ITPB2/415-447/14/MU - Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród za wybitne osiągnięcia sportowe przyznanych zawodnikom.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-447/14/MU Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród za wybitne osiągnięcia sportowe przyznanych zawodnikom.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2014 r. (data wpływu 22 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lipca 2014 r. (data wpływu 7 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród za wybitne osiągnięcia sportowe przyznanych zawodnikom - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród za wybitne osiągnięcia sportowe przyznanych zawodnikom. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 lipca 2014 r. (data wpływu 7 lipca 2014 r.).

We wniosku tym oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Rada Miejska w dniu 30 sierpnia 2011 r. podjęła uchwałę w sprawie zasad przyznawania nagród i wyróżnień dla zawodników, trenerów i działaczy sportowych za wybitne osiągnięcia sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym i krajowym, w oparciu o art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz o art. 31 ust. 3 i art. 35 ust. 6 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie. Według regulaminu wyróżnienia i nagrody są przyznawane przez Burmistrza, na udokumentowany wniosek składany przez zarządy klubów sportowych lub komisje ds. sportu Rady Miejskiej lub dyrektora Ośrodka Sportu i Rekreacji albo dyrektorów szkół, czy też przez zawodników. Wniosek składa się w roku kalendarzowym, w którym wysoki wynik został uzyskany lub w terminie 3 miesięcy od uzyskania tego wyniku.

Na mocy powyższej uchwały w 2014 r. przyznano nagrody sportowe zawodnikom, którzy osiągnęli wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie. Nagrody przyznano 31 osobom w wysokości od 130 zł do 350 zł. Nagród jeszcze nie wypłacono.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie.

Czy od nagród wypłaconych zawodnikom za wybitne osiągnięcia sportowe Wnioskodawca ma obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy oraz wystawienia tym osobom informacji PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy od nagród wypłaconych zawodnikom nie ma obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy, a jedynie ciąży na nim obowiązek sporządzenia stosownej informacji o wysokości przychodów. Na podmiot wypłacający środki pieniężne osobom niebędącym jego pracownikami, zaliczane do "przychodów z innych źródeł" ustawodawca nie nakłada obowiązków płatnika zobowiązanego do naliczania, pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek. Jednakże stawia wymóg sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł PIT-8C. Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (...) jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowany podatek dochodowy, są obowiązani sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy źródłami przychodów są również inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie "w szczególności" oznacza, iż przepis zawiera tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem.

Jak wynika z wniosku Rada Miejska w dniu 30 sierpnia 2011 r. podjęła uchwałę w sprawie zasad przyznawania nagród i wyróżnień dla zawodników, trenerów i działaczy sportowych za wybitne osiągnięcia sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym i krajowym, w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o sporcie. Według regulaminu, wyróżnienia i nagrody są przyznawane przez Burmistrza, na udokumentowany wniosek składany przez zarządy klubów sportowych lub komisje do spraw sportu Rady Miejskiej lub dyrektora Ośrodka Sportu i Rekreacji albo dyrektorów szkół, czy też przez zawodników. Wniosek składa się w roku kalendarzowym, w którym wysoki wynik został uzyskany lub w terminie 3 miesięcy od uzyskania tego wyniku.

Na mocy powyższej uchwały w 2014 r. przyznano nagrody sportowe zawodnikom, którzy osiągnęli wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie. Nagrody przyznano 31 osobom w wysokości od 130 zł do 350 zł. Nagród jeszcze nie wypłacono.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że kwoty nagród za wybitne osiągnięcia sportowe otrzymane przez zawodników, będą stanowiły przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z kolei zakwalifikowanie przychodów do innych źródeł, w rozumieniu powyższego przepisu powoduje, że Wnioskodawca nie będzie obwiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy od wypłaty ww. nagród. Na Wnioskodawcy będzie spoczywał wyłącznie obowiązek sporządzenia dla tych osób informacji PIT-8C. Zgodnie bowiem z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl