ITPB2/415-636/14/MU - Określenie obowiązków pracodawcy jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z zatrudnieniem obywatela Republiki Słowackiej na podstawie umowy o pracę w celu prowadzenia wykładów dla studentów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 września 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-636/14/MU Określenie obowiązków pracodawcy jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z zatrudnieniem obywatela Republiki Słowackiej na podstawie umowy o pracę w celu prowadzenia wykładów dla studentów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2014 r. (data wpływu 16 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 sierpnia 2014 r. (data wpływu 1 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 sierpnia 2014 r. (data wpływu 1 września 2014 r.).

We wniosku tym oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od 1 października 2013 r. do 31 lipca 2014 r. (umowa ma zostać wznowiona od 1 października 2014 r.) zatrudnia na umowę o prace, profesora z Republiki Słowackiej, który na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie ma miejsca zamieszkania i nie przebywa 183 dni w roku podatkowym. Stałe miejsce zamieszkania profesora zarówno przed jak i w trakcie pobytu w Polsce znajduje się na Słowacji. Pierwszy przyjazd profesora do Polski, w celu nauczania (nie przyjeżdża w celu prowadzenia prac badawczych) miał miejsce 1 października 2013 r. Profesor przyjeżdża wygłosić wykłady dwa razy w czasie trwania semestru (rok akademicki składa się z dwóch semestrów). Jedna wizyta trwa około tygodnia. Wnioskodawca wypłacał profesorowi wynagrodzenie z tytułu nauczania.

Wnioskodawca oblicza i pobiera zaliczki na podatek dochodowy, ustalone na podstawie art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pracownikowi ustalane są koszty uzyskania przychodu wg. art. 22 ust. 2 oraz ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku.

Czy Wnioskodawca jako płatnik, zatrudniający profesora z Republiki Słowackiej, powinien od wypłacanego wynagrodzenia pobrać zaliczki na podatek dochodowy, czy też nie jest zobowiązany do poboru podatku przez okres dwóch lat od chwili przybycia profesora do Polski w celu nauczania - zgodnie z art. 21 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie podwójnego opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacone profesorowi wynagrodzenie jest zwolnione z opodatkowania przez okres dwóch lat od chwili przybycia w celu nauczania na podstawie art. 21 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Tym samym Wnioskodawca nie ma obowiązku pobierania zaliczki na podatek dochodowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Na podstawie art. 3 ust. 2a ww. ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1.

pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

2.

działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

3.

działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

4.

położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 21 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej dnia 18 sierpnia 1994 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 30, poz. 131 z późn. zm.) osoba fizyczna, która przebywa czasowo w Umawiającym się Państwie w celu nauczania lub prowadzenia prac badawczych w uniwersytecie, szkole pomaturalnej bądź innej uznanej placówce oświatowej, a która ma lub bezpośrednio przed tą wizytą miała stałe miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, podlega zwolnieniu od opodatkowania w pierwszym wymienionym Umawiającym się Państwie z tytułu wynagrodzenia za nauczanie lub prowadzenie prac badawczych w okresie nie przekraczającym dwóch lat od dnia jej pierwszego przyjazdu w tym celu.

Postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu nie mają zastosowania do dochodu z tytułu prac badawczych, jeżeli takie prace są podejmowane nie w interesie publicznym, ale głównie dla prywatnej korzyści określonej osoby lub określonych osób (art. 21 ust. 2 ww. umowy).

W świetle powołanego postanowienia umowy możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania jest zatem uzależniona m.in. od przebywania czasowo w Polsce w celu nauczania przez osobę mającą stałe miejsce zamieszkania na terenie Słowacji.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca od 1 października 2013 r. do 31 lipca 2014 r. (umowa ma zostać wznowiona od 1 października 2014 r.) zatrudnia na umowę o prace, profesora z Republiki Słowackiej, który na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie ma miejsca zamieszkania i nie przebywa 183 dni w roku podatkowym. Stałe miejsce zamieszkania profesora zarówno przed jak i w trakcie pobytu w Polsce znajduje się w Słowacji. Pierwszy przyjazd profesora do Polski, w celu nauczania (nie przyjeżdża w celu prowadzenia prac badawczych) miał miejsce 1 października 2013 r. Profesor przyjeżdża wygłosić wykłady dwa razy w czasie trwania semestru (rok akademicki składa się z dwóch semestrów). Jedna wizyta trwa około tygodnia. Wnioskodawca wypłacał profesorowi wynagrodzenie z tytułu nauczania.

Uwzględniając powyższe oraz dyspozycję art. 21 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku należy stwierdzić, że wynagrodzenie z tytułu nauczania wypłacane przez Wnioskodawcę profesorowi akademickiemu, który ma stałe miejsce zamieszkania na Słowacji, jest zwolnione z opodatkowania w Polsce przez okres nieprzekraczający dwóch lat od dnia jego pierwszego przybycia do Polski w celu nauczania i w takim przypadku na Wnioskodawcy jako płatniku nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl