ITPB2/415-54a/12/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-54a/12/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2012 r. (data wpływu 18 stycznia 2012 r.), uzupełnionym w dniach: 22 marca 2012 r. oraz 11 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniach: 22 marca 2012 r. oraz 11 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość.

We wniosku tym został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2006 r. Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem zaciągnęła kredyt hipoteczny w wysokości 190.000 zł na mieszkanie od dewelopera. W sierpniu 2008 r. małżonkowie odebrali od dewelopera mieszkanie w stanie surowym. Małżonkowie zaciągnęli pożyczki od rodziny i od razu poczynili wydatki na wyposażenie tego mieszkania, tj.: malowanie, zakup drzwi, wykonanie zabudowy kuchni, korytarza, łazienki, zakup mebli i sprzętu AGD itp. Łączna kwota wydatkowana na ten cel wynosiła 35.000 zł. Powyższe wydatki potwierdzone zostały fakturami VAT. Przeniesienie prawa własności lokalu mieszkalnego zostało dokonane na podstawie aktu notarialnego z dnia 16 stycznia 2009 r. i cena nabycia tego lokalu wyniosła 257.838 zł 47 gr.

W zeznaniu podatkowym PIT-36 za 2009 r. małżonkowie uwzględnili ulgę odsetkową za lata 2006-2009. Z uwagi na niskie dochody małżonków ulga odsetkowa nie została jednak całkowicie rozliczona.

Ze względów finansowych (trudności w spłacie mieszkania oraz innych opłat) małżonkowie zostali zmuszeni do sprzedaży tego mieszkania, która to sprzedaż została dokonana za kwotę 350.000 zł. Kupujący spłacił kredyt bankowy w wysokości 285.000 zł. Ponadto wydatki związane z opłaceniem biura pośrednictwa nieruchomości wyniosły 15.498 zł. Po sporządzeniu aktu notarialnego (przy odbiorze kluczy), tj. w dniu 5 kwietnia 2011 r. kupujący podpisał oświadczenie, że mieszkanie przejmuje wraz ze sprzętem AGD oraz z wyposażeniem (meblami) w cenie sprzedaży mieszkania o wartości 19.780 zł. (wydatki na ten cel - bez dokładnego podliczenia - wyniosły 35.000 zł). Wnioskodawczyni uznała, że takie oświadczenie będzie ważne w urzędzie skarbowym. Nadto kupujący nie wyraził zgody na sporządzenie aneksu w celu wpisania faktycznej ceny sprzedaży lokalu mieszkalnego, gdyż cena ta mogłaby zostać zakwestionowana przez urząd skarbowy.

Część pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży małżonkowie przeznaczyli na spłatę pożyczek udzielonych przez rodzinę. Obecnie Wnioskodawczyni mieszka w swoim rodzinnym mieszkaniu, które ojciec przepisał Jej po śmierci matki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy można złożyć korektę do zeznania PIT-36 za 2009 r. i zrezygnować z odliczeń w ramach ulgi odsetkowej.

2.

Czy przychód wykazany w akcie notarialnym sprzedaży mieszkania można pomniejszyć o wartość mebli i wyposażenia wykazaną w oświadczeniu podpisanym przez kupującego.

3.

Czy wydatki na spłatę odsetek od kredytu poniesione od 2009 r. do dnia sprzedaży lokalu mieszkalnego można uwzględnić jako koszt uzyskania przychodu.

4.

Czy wydatki na wykończenie mieszkania poniesione w 2008 r. potwierdzone fakturami VAT (przed podpisaniem aktu notarialnego) można uwzględnić w zeznaniu podatkowych przy rozliczeniu sprzedaży mieszkania.

5.

Czy Wnioskodawczyni będzie mogła skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w sytuacji, gdy przychód ze sprzedaży tego lokalu, w ciągu dwóch lat zostanie wydatkowany na remont lokalu mieszkalnego stanowiącego Jej własność, który obecnie zajmują małżonkowie.

6.

Czy ze względu na trudną sytuację finansową istnieje możliwość rozłożenia spłaty podatku od sprzedaży lokalu mieszkalnego na raty.

Zdaniem Wnioskodawczyni, możliwe jest złożenie korekty zeznania PIT-36 za rok 2009 r., i zrezygnowanie z odliczeń w ramach ulgi odsetkowej.

W ocenie Wnioskodawczyni - przychód wykazany w akcie notarialnym sprzedaży mieszkania może pomniejszyć o wartość mebli i wyposażenia.

Wnioskodawczyni uważa, że wydatki na spłatę odsetek od kredytu poniesione od 2009 r. do chwili sprzedaży lokalu mieszkalnego będzie mogła uwzględnić jako koszt uzyskania przychodu. Również część wydatków poniesionych w 2008 r. na wykończenie i wyposażenie lokalu mieszkalnego (potwierdzonych fakturami VAT) przed sporządzeniem aktu notarialnego będzie mogła uwzględnić w zeznaniu przy rozliczeniu sprzedaży mieszkania.

Gdy przychód ze sprzedaży lokalu mieszkalnego, w ciągu dwóch lat zostanie wydatkowany na remont lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Wnioskodawczyni obecnie zajmowanego przez małżonków Wnioskodawczyni będzie mogła skorzystać z przedmiotowego zwolnienia.

Ponadto według Wnioskodawczyni, ze względu na trudną sytuację finansową i zdrowotną małżonków możliwe jest rozłożenie podatku na raty.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest udzielenie odpowiedzi w zakresie pytań od pierwszego do piątego. W zakresie pytania szóstego zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu - z zastrzeżeniem ust. 2 - jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje więc generalną zasadę, iż odpłatne zbycie nieruchomości oraz ww. praw majątkowych przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym. Jeżeli natomiast ich odpłatne zbycie następuje po upływie tego okresu, przychód z tego tytułu nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem zaciągnęła kredyt hipoteczny w wysokości 190.000 zł na mieszkanie od dewelopera. W sierpniu 2008 r. małżonkowie odebrali od dewelopera mieszkanie w stanie surowym. Małżonkowie zaciągnęli pożyczki od rodziny i od razu poczynili wydatki na wyposażenie tego mieszkania, tj.: malowanie, zakup drzwi, wykonanie zabudowy: kuchni, korytarza, łazienki, zakup mebli oraz sprzętu AGD itp. Łączna kwota wydatkowana na ten cel wynosiła 35.000 zł. Powyższe wydatki potwierdzone zostały fakturami VAT. Przeniesienie prawa własności lokalu mieszkalnego zostało dokonane na podstawie aktu notarialnego z dnia 16 stycznia 2009 r. i cena nabycia tego lokalu wyniosła 257.838 zł 47 gr.

W zeznaniu podatkowym PIT-36 za 2009 r. małżonkowie uwzględnili ulgę odsetkową za lata 2006-2009. Z uwagi na niskie dochody małżonków ulga odsetkowa nie została całkowicie rozliczona.

Ze względów finansowych (trudności w spłacie mieszkania oraz innych opłat) małżonkowie zostali zmuszeni do sprzedaży tego mieszkania i z tytułu tej sprzedaży uzyskali kwotę 350.000 zł. Kupujący spłacił kredyt bankowy w wysokości 285.000 zł. Ponadto wydatki związane z opłaceniem biura pośrednictwa nieruchomości wyniosły 15.498 zł. Po sporządzeniu aktu notarialnego (przy odbiorze kluczy), tj. w dniu 5 kwietnia 2011 r. kupujący podpisał oświadczenie, że mieszkanie przejmuje wraz ze sprzętem AGD oraz z wyposażeniem (meblami) w cenie sprzedaży mieszkania o wartości 19.780 zł. (wydatki na ten cel - bez dokładnego podliczenia - wyniosły 35.000 zł). Wnioskodawca uznał, że takie oświadczenie będzie ważne w urzędzie skarbowym. Nadto kupujący nie wyraził zgody na sporządzenie aneksu w celu wpisania faktycznej ceny sprzedaży lokalu mieszkalnego, gdyż cena ta mogłaby zostać zakwestionowana przez urząd skarbowy.

Część pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży małżonkowie przeznaczyli na spłatę pożyczek udzielonych przez rodzinę. Obecnie Wnioskodawczyni mieszka w swoim rodzinnym mieszkaniu, które ojciec przepisał Jej po śmierci matki.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że z uwagi, iż sprzedaż lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność zakupionego w dniu 16 stycznia 2009 r. nastąpiła przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie, stanowi źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegającego opodatkowaniu tym podatkiem.

W myśl art. 30e ust. 1, 4 i 5 powołanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Stosownie do art. 30e ust. 7 ww. ustawy w przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe (potoczne) rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością).

Do takich kosztów można zaliczyć:

* koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego,

* prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości,

* koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości,

* wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej,

* koszty i opłaty sądowe.

W myśl art. 19 ust. 3 ww. ustawy, wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Natomiast, jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający (art. 19 ust. 4 ustawy).

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że z ww. przepisu jednoznacznie wynika, że przychodem ze sprzedaży lokalu mieszkalnego jest jego wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Wnioskodawczyni nie może zatem obniżyć przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego o kwotę stanowiącą równowartość mebli i sprzętu AGD wynikającą z złożonego przez nabywcę lokalu oświadczenia.

Natomiast, stosownie do przepisu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Nadto, zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa powyżej, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

W myśl art. 22 ust. 6f cytowanej ustawy koszty nabycia lub koszty wytworzenia, o których mowa w ust. 6c, są corocznie podwyższane, począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło nabycie lub wytworzenie zbywanych rzeczy lub praw majątkowych, do roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło ich zbycie, w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku podatkowego w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

W świetle powyższego, definicję kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych ustawodawca precyzuje poprzez bezpośrednie wskazanie, iż koszty takie stanowią m.in. udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie posiadania.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz zadane pytanie nr 3 należy więc stwierdzić, iż poniesione przez Wnioskodawczynię wydatki na spłatę odsetek od kredytu zaciągniętego na nabycie ww. lokalu mieszkalnego nie stanowią kosztu uzyskania przychodu z tytułu jego odpłatnego zbycia. Są to bowiem wydatki związane jedynie z pozyskaniem środków pieniężnych na zakup tej nieruchomości lokalowej, których nie sposób utożsamiać z wydatkami poniesionymi na jej nabycie. Wydatki te nie stanowią również nakładów poczynionych na ww. nieruchomość w trakcie jej posiadania, o których mowa w art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatki te w żaden sposób nie wpłynęły bowiem na podwyższenie wartości ww. nieruchomości lokalowej.

Do kosztów uzyskania przychodów z tytułu sprzedaży wyodrębnionego lokalu mieszkalnego można zaliczyć udokumentowane fakturami VAT nakłady, związane wyłącznie z wykończeniem mieszkania, zwiększające jego wartość, poczynione w czasie jego posiadania (tekst jedn.: od dnia podpisania protokołu odbioru tego lokalu do dnia jego sprzedaży). Wyjaśnić przy tym należy, że nie stanowią nakładów na ww. lokal mieszkalny wydatki poniesione na wykonanie zabudowy kuchni, korytarza, łazienki oraz zakup mebli i sprzętu AGD. Są to bowiem wydatki na wyposażenie lokalu. Tym samym wydatków poniesionych na ten cel nie można zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodu ze sprzedaży ww. lokalu mieszkalnego.

Natomiast art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy, stanowi iż wolne od podatku są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

W myśl natomiast art. 21 ust. 25 pkt 1 za wydatki poniesione na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 uważa się wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

* położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,

Zgodnie natomiast z ust. 28 pkt 2 ww. przepisu, za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na: budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Z treści art. 21 ust. 26 ww. ustawy wynika, że przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Zacytowane wyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazują więc wyraźnie, że dla skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy konieczne jest spełnienie warunków w nich wskazanych, takich jak wydatkowanie przychodu z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność - w okresie 2 lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło jego odpłatne zbycie - na cele mieszkaniowe wymienione w ustawie, w tym na remont własnego lokalu mieszkalnego.

Jeżeli zatem przychód uzyskany ze zbycia tego lokalu mieszkalnego w wymaganym terminie zostanie wydatkowany na własne cele mieszkaniowe, tj. remont lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Wnioskodawczyni, wówczas będzie mogła skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Powyższe zwolnienie będzie obejmowało taką część dochodu uzyskanego z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi ww. wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w osiągniętym z odpłatnego zbycia przychodzie (art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy).

Odnosząc się do kwestii możliwości złożenia korekty zeznania podatkowego za rok 2009 i rezygnacji z odliczeń w ramach tzw. ulgi odsetkowej wskazać należy na treść art. 81 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, który stanowi: jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Zgodnie z § 2 tego artykułu, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie deklaracji korygującej wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Przepisy Ordynacji podatkowej nie określają szczególnych terminów, w których przysługuje powyższe uprawnienie. Należy więc powiązać tę możliwość z zobowiązaniem podatkowym, którego deklaracja (zeznanie) dotyczy. Prawo do korekty deklaracji (zeznania) istnieje tak długo, jak długo istnieje zobowiązanie podatkowe czyli 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej). W świetle ww. przepisu może Pani skorygować zeznanie podatkowe za 2009 r. i zrezygnować z odliczeń w ramach ulgi odsetkowej. Skorygowanie zeznania nie daje jednak możliwości zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych ze spłatą kredytu mieszkaniowego.

Reasumując Wnioskodawczyni ma możliwość złożenia korekty zeznania podatkowego za rok 2009 r. i zrezygnowania z odliczeń w ramach ulgi odsetkowej. Jednakże pomimo złożenia tej korekty do kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność Wnioskodawczyni nie może zakwalifikować wydatków na spłatę odsetek od kredytu mieszkaniowego albowiem są to wydatki związane jedynie z pozyskaniem środków pieniężnych na zakup tej nieruchomości, których nie sposób utożsamiać z wydatkami poniesionymi na jej nabycie. Wydatki te nie stanowią również nakładów poczynionych na ww. nieruchomość w trakcie jej posiadania, o których mowa w art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w żaden sposób nie wpłynęły na podwyższenie wartości ww. nieruchomości lokalowej.

Do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawczyni może zaliczyć natomiast nakłady poczynione na ten lokal przed sporządzeniem aktu notarialnego, tj. od dnia podpisania protokołu odbioru tego lokalu, związane z wykończeniem tego lokalu. Do kosztów uzyskania przychodów nie może zaś zaliczyć wydatków poniesionych na wykonanie zabudowy kuchni, korytarza, łazienki oraz zakup mebli i sprzętu AGD. Są to bowiem wydatki na wyposażenie lokalu.

Przychodem ze sprzedaży ww. lokalu mieszkalnego jest jego wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Wnioskodawczyni nie może zatem obniżyć przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego o kwotę stanowiącą równowartość mebli i sprzętu AGD wynikająca z złożonego przez nabywcę lokalu oświadczenia.

W sytuacji, gdy przychód uzyskany ze zbycia tego lokalu mieszkalnego w wymaganym terminie Wnioskodawczyni wydatkuje na własne cele mieszkaniowe, tj. remont lokalu mieszkalnego stanowiącego Jej własność, wówczas będzie mogła skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Powyższe zwolnienie będzie obejmowało taką część dochodu uzyskanego z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi ww. wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w osiągniętym z odpłatnego zbycia przychodzie (art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl