ITPB2/415-516/11/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-516/11/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego świadczeń otrzymywanych przez emerytów i rencistów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego świadczeń otrzymywanych przez emerytów i rencistów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W Zespole Szkół jest utworzony Fundusz Świadczeń Socjalnych Emerytowanych Nauczycieli i Rencistów, którzy odeszli na emeryturę lub rentę z placówek oświatowych, dla których Urząd Miasta był organem prowadzącym. Objęci opieką socjalną emeryci i renciści to:

* emerytowani nauczyciele i renciści - byli pracownicy Wnioskodawcy,

* emerytowani nauczyciele i renciści - byli pracownicy innych szkół,

* emerytowani nauczyciele i renciści - byli pracownicy ze zlikwidowanych placówek (przedszkoli).

W 2010 r. świadczenia pieniężne (pomoc finansowa) wypłacane emerytom i rencistom były opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 10%. Natomiast w 2011 r. szkoła zamierza wypłacić emerytom i rencistom świadczenia pieniężne w formie pomocy finansowej, od których nie pobierze podatku dochodowego, korzystając ze zwolnienia z podatku świadczeń otrzymywanych przez emerytów i rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem pracy, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy świadczenia pieniężne (pomoc finansowa) dla emerytów i rencistów z Funduszu Świadczeń Socjalnych Emerytowanych Nauczycieli i Rencistów, które mają być wypłacane w 2011 r. podlegają zwolnieniu od podatku do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

2.

Czy to zwolnienie od podatku dotyczące emerytów i rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, obejmuje wszystkich emerytów i rencistów Funduszu Świadczeń Socjalnych Emerytowanych Nauczycieli i Rencistów (byłych pracowników Zespołu Szkół, byłych pracowników innych szkół oraz byłych pracowników ze zlikwidowanych placówek).

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenia pieniężne wypłacane dla wszystkich emerytów i rencistów z Funduszu Świadczeń Socjalnych Emerytowanych Nauczycieli i Rencistów w 2011 r. powinny korzystać ze zwolnienia podatkowego do kwoty 2.280 zł w roku podatkowym (art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Wnioskodawca wskazuje, że obsługuje zarówno emerytów i rencistów z tej szkoły, innych szkół oraz ze zlikwidowanych placówek, jednakże w tej sytuacji ważne jest, że we wszystkich przypadkach świadczenia otrzymywane przez emerytów i rencistów są efektem ich wcześniejszego stosunku pracy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2. 280 zł.

W związku z tym, aby możliwym było zastosowanie powyższego zwolnienia, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

* świadczenie ma otrzymać emeryt lub rencista,

* świadczenie to musi być przyznane ww. osobom w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych,

* wartość świadczenia nie może przekroczyć w roku podatkowym wysokości 2.280 zł.

Z przestawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że emerytom i rencistom - byłym pracownikom Szkoły, emerytom i rencistom z innych szkół oraz emerytom i rencistom ze zlikwidowanych placówek Wnioskodawca zamierza w 2011 r. wypłacić z Funduszu Świadczeń Socjalnych Emerytowanych Nauczycieli i Rencistów utworzonego w szkole świadczenia pieniężne (pomoc finansową).

Mając na uwadze powyższe, jak również treść art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy wskazać należy, że zastosowanie uregulowanego w nim zwolnienia nie jest uzależnione od okoliczności, czy udzielającym świadczenie jest były pracodawca, ważne jest jednak, aby jego beneficjentem była osoba, która posiada status emeryta lub rencisty oraz, aby udzielone świadczenie wynikało z uprzednio łączącego ich stosunku pracy. Zwolnieniem mogą zatem być objęte także świadczenia wypłacane emerytom i rencistom, których uprzednio łączyły stosunki pracy z innymi szkołami oraz zlikwidowanymi placówkami.

Reasumując, świadczenia pieniężne wypłacane przez Wnioskodawcę ze środków Funduszu Świadczeń Socjalnych Emerytowanych Nauczycieli i Rencistów otrzymane przez emerytów i rencistów - byłych pracowników Wnioskodawcy, innych szkół oraz zlikwidowanych placówek, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem pracy do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł - zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - korzystają ze zwolnienia od podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl