ITPB2/415-507/13/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-507/13/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2012 r. (data wpływu 13 maja 2013 r.) uzupełnionym w dniu 16 sierpnia 2013 r. oraz w dniu 27 sierpnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty otrzymanej z Niemiec-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 16 sierpnia 2013 r. oraz w dniu 27 sierpnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty otrzymanej z Niemiec.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni w latach 1990-2012 mieszkała Niemczech. Od dnia 1 czerwca 2012 r. zmieniła swoje miejsce zamieszkania, przeprowadzając się do Polski. Ma tu stałe miejsce zamieszkania. Wnioskodawczyni jest polską obywatelką, w Polsce jest zameldowana na stałe i posiada centrum interesów osobistych.

Od dnia 1 czerwca 2012 r. niemiecka instytucja ubezpieczeniowa przyznała Jej zgodnie z koordynacją systemów zabezpieczenia społecznego świadczenie rentowe, które wypłacane jest z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych za pośrednictwem polskiego banku.

Również od dnia 1 czerwca 2012 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłaca Wnioskodawczyni rentę rodzinną, przyznaną na stałe, w proporcjonalnej wysokości, przyznaną przez Wydział Realizacji Umów Międzynarodowych. Świadczenie to zostało wypłacone Wnioskodawczyni po raz pierwszy w marcu 2013 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych potrąca comiesięczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Nie dostarczył Wnioskodawczyni PIT- 40 za rok 2012.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy świadczenie rentowe wypłacane z niemieckiego systemu ubezpieczeń społecznych powinno być wykazywane w rocznym zeznaniu podatkowym dla celów obliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych.

2. Czy zachodzi konieczność stosowania metody unikania podwójnego opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawczyni regulacje obowiązujące w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych nie przewidują obowiązku wykazywania w zeznaniu podatkowym świadczeń uzyskanych z niemieckiego systemu ubezpieczeń socjalnych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W opinii Wnioskodawczyni, na podstawie art. 18 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, renty otrzymywane przez osobę zamieszkującą w Umawiającym się Państwie (Polska) z drugiego Umawiającego się Państwa (Niemcy) podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie (Polska). Jednak stosownie do art. 18 ust. 2 powołanej umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Zdaniem Wnioskodawczyni, ponieważ świadczenie rentowe wypłacane przez niemiecką instytucję ubezpieczeniową, pochodzi z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, zgodnie z art. 18 ust. 2 podlega opodatkowaniu w Niemczech, a tym samym nie ma obowiązku wykazywania go w zeznaniu podatkowym.

Według Wnioskodawczyni nie ma zastosowania metoda unikania podwójnego opodatkowania, ponieważ dochody z niemieckiego obowiązkowego ubezpieczenia socjalnego podlegają opodatkowaniu tylko w Niemczech, a więc nie ma sytuacji jednoczesnego obowiązku podatkowego w obu państwach, co reguluje wyżej wymieniona umowa międzynarodowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 4a cytowanej ustawy, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 18 ust. 1 umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Na podstawie art. 18 ust. 2 ww. umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni w latach 1990-2012 mieszkała Niemczech. Od dnia 1 czerwca 2012 r. zmieniła swoje miejsce zamieszkania, przeprowadzając się do Polski. Ma tu stałe miejsce zamieszkania. Wnioskodawczyni jest polską obywatelką, w Polsce jest zameldowana na stałe i posiada centrum interesów osobistych.

Od dnia 1 czerwca 2012 r. niemiecka instytucja ubezpieczeniowa przyznała Jej zgodnie z koordynacją systemów zabezpieczenia społecznego świadczenie rentowe, które wypłacane jest z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych za pośrednictwem polskiego banku.

Również od dnia 1 czerwca 2012 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłaca Wnioskodawczyni rentę rodzinną, przyznaną na stałe, w proporcjonalnej wysokości, przyznaną przez Wydział Realizacji Umów Międzynarodowych. Świadczenie to zostało wypłacone Wnioskodawczyni po raz pierwszy w marcu 2013 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych potrąca comiesięczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Nie dostarczył Wnioskodawczyni PIT-40 za rok 2012.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż emerytury i renty otrzymywane z Niemiec, wypłacane osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji gdy świadczenia (płatności) są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Republiki Federalnej Niemiec, bowiem wówczas stosownie do ww. art. 18 ust. 2 umowy płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła t.j. w Niemczech.

Niemieckie ustawowe ubezpieczenie społeczne składa się z pięciu działów:

* ustawowe ubezpieczenie na wypadek bezrobocia,

* ustawowe ubezpieczenie emerytalne,

* ustawowe ubezpieczenie zdrowotne,

* ustawowe ubezpieczenie od następstw wypadków oraz

* ustawowe ubezpieczenie pielęgnacyjne.

Świadczenia pochodzące z tych pięciu działów mogą mieć formę zasiłków jednorazowych lub bieżących świadczeń stałych. Niemniej jednak wyłączne prawo do opodatkowania w Niemczech dotyczy zarówno bieżących stałych świadczeń, jak i jednorazowych zasiłków pochodzących ze wszystkich ww. działów ustawowego ubezpieczenia.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że renta wypłacona Wnioskodawczyni z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec, zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy z dnia 14 maja 2003 r. w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

Ponadto, nie ma zastosowania w tym przypadku metoda unikania podwójnego opodatkowania, bowiem przedmiotowe dochody zgodnie z cytowaną umową podlegają opodatkowaniu tylko w Niemczech i tym samym nie występuje podwójne opodatkowanie. W związku z tym, renta z Niemiec nie podlega uwzględnieniu dla celów progresji przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

W świetle powyższego, dochodów z tytułu renty otrzymywanej przez Wnioskodawcę z Niemiec nie należy wykazywać w zeznaniu podatkowym składanym w Polsce.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa16/17, 80- 219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl