ITPB2/415-47/09/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-47/09/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2009 r. (data wpływu 22 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 24 listopada 2008 r. sprzedała Pani na rzecz osób trzecich działkę gruntu o powierzchni 0.29.00 ha. Uprzednio decyzją z dnia 16 kwietnia 2007 r. starosta powiatowy przyznał Pani nieodpłatnie własność tej działki. Wcześniej działka ta wchodziła w skład gospodarstwa rolnego o powierzchni całkowitej 7.40.00 ha, które przekazała Pani na własność Skarbu Państwa na podstawie decyzji Naczelnika Gminy z dnia 10 kwietnia 1981 r. Wówczas pozostawiła Pani sobie własność budynków i działki siedliskowej oraz prawo do bezpłatnego dożywotniego użytkowania części swojego dotychczasowego gospodarstwa rolnego, tj. ww. działki.

W dniu 20 grudnia 1990 r. weszła w życie ustawa o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych, która w art. 118 przyznała prawa do własności dotychczas użytkowanych działek tym rolnikom, którzy przekazali swoje gospodarstwa rolne na własność Skarbu Państwa. Wystąpiła Pani o potwierdzenie swoich praw do starosty powiatowego, czego rezultatem było wydanie wyżej wspomnianej decyzji o nieodpłatnym przekazaniu na jej własność działki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy nieodpłatne przyznanie Pani własności ww. nieruchomości decyzją starosty należy traktować jako nabycie w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy ww. decyzja posiadająca charakter deklaratoryjny może skutkować powstaniem obowiązku zapłaty podatku dochodowego, tj. czy dochód uzyskany ze sprzedaży działki należy doliczyć do podstawy opodatkowania.

Pani zdaniem, otrzymanie przez nią (jako poprzedniego właściciela gospodarstwa rolnego) na podstawie art. 118 ustawy o ubezpieczeniu rolników indywidualnych, potwierdzenia nabycia własności działki gruntu (oddanej jej wcześniej w dożywotnie użytkowanie) nie jest tożsame z nabyciem nieruchomości, o którym mowa w treści przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Decyzja starosty powiatowego wydana w dniu 16 kwietnia 2007 r. o nieodpłatnym przyznaniu Pani działki o powierzchni 0.29.00 ha jest decyzją o ewidentnym charakterze deklaratoryjnym. W 1981 r. przekazała Pani gospodarstwo rolne o powierzchni 7.40.00 ha na rzecz Skarbu Państwa, pozostawiając sobie działkę siedliskową wraz budynkami oraz działkę do bezpłatnego dożywotniego użytkowania.

Zmienione w 1990 r. przepisy ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych w art. 118 ust. 1, 3 i 4, zagwarantowały byłym właścicielom gospodarstw rolnych, którzy przekazali gospodarstwa na własność Skarbu Państwa, prawo do nieodpłatnego przyznania własności działki pozostawionej sobie wcześniej do dożywotniego użytkowania. Decyzję w tej kwestii pozostawiono rolnikom - dotychczasowym właścicielom gospodarstw rolnych. A zatem przynajmniej od 20 grudnia 1990 r., tj. od daty wejścia w życie art. 118 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników, nabyła Pani prawa do własności przedmiotowej działki z mocy samej ustawy. Decyzja starosty jest jedynie decyzją potwierdzającą Pani prawo własności przysługujące z mocy przepisu prawnego. Z tych też powodów, sprzedając przedmiotową działkę w 2008 r., nie powinna Pani podlegać rygorowi określonemu w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nabycie własności działki mogło zostać potwierdzone decyzją starosty w każdym czasie, poczynając od 20 grudnia 1990 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego Pani stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Analizując stan prawny wspomnianej we wniosku nieruchomości gruntowej należy odwołać się do zapisów ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 50, poz. 291 z późn. zm.), gdzie w art. 118 ust. 1 ustawodawca przyjął, iż osobie, której przysługuje prawo użytkowania działki gruntu z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego Państwu, w myśl dotychczasowych przepisów, na jej wniosek przyznaje się nieodpłatnie własność tej działki. Owo przyznanie prawa własności odbywa się w drodze decyzji wydanej przez właściwego starostę (art. 118 ust. 4 ustawy).

W orzecznictwie zwraca się uwagę, że decyzje wydane na podstawie art. 118 ust. 1 w związku z ust. 4 ustawy mają charakter deklaratoryjny, natomiast uprawnienie do nabycia nieruchomości wynika wprost ze wskazanych przepisów ustawy - por. wyrok NSA w Warszawie z dnia 26 marca 1992 r. (LEX nr 26077), wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 6 listopada 2008 r. sygn. akt II SA/Go 492/08 (publik. Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych - http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/989BDC4046)

Zatem przyznanie prawa własności działki następuje z mocy samego prawa, a warunkiem jest złożenie wniosku przez osobę uprawnioną, które pociąga za sobą skutek w postaci wydania decyzji o przyznaniu prawa do nieruchomości, przy czym ustawa nie zakreśla żadnej granicy czasowej realizacji omawianego uprawnienia, z wnioskiem takim uprawniony wystąpić może w każdym czasie. Jednocześnie nie złożenie wniosku przez osobę uprawnioną nie oznacza, iż zrzekła się ona prawa do danej nieruchomości.

Reasumując, przyznanie prawa własności działki w trybie art. 118 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi de iure przekształcenie dotychczasowego prawa użytkowania w prawo własności, czyli zmianę formy prawnej władania nieruchomością.

Na gruncie przepisów podatkowych w myśl art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przedstawionym opisie stanu faktycznego przekazała Pani na własność Skarbu Państwa gospodarstwo rolne o powierzchni całkowitej 7.40.00 ha, co zostało stwierdzone w decyzji Naczelnika Gminy z dnia 10 kwietnia 1981 r. Jednocześnie korzystając z przysługującego jej uprawnienia, pozostawiła Pani sobie własność budynków i działki siedliskowej oraz prawo do bezpłatnego dożywotniego użytkowania części swojego dotychczasowego gospodarstwa rolnego, tj. działki.

Następnie - na skutek Pani wniosku - starosta powiatowy decyzją z dnia 16 kwietnia 2007 r. przyznał jej nieodpłatnie własność wspomnianej działki, do czego uprawniał przepis art. 118 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników. W dniu 24 listopada 2008 r. sprzedała Pani wspomnianą działkę gruntu na rzecz osób trzecich.

Konkludując, przyznanie prawa własności działki w drodze decyzji z dnia 16 kwietnia 2007 r., wydanej na podstawie art. 118 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników, nie stanowi nabycia w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego zbycie opisanego we wniosku gruntu nie stanowi również źródła przychodu określonego w przepisie art. 10 ust. 1 pkt 8 cytowanej ustawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl