ITPB2/415-7/10/BK - Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenia otrzymanego w związku z realizacją Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, finansowanego częściowo ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-7/10/BK Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenia otrzymanego w związku z realizacją Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, finansowanego częściowo ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzenia otrzymanego w związku z realizacją Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzenia otrzymanego w związku z realizacją Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.

W związku z realizowaniem przez Wnioskodawcę obowiązków służbowych związanych wyłącznie z wdrażaniem Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 od dnia 1 stycznia 2005 r. do dnia 20 października 2008 r. wynagrodzenie jego finansowane było ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa. Wypłata wynagrodzenia Wnioskodawcy w latach 2005-2008 była dokonywana przez Urząd Wojewódzki na realizację zadań wynikających z projektów w ramach programu Pomocy Technicznej ZPORR.

W związku z tym Wnioskodawca uważa, iż w odniesieniu do części jego wynagrodzenia finansowanego ze środków EFRR spełnione zostały obie przesłanki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. środki finansowe pochodzą od organizacji międzynarodowych (Unii Europejskiej) oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Powołując się na wyroki WSA w Warszawie z dnia 27 marca 2008 r., sygn. akt II SA/Wa 2165/07, z dnia 24 stycznia 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 1755/07, WSA w Krakowie z dnia 5 kwietnia 2007 r., sygn. akt I SA/Kr 1418/06 oraz WSA w Gliwicach z dnia 24 października 2007 r., sygn. akt I SA/Gl 308/07 Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji umożliwiającej uzyskanie korekt PIT-11 za rok 2005, 2006 i 2007 oraz 2008 w celu złożenia korekt PIT-37 do urzędu skarbowego o zwrot nadpłaconego podatku dochodowego od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w odniesieniu do części dochodu Wnioskodawcy finansowanego ze środków EFRR spełnione są obie przesłanki wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli środki finansowe pochodzą od organizacji międzynarodowych, tj. Unii Europejskiej, oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

2.

Czy w odniesieniu do tej części dochodu Wnioskodawcy zastosowanie ma zwolnienie przedmiotowe zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

3.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym będzie możliwe wystąpienie do pracodawcy o korektę PIT-11 za lata 2005-2008.

Zdaniem Wnioskodawcy, sądy administracyjne w przytoczonych wyżej wyrokach wskazują na zakaz opodatkowania pieniędzy pochodzących z bezzwrotnej pomocy w kraju beneficjenta. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie wyroku z dnia 16 września 2008 r. (sygn. akt II FSK 874/07) przyjął, iż: " Sposób wypłaty środków finansowych pochodzących z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej jest kwestią techniczną, która nie ma znaczenia dla stosowania zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, przewidzianego art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tak więc prefinansowanie nie stoi na przeszkodzie do zastosowania zwolnienia dochodu ze stosunku pracy na podstawie umowy o pracę w części pochodzącej z Unii Europejskiej. Bez znaczenia pozostaje to, czy środki wypłacane są bezpośrednio przez instytucje międzynarodowe, czy też następuje to za pośrednictwem podmiotów krajowych, w tym przy wykorzystywaniu mechanizmu prefinansowania".

Ponadto, w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 27 czerwca 2003 r. (Nr PB5/IMD-033-21-1128/03) wyjaśniono, że w momencie, gdy osoby wskazane powyżej realizują cel programu, uprawnione są tym samym do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w cytowanym artykule. Powyższe stanowisko podtrzymał dyrektor Departamentu Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów w piśmie z dnia 29 sierpnia 2006 r. (DD/PB5-066-120/06/IK) oraz WSA w Opolu (wyrok z dnia 26 czerwca 2007 r., sygn. I SA/Op 177/07).

Zdaniem Wnioskodawcy, jego wynagrodzenie jako pracownika zaangażowanego we wdrażanie i realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 od dnia 1 stycznia 2005 r. do dnia 20 października 2008 r. nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Pana w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

*

środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

*

prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.) stanowi, iż w celu realizacji Planu tworzy się:

1.

sektorowe programy operacyjne,

2.

regionalne programy operacyjne,

3.

inne programy operacyjne,

4.

strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Stosownie do art. 8 ust. 2 tej ustawy programy, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca jako pracownik Urzędu w ramach swoich obowiązków służbowych realizował zadania związane wyłącznie z wdrażaniem Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego i Programu Operacyjnego 2004-2006. Od 1 stycznia 2005 r. do 20 października 2008 r. wynagrodzenie Wnioskodawcy było częściowo finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa.

W odniesieniu do sytuacji przedstawionej we wniosku, status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006.

Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie obejmuje dochody osób fizycznych finansowane np. z przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (np. SAPARD, ISPA, PHARE), natomiast nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

W świetle powyższego zatem, źródłem finansowania wypłacanych w latach 2005-2008 wynagrodzeń były wyłącznie środki krajowe, nie zaś środki bezzwrotnej pomocy, o których stanowi w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowej sprawie nie zostało więc spełnione kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródło finansowania), o którym mowa w tym przepisie. Tym samym, bezprzedmiotowa staje się analiza wykonywanych przez pracowników czynności pod kątem bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ww. ustawy. Obie te przesłanki dla zastosowania omawianego zwolnienia od podatku dochodowego muszą być bowiem spełnione łącznie.

Ponadto należy zauważyć, iż status prawny środków pochodzących z funduszy unijnych regulują także, oprócz rozporządzeń, przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), a w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005 r. przepisy ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) oraz ustawy o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006. Projekty realizowane w ramach programów objętych Narodowym Planem Rozwoju 2004-2006 są faktycznie wdrażane nawet do końca 2008 r.

Przepisy ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832) zmieniły zasady finansowania programów operacyjnych. Jednakże przepis przejściowy art. 20 ustawy nowelizującej ustawę o finansach publicznych wyraźnie wskazuje, iż nowe przepisy nie będą miały zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006. Wobec tego w 2007 r. i w 2008 r. zasady finansowania kontynuowanych programów operacyjnych w ramach Narodowego Planu Rozwoju pozostają takie same jak w latach poprzednich.

Wobec powyższego, wynagrodzenie Wnioskodawcy wypłacone w latach 2005-2008 częściowo ze środków finansowych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego stanowiących refundację wcześniej poniesionych wydatków na realizację projektu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46, z uwagi na niespełnienie przesłanki pochodzenia środków pieniężnych.

Skoro zatem wynagrodzenie Wnioskodawcy nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, to bezzasadna staje się korekta deklaracji PIT-11 za lata 2005-2008 z tego tytułu.

Odnosząc się do powołanych we wniosku wyroków sądowych oraz pism Ministerstwa Finansów należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl