ITPB2/415-542/14/MU

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-542/14/MU

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2014 r. (data wpływu 20 maja 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 17 lipca 2014 r. (data wpływu 21 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczenia emerytalnego otrzymywanego z Niemiec - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczenia emerytalnego otrzymywanego z Niemiec. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 17 lipca 2014 r. (data wpływu 21 lipca 2014 r.).

We wniosku tym oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest obywatelem polskim zamieszkującym obecnie na terytorium Niemiec. Wnioskodawca zamieszkuje w Niemczech od wielu lat. Na terytorium Niemiec zawarł związek małżeński z obywatelką niemiecką. W dniu 25 grudnia 2004 r. małżonka Wnioskodawcy zmarła. Z uwagi na to, że w chwili śmierci była emerytką, Wnioskodawcy przyznano w Niemczech prawo do świadczenia równego wysokości emerytury zmarłej małżonki. Świadczenie emerytalne po zmarłej małżonce jest wypłacane Wnioskodawcy z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, od 2005 r. otrzymuje je z Deutsche Rentenversicherung. Podatek dochodowy od tego świadczenia jest pobierany przez niemieckie organy skarbowe. Wnioskodawca zamierza zmienić miejsce zamieszkania i na stałe przenieść się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca wskazuje, że w okresie, którego dotyczy wniosek będzie posiadał miejsce zamieszkania, w tym także dla celów podatkowych, wyłącznie w Polsce.

Z uzyskanych przez Wnioskodawcę w Deutsche Rentenversicherung informacji wynika, że nie ma przeszkód by świadczenie emerytalno - rentowe po zmarłej małżonce przekazywane było na rachunek bankowy Wnioskodawcy w Polsce. Natomiast z informacji uzyskanych w banku z siedzibą w Polsce, w którym Wnioskodawca posiada rachunek bankowy, wynika, że od otrzymywanego przez Niego z Deutsche Rentenversicherung świadczenia bank będzie zobowiązany pobierać zaliczkę na podatek dochodowy i jako płatnik odprowadzać tę zaliczkę na rachunek właściwego dla Wnioskodawcy polskiego urzędu skarbowego.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca w przypadku zamieszkania na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dochodu w postaci świadczenia z Deutsche Rentenversicherung podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym na terytorium Polski czy na terytorium Niemiec, a tym samym czy świadczenie przekazywane Wnioskodawcy z Deutsche Rentenversicherung powinno być już pomniejszane o podatek czy też to bank Wnioskodawcy z siedzibą w Polsce obowiązany będzie pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od otrzymywanego przez Niego świadczenia z Deutsche Rentenversicherung.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zamieszkania na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu uzyskiwanego dochodu w postaci świadczenia z Deutsche Rentenversicherung podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym wyłącznie na terytorium Niemiec, a zatem świadczenie przekazywane z Deutsche Rentenversicherung powinno być już pomniejszane o podatek dochodowy pobrany na terenie Niemiec, a bank z siedzibą w Polsce nie powinien od tych należności pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Wnioskodawca wskazuje, że pomimo, iż art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy), to w sprawie znajdą zastosowanie przepisy umowy międzynarodowej z dnia 14 maja 2013 r. zawartej pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku.

Jak stanowi art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przepisy art. 3 ust. 1, la, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy).

W myśl art. 18 ust. 1 umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90), emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż emerytury i podobne świadczenia lub renty otrzymywane z Niemiec, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wtedy, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest obywatelem polskim zamieszkującym obecnie na terytorium Niemiec. Wnioskodawca zamieszkuje w Niemczech od wielu lat. Na terytorium Niemiec zawarł związek małżeński z obywatelką niemiecką. W dniu 25 grudnia 2004 r. małżonka Wnioskodawcy zmarła. Z uwagi na to, że w chwili śmierci była emerytką, Wnioskodawcy przyznano w Niemczech prawo do świadczenia równego wysokości emerytury zmarłej małżonki. Świadczenie emerytalne po zmarłej małżonce jest wypłacane Wnioskodawcy z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, od 2005 r. otrzymuje je z Deutsche Rentenversicherung. Podatek dochodowy od tego świadczenia jest pobierany przez niemieckie organy skarbowe. Wnioskodawca zamierza zmienić miejsce zamieszkania i na stałe przenieść się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca wskazuje, że w okresie, którego dotyczy wniosek będzie posiadał miejsce zamieszkania, w tym także dla celów podatkowych, wyłącznie w Polsce.

Z uzyskanych przez Wnioskodawcę w Deutsche Rentenversicherung informacji wynika, że nie ma przeszkód by świadczenie emerytalno - rentowe po zmarłej małżonce przekazywane było na rachunek bankowy Wnioskodawcy w Polsce. Natomiast z informacji uzyskanych w banku z siedzibą w Polsce, w którym Wnioskodawca posiada rachunek bankowy, wynika, że od otrzymywanego przez Niego z Deutsche Rentenversicherung świadczenia bank będzie zobowiązany pobierać zaliczkę na podatek dochodowy i jako płatnik odprowadzać tę zaliczkę na rachunek właściwego dla Wnioskodawcy polskiego urzędu skarbowego.

Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe i przytoczone przepisy prawne stwierdzić należy, że w sytuacji zamieszkania na stałe na terytorium RP i w związku z tym posiadania miejsca zamieszkania dla celów podatkowych wyłącznie w Polsce otrzymywane przez Wnioskodawcę świadczenie emerytalne z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec podlegać będzie opodatkowaniu tylko w Niemczech i tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce. W związku z tym od tego świadczenia emerytalnego bank w Polsce nie powinien pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl