ITPB2/415-638/13/MU

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-638/13/MU

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2013 r. (data wpływu 24 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sporządzania informacji i deklaracji podatkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sporządzania informacji i deklaracji podatkowych.

We wniosku tym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca posiada siedzibę oraz miejsce zarządu na terytorium Polski oraz podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku CIT, a także jest czynnym podatnikiem VAT.Wnioskodawca planuje dokonanie sprzedaży dwóch baz paliwowych: Bazę nr 1 i Bazę nr 2. Wraz z zawarciem umowy sprzedaży Bazy nr 1 oraz Bazy nr 2, pracownicy zatrudnieni w tych bazach przejdą, w ramach art. 231 Kodeksu Pracy, ze zbywcy na nabywcę. Wraz z zawarciem umowy sprzedaży Bazy nr 1 oraz Bazy nr 2, pracownicy zatrudnieni w tych bazach przejdą, w ramach art. 231 Kodeksu Pracy, ze zbywcy na nabywcę.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w związku z przejęciem przez nabywcę pracowników zatrudnionych w Bazie nr 1 oraz Bazie nr 2 (umowy sprzedaży baz), na Wnioskodawcy nie będą spoczywały obowiązki płatnika nałożone przez ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek sporządzenia informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 oraz deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R obejmujących dane za cały rok podatkowy, a zatem również przed zawarciem umowy sprzedaży ww. baz.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przejęciem przez nabywcę pracowników zatrudnionych w Bazie nr 1 oraz Bazie nr 2 (umowa sprzedaży baz), nie będą na nim spoczywały obowiązki płatnika nałożone przez ustawę o podatku od osób fizycznych, w tym obowiązek sporządzenia informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 oraz deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R obejmujących dane za cały rok podatkowy a zatem również przed zawarciem umowy sprzedaży ww. baz.

Jak stanowi art. 231 § 1 Kodeksu Pracy "w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów art. 231 § 5 Kodeksu Pracy". Ustawodawca w tym artykule wprowadził zatem sukcesję uniwersalną w zakresie prawa pracy, w przypadku przejścia zakładu pracy (lub jego części) na innego pracodawcę. W tej sytuacji, stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przekształceń podmiotowych.

Zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych " (...) osoby prawne (...), zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, (...)." Jak stanowi art. 39 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (...) - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (...). Jeżeli obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 31. art. 33 i art. 35 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy na pisemny wniosek podatnika, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, są obowiązani do sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (...) imiennej informacji, o której mowa w art. 39 ust. 1 (...). W świetle art. 37 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli podatnik, od którego zaliczki miesięczne pobierają płatnicy określeni w art. 31 (...), złoży płatnikowi przed dniem 10 stycznia roku następującego po roku podatkowym oświadczenie sporządzone według ustalonego wzoru, które traktuje się na równi z zeznaniem, że:

1.

poza dochodami uzyskanymi od płatnika nie uzyskał innych dochodów, z wyjątkiem dochodów określonych w art. 30-30c oraz art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

2.

nie korzysta z odliczeń, z zastrzeżeniem ust. 1a pkt 2-4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

3.

nie korzysta z możliwości opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 2 lub 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

4.

(uchylony),

5.

nie ma obowiązku doliczenia kwot uprzednio odliczonych, z zastrzeżeniem art. 37 ust. 1a pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

* płatnik jest obowiązany sporządzić, według ustalonego wzoru, roczne obliczenie podatku, na zasadach określonych w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym.

Zatem, obowiązki płatnika - Wnioskodawcy nałożone przez ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązki sporządzenia stosownych informacji oraz obowiązek poboru przez płatnika -Wnioskodawcę zaliczek na podatek dochodowy, przechodzą na nabywcę Bazy nr 1 i Bazy nr 2, który w ramach art. 231 Kodeksu Pracy, przejmuje również pracowników zatrudnionych w tych bazach, przez co przejmuje również obowiązki poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, w tym obowiązki sporządzenia stosownych informacji. Nabywca, przejmujący pracowników zatrudnionych w Bazie nr 1 oraz Bazie nr 2, powinien kontynuować obowiązki płatnika wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, iż nabywca w wyniku przejęcia pracowników Wnioskodawcy, ma obowiązek sporządzenia: informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), oraz deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R) obejmujących dane za cały rok podatkowy - pomimo tego, iż sprzedaż Bazy nr 1 oraz Bazy nr 2 nastąpi w trakcie trwania roku podatkowego.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdził Minister Finansów w wydanych interpretacjach indywidualnych m.in. z dnia 17 grudnia 2012 r. (IPTPB1/415-577/12-3/ASZ), oraz z dnia 9 czerwca 2010 r. (IPPB2/415-200/10-4/MK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Jak wynika z treści art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W myśl art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Z kolei ust. 1a tegoż artykułu stanowi, że w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R).

Na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych (PIT-11).

Ze złożonego wniosku wynika, że w związku ze sprzedażą dwóch baz paliwowych nastąpi przejęcie pracowników Wnioskodawcy w trybie art. 231 Kodeksu pracy.

Przepis art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) stanowi, że w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5. Artykuł ten przyjmuje konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przekształceń podmiotowych.

Z powyższego wynika, iż obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek sporządzenia stosownych informacji i deklaracji, nie ustają lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejmuje także obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki z tym związane. Powyższe okoliczności powodują, iż przejmujący pracowników pracodawca winien kontynuować obowiązki płatnika nałożone m.in. przepisami art. 31, art. 38 i art. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowej sprawie stwierdzić zatem należy, że informacje o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 oraz roczne deklaracje PIT-4R obejmujące dane za cały rok podatkowy zarówno za okres zatrudnienia w przejętym zakładzie pracy tj. u Wnioskodawcy jak i u pracodawcy przejmującego powinien sporządzić przejmujący pracowników pracodawca.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl