ITPB2/415-679/13/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-679/13/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2013 r. (data wpływu - 11 lipca 2013 r.), uzupełnionym w dniach 18 lipca 2013 r. i 13 września 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z planowanej sprzedaży nieruchomości:

* w części dotyczącej gruntów leśnych (LsIV i LsV) - jest nieprawidłowe,

* natomiast w pozostałym zakresie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z planowanej sprzedaży nieruchomości.

Wniosek uzupełniono w dniach 18 lipca 2013 r. i 13 września 2013 r.

W przedmiotowym wniosku oraz w pismach uzupełniających przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 17 października 2012 r. u notariusza podpisała Pani umowę pożyczki oraz umowę przeniesienia własności nieruchomości i umowę zobowiązującą do przeniesienia własności nieruchomości. Jeden akt notarialny zawierał trzy umowy. Jako pożyczkodawca pożyczyła Pani pieniądze w zamian za co - celem zabezpieczenia zwrotu udzielonej pożyczki - pożyczkobiorcy przenieśli na Panią własność nieruchomości (gospodarstwo rolne) - łącznie 9,1605 ha gruntów rolnych, lasów i łąk; natomiast jedna z działek zabudowana jest domem drewnianym, dwoma chlewami i stodołą.

Zobowiązała się Pani w umowie, że w momencie spłaty całej kwoty pożyczki przeniesie z powrotem na pożyczkobiorców własność przewłaszczonej nieruchomości. Roszczenie o zwrotne przeniesienie nieruchomości zostało wpisane do księgi wieczystej w dziale III. Po upływie terminu spłaty pożyczki wezwała Pani pożyczkobiorców do spłaty pożyczki, jednakże pieniądze nie wpłynęły na Jej konto. Skutkiem tego złożyła Pani do sądu wniosek o wykreślenie z działu III księgi wieczystej roszczenia o zwrotne przeniesienie własności nieruchomości wpisane na rzecz pożyczkobiorców, które w czerwcu 2013 r. wykreślono. Obecnie jest Pani wpisana w dziale II księgi wieczystej jako jedyny właściciel nieruchomości.

Na chwilę obecną zamierza Pani sprzedać nieruchomość - gospodarstwo rolne w całości (ziemia rolna, lasy, łąki wraz z zabudowaniami) osobie trzeciej. Potencjalny kupiec prowadzi gospodarstwo rolne i z tego co Pani wiadomo nie zmieni przeznaczenia gruntów, które nabędzie. Nadmienia Pani, że nie jest rolnikiem i nigdy nie prowadziła gospodarstwa rolnego. Natomiast w momencie przeniesienia na Panią własności gospodarstwa pożyczkobiorcy zamieszkiwali w domu znajdującym się na terenie nieruchomości i w dalszym ciągu prowadzili gospodarstwo rolne, które było Jej własnością.

W umowie kupna sprzedaży nieruchomości, która ma być przez Panią zawarta w jednym z paragrafów zostanie zawarty zapis:

Strony zobowiązują się do zawarcia w formie aktu notarialnego, właściwej umowy kupna-sprzedaży nieruchomości tj. gospodarstwa rolnego wymienionej w § 1 umowy w terminie do... roku za cenę... zł, w tym....zł za użytki rolne,... zł za pozostałe grunty (nieużytki, drogi, lasy) oraz budynki.

Z uwagi na kredyt, który ma zaciągnąć kupujący w banku udzielającym kredytów dla rolników, konieczne było wyodrębnienie i określenie ceny samych użytków rolnych, ponieważ tylko na zakup użytków rolnych kupujący może uzyskać kredyt, pozostała kwota będzie pochodzić ze środków własnych kupującego.

W skład nieruchomości, która ma być przedmiotem sprzedaży, wchodzą grunty o następującej klasyfikacji:

a.

działka nr 1:

* grunty rolne zabudowane (B-RVl) - 0,10 ha,

* lasy (LsIV) - 0,08 ha,

* pastwiska trwałe (PsV) - 1,02 ha,

* grunty orne (RVI) - 1,51 ha;

b.

działka nr 2:

* łąki trwałe (ŁIV) - 0,56 ha,

* łąki trwałe (ŁV) - 0,37 ha,

* pastwiska trwałe (PsV) - 0,09 ha,

* grunty orne (RV) - 0,07 ha,

* grunty orne (RVI) - 2,83 ha;

c.

działka nr 3:

* lasy (LsV) - 0,13 ha;

d.

działka nr 4:

* lasy (LsV) - 2,23 ha,

Łączna powierzchnia gruntów - 9,1884 ha.

Jak już Pani zwróciła uwagę, ww. nieruchomość zakupi osoba fizyczna prowadząca własne gospodarstwo rolne, zaś w akcie notarialnym będzie zapis wskazujący, że zakupiona nieruchomość będzie przeznaczona na działalność rolniczą i nie zostanie zmienione jej przeznaczenie.

Ponadto - w Pani opinii - sprzedawana nieruchomość będzie w chwili sprzedaży stanowiła należące do Niej gospodarstwo rolne, bowiem będzie spełniała wymogi gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym. Grunty wchodzące w skład nieruchomości spełniają wymóg art. 1 ustawy o podatku rolnym, zaś ich powierzchnia przekracza 1 ha, a nadto stanowią Pani własność.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż opisanej we wniosku nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu z podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Pani, nieruchomość, którą zamierza sprzedać, stanowi gospodarstwo rolne zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, a sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie spełniać wymogi art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (sprzedaży ma podlegać całość nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, a zgodnie z tym co deklaruje kupujący grunty nie utracą swojego charakteru rolnego i leśnego), w związku z tym sprzedaż powinna być zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Pani w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w części dotyczącej gruntów leśnych (LsIV i LsV) za nieprawidłowe, natomiast w pozostałym zakresie - prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Niemniej jednak na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Ustawa o podatku dochodowym nie definiuje pojęcia "gospodarstwo rolne". W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 powołanej ustawy za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz Załącznika Nr 6 do tego rozporządzenia.

Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

1.

użytki rolne,

2.

grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione,

3.

grunty zabudowane i zurbanizowane,

4.

użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R,

5.

nieużytki, oznaczone symbolem - N,

6.

grunty pod wodami,

7.

tereny różne oznaczone symbolem - Tr.

Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia użytki rolne dzielą się na:

1.

grunty orne, oznaczone symbolem - R,

2.

sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,

3.

łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,

4.

pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,

5.

grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,

6.

grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,

7.

rowy, oznaczone symbolem - W.

Z kolei w myśl § 68 ust. 2 ww. rozporządzenia grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione dzielą się na:

1.

lasy, oznaczone symbolem - Ls,

2.

grunty zadrzewione i zakrzewione, oznaczone symbolem - Lz, lub, w przypadku zadrzewień śródpolnych, zaistniałych na gruntach objętych klasyfikacją gleboznawczą - symbolem złożonym z liter "Lz" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, np. Lz-R, Lz-Ł, Lz-Ps.

Treść art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje, że przewidziane w nim zwolnienie uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

* sprzedane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

* muszą stanowić gospodarstwo rolne (tekst jedn.: będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jedną z zasadniczych przesłanek wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy jest to, aby zbywane grunty zachowały charakter rolny. Utrata charakteru rolnego następuje zaś przez wyłączenie gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Ma ono miejsce przede wszystkim wówczas, jeżeli grunt zostaje przeznaczony pod działalność gospodarczą albo pod budownictwo. Oceniając spełnienie tej przesłanki, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy co do dalszego przeznaczenia nieruchomości. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Należy ponadto wskazać, iż utrata charakteru rolnego w związku ze sprzedażą może wystąpić bezpośrednio po sprzedaży, ale może nastąpić dopiero w przyszłości, jednakże w momencie sprzedaży strony umowy winny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów.

W konsekwencji, dokonana przez nabywcę zmiana przeznaczenia gruntu rolnego polegająca na faktycznym przekształceniu sposobu jego użytkowania, łączącym się ze zmianą jego dotychczasowego charakteru, np. przeznaczenie gruntu rolnego pod działalność gospodarczą lub pod budownictwo może powodować, że nie wystąpią przesłanki do zastosowania przedmiotowego zwolnienia. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga, aby utrata charakteru rolnego lub leśnego gruntów nie nastąpiła w "związku z tą sprzedażą". Zatem ustawodawca nie zawęża zmiany charakteru gruntów czasowo jedynie do momentu sprzedaży. Przepis ten nie zawiera bowiem sformułowania "na skutek sprzedaży", czy też "w wyniku sprzedaży". Ponieważ ustawodawca w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych używa określenia "w związku" i nie definiuje, co należy rozumieć przez to pojęcie, to niewątpliwie chodzi mu o językowe, potoczne rozumienie tego pojęcia. Oznacza to, że chodzi o każdy związek, w następstwie, którego grunty tracą swój charakter rolny, byle tylko można było go powiązać ze sprzedażą. Może to być związek uprzedni, rozumiany jako przygotowawczy do sprzedaży, bezpośrednio związany ze sprzedażą, czy też będący skutkiem sprzedaży. Zatem utrata charakteru rolnego musi być powiązana ze sprzedażą, choć ten związek nie może być tak rozumiany, że z chwilą dokonania czynności powinna nastąpić zmiana charakteru gruntu. Dla oceny utraty charakteru rolnego gruntu znaczenie mają okoliczności faktyczne, a nie, formalnoprawne związane z charakterem gruntu wskazanym w ewidencji gruntów i budynków bądź treścią planu zagospodarowania przestrzennego gminy wprowadzonego uchwałą rady gminy lub złożonym w omawianym zakresie oświadczeniem kupującego. Okoliczności te mogą dotyczyć zarówno podatnika, jak i nabywcy, którego zakres działalności bądź czynności faktyczne podejmowane przez niego przed zawarciem umowy, czy też w związku z zawartą umową, wskazują na to, że kupuje on nieruchomość z zamiarem wykorzystania jej w sposób odbiegający od sposobu wykorzystywania gruntów rolnych.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w dniu 17 października 2012 r. u notariusza podpisała Pani umowę pożyczki oraz umowę przeniesienia własności nieruchomości i umowę zobowiązującą do przeniesienia własności nieruchomości. Jeden akt notarialny zawierał trzy umowy. Jako pożyczkodawca pożyczyła Pani pieniądze w zamian za co - celem zabezpieczenia zwrotu udzielonej pożyczki - pożyczkobiorcy przenieśli na Panią własność nieruchomości (gospodarstwo rolne) - łącznie 9,1605 ha gruntów rolnych, lasów i łąk; natomiast jedna z działek zabudowana jest domem drewnianym, dwoma chlewami i stodołą.

Zobowiązała się Pani w umowie, że w momencie spłaty całej kwoty pożyczki przeniesie z powrotem na pożyczkobiorców własność przewłaszczonej nieruchomości. Roszczenie o zwrotne przeniesienie nieruchomości zostało wpisane do księgi wieczystej w dziale III. Po upływie terminu spłaty pożyczki wezwała Pani pożyczkobiorców do spłaty pożyczki, jednakże pieniądze nie wpłynęły na Jej konto. Skutkiem tego złożyła Pani do sądu wniosek o wykreślenie z działu III księgi wieczystej roszczenia o zwrotne przeniesienie własności nieruchomości wpisane na rzecz pożyczkobiorców, które w czerwcu 2013 r. wykreślono. Obecnie jest Pani wpisana w dziale II księgi wieczystej jako jedyny właściciel nieruchomości.

Na chwilę obecną zamierza Pani sprzedać nieruchomość - gospodarstwo rolne w całości (ziemia rolna, lasy, łąki wraz z zabudowaniami) osobie trzeciej.

W skład nieruchomości, która ma być przedmiotem sprzedaży, wchodzą grunty o następującej klasyfikacji: grunty rolne zabudowane (B-RVl), lasy (LsIV i LsV), pastwiska trwałe (PsV i PsVI), grunty orne (RV i RVI) oraz łąki trwałe (ŁIV i ŁV). Łączna powierzchnia gruntów wynosi 9,1884 ha. Ww. nieruchomość zakupi osoba fizyczna prowadząca własne gospodarstwo rolne, zaś w akcie notarialnym będzie zapis wskazujący, że zakupiona nieruchomość będzie przeznaczona na działalność rolniczą i nie zostanie zmienione jej przeznaczenie.

Ponadto - w Pani opinii - sprzedawana nieruchomość będzie w chwili sprzedaży stanowiła należące do Niej gospodarstwo rolne, bowiem będzie spełniała wymogi gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym. Grunty wchodzące w skład nieruchomości spełniają wymóg art. 1 ustawy o podatku rolnym, zaś ich powierzchnia przekracza 1 ha, a nadto stanowią Pani własność.

Analizując opisane we wniosku zdarzenie przyszłe w kontekście przesłanek wynikających z zacytowanego wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych wskazać należy, że bieg pięcioletniego terminu (liczonego od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpi nabycie), określonego w przytoczonym przepisie, rozpoczął się z dniem 31 grudnia 2012 r., wobec czego planowana przed upływem ww. okresu transakcja stanowić będzie źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast dla nabycia prawa do określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości rolnej istotnym jest - obok przesłanki kwalifikacji zbywanego gruntu jako użytków rolnych lub jako gruntów zadrzewionych i zakrzewionych na użytkach rolnych i zarazem stanowiących gospodarstwo rolne (tekst jedn.: będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową - aby wskutek sprzedaży nie utraciła ona rolnego charakteru, przy czym chodzi tu o faktyczne, a nie jedynie prawne zachowanie tego charakteru.

Zatem stwierdzić należy, iż uzyskany przez Panią przychód z tytułu sprzedaży nieruchomości w części stanowiącej grunty rolne zabudowane (B-RVl), pastwiska trwałe (PsV i PsVI), grunty orne (RV i RVI) oraz łąki trwałe (ŁIV i ŁV), przy spełnieniu wszystkich określonych w ww. przepisie przesłanek, będzie korzystać z analizowanego zwolnienia.

Natomiast lasy (LsIV i LsV) nie zostały wymienione jako grunty wchodzące w skład gospodarstwa rolnego, tj. nie zostały sklasyfikowane jako użytki rolne oraz jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, zatem sprzedaż nieruchomości w części dotyczącej tego rodzaju gruntu będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r. - od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a - c) podatek dochodowy wynosi - 19% podstawy obliczenia podatku.

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Artykuł 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Zgodnie z art. 19 ust. 3 ww. ustawy wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia. Natomiast, jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający (art. 19 ust. 4 ustawy).

Stosownie do art. 22 ust. 6c ustawy, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Natomiast w myśl art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa powyżej, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Nadto, zgodnie z art. 22 ust. 6f ustawy koszty nabycia lub koszty wytworzenia, o których mowa w ust. 6c, są corocznie podwyższane, począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło nabycie lub wytworzenie zbywanych rzeczy lub praw majątkowych, do roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło ich zbycie, w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku podatkowego w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym (PIT-39), o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Należny podatek, wynikający z tego zeznania jest płatny w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 4 pkt 4 ww. ustawy).

Reasumując, przychód uzyskany z planowanej sprzedaży nieruchomości w części stanowiącej grunty rolne zabudowane (B-RVl), pastwiska trwałe (PsV i PsVI), grunty orne (RV i RVI) oraz łąki trwałe (ŁIV i ŁV) będzie korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile zostaną spełnione wszystkie przesłanki wskazane w tym przepisie. Natomiast przychód z tytułu odpłatnego zbycia lasów (LsIV i LsV) podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach wynikających z art. 30e ust. 1 przytoczonej ustawy.

W niniejszej sprawie zaznaczyć jednak należy, iż zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia.

Z kolei okoliczność czy dana nieruchomość lub jej część w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zatem obowiązek udowodnienia jej zaistnienia ciąży na podatniku, tj. osobie, która zamierza skorzystać ze zwolnienia. Zaś indywidualna interpretacja przepisów prawa jest jedynie przedstawieniem poglądu organu dotyczącego rozumienia treści przepisów prawa podatkowego i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl