakichkolwiek opłat. Zakupione akcje podlegają rejestracji na nazwisko pracownika w Firmowym Rejestrze Akcjonariuszy.

W celu rozliczenia nabycia akcji w ramach Programu, O. otrzymała fakturę wystawioną z tytułu nabycia akcji, na wartość odpowiadającą ilości wszystkich akcji nabytych przez pracowników Spółki w ramach Programu, skalkulowaną według wartości rynkowej akcji. Faktura została zapłacona przez O. na rzecz O. A/S - bezpośredniego udziałowca O., który został zobowiązany do dokonania odpowiednich rozliczeń z W. Ponieważ, pracownicy Spółki dokonują częściowej odpłatności z tytułu nabytych akcji, ostatecznie Spółka jest obciążona kosztami uczestnictwa pracowników w Programie odpowiadającymi różnicy pomiędzy ceną rynkową akcji a ceną, po której zostały one sprzedane pracownikom.

Pracownicy Spółki, którzy nabyli akcje w ramach Programu są polskimi rezydentami w rozumieniu ustawy o p.d.o.f.

W przesłanym uzupełnieniu wniosku podano, iż pracownicy Spółki, którzy wzięli udział w Programie, nabyli akcje W. - podmiotu mającego siedzibę na terytorium Danii.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy nabycie akcji W. powoduje po stronie danego pracownika powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu p.d.o.f., a Spółka jest obowiązana jako płatnik do poboru zaliczek na p.d.o.f.

2.

Czy w przypadku uznania, iż sprzedaż akcji nabytych przez pracowników O. w ramach Programu stanowi dochód z kapitałów pieniężnych Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego PIT-8C lub jakichkolwiek innych dokumentów informacyjnych.

3.

Czy Spółka ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów dla celów p.d.o.p. wydatków związanych z uczestnictwem pracowników O. w Programie.

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie drugie. W pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawczyni - w zakresie pytania drugiego - Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji PIT-8C lub jakichkolwiek innych informacji w odniesieniu do pracowników Spółki, którzy dokonali sprzedaży uprzednio nabytych w ramach Programu akcji.

Zdaniem Spółki, sprzedaż akcji w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 1a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.) stanowi sprzedaż papierów wartościowych, a tym samym przychody uzyskane z takiego zbycia stanowią, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o p.d.o.f., przychody z kapitałów pieniężnych podlegające opodatkowaniu p.d.o.f. z zastosowaniem liniowej stawki w wysokości 19%. Natomiast zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 1 ustawy o p.d.o.f., podstawą opodatkowania przy sprzedaży akcji jest dochód stanowiący różnicę między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 ustawy o p.d.o.f.

W związku z faktem, iż akcje zostały nabyte na warunkach preferencyjnych, tj. pracownicy nabyli akcje po cenie niższej od rynkowej, przy kalkulacji podstawy opodatkowania dany pracownik Spółki będzie mógł pomniejszyć przychód uzyskany z tytułu realizacji transakcji sprzedaży akcji o koszty uzyskania przychodów, określone jako wydatki poniesione na ich nabycie oraz o pozostałe koszty sprzedaży i nabycia tych akcji, w tym np. opłaty maklerskie, koszty prowizji, itp.

Jednocześnie Spółka podkreśla, iż pisma urzędów skarbowych cytowanych powyżej odnoszące się także do omawianej kwestii wskazują, iż w przypadku uczestnictwa w programach motywacyjnych, których zasady są podobne do Programu wprowadzonego w przypadku Spółki, przychód podatkowy powstaje dopiero w momencie odpłatnego zbycia przez pracownika akcji i powinien być traktowany jako przychód z kapitałów pieniężnych.

Mając na uwadze fakt, iż zbycie akcji stanowi zbycie papierów wartościowych Spółka wskazuje na przepis art. 39 ust. 3 ustawy o p.d.o.f., zgodnie z którym osoby prawne są zobowiązane w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym przesłać imienne informacje dotyczące, między innymi, wysokości dochodu z odpłatnego zbycia papierów wartościowych uzyskanego przez podatnika (informacja PIT-8C).

Spółka w omawianym stanie faktycznym nie będzie jednak podmiotem pośredniczącym w transakcji zakupu (Spółka jest jedynie obciążana kosztami uczestnictwa pracowników O. w Programie) ani też nie będzie podmiotem dokonującym zakupu akcji od pracowników. W związku z tym, Spółka stoi na stanowisku, iż nie jest zobowiązana do sporządzenia i przesłania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji PIT-8C lub jakichkolwiek innych informacji. Stanowisko to potwierdza pośrednio Minister Finansów w swoim piśmie z 18 marca 2004 r. (nr PB5/RD-033-2-106/04) w sprawie opodatkowania dochodów z odpłatnego zbycia papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych, w którym Minister odnosi obowiązek wypełniania i składania informacji PIT-8C wyłącznie do biur maklerskich.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

a.

odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,

b.

realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Przychód ze sprzedaży akcji nabytych w ramach opisanego we wniosku Programu, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie stanowił przychód z kapitałów pieniężnych.

Stosownie do art. 30b ust. 1 ww. ustawy od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Dochodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c (art. 30b ust. 5 ww. ustawy).

Po zakończeniu roku podatkowego w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 (PIT-38) wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, i dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, i obliczyć należny podatek dochodowy.

W myśl art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie do art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.

W sytuacji przedstawionej we wniosku pracownicy Spółki w ramach Programu Zakupu Akcji Pracowniczych nabywają po preferencyjnych cenach akcje podmiotu z siedzibą w Danii. Wydatki związane z uczestnictwem i realizacją planu motywacyjnego ponosi Spółka. W przyszłości pracownicy będą dokonywać sprzedaży częściowo odpłatnie otrzymanych akcji. Spółka nie będzie podmiotem pośredniczącym w transakcji zakupu, ani też nie będzie podmiotem dokonującym zakupu akcji od pracowników.

Mając na uwadze powołane wyżej uregulowania prawnie i przedstawione zdarzenie przyszłe, fakt uzyskania przez pracownika przychodu z kapitałów pieniężnych w momencie odpłatnego zbycia akcji nie skutkuje wobec Spółki obowiązkiem obliczenia, pobrania i odprowadzenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od dochodu uzyskanego z ww. tytułu przez pracowników, jak również sporządzania jakichkolwiek informacji podatkowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl