ITPB2/415-447/13/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-447/13/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2013 r. (data wpływu 22 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Szkolnych Kas Oszczędnościowych oraz Pracowniczych Kas Zapomogowo - Pożyczkowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Szkolnych Kas Oszczędnościowych oraz Pracowniczych Kas Zapomogowo - Pożyczkowych.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Bank na podstawie art. 49 ust. 3 Prawa bankowego prowadzi rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe i rachunki terminowych lokat oszczędnościowych Szkolnych Kas Oszczędnościowych i Pracowniczych Kas Zapomogowo - Pożyczkowych. Środki zdeponowane na tych rachunkach są oprocentowane.

Podmioty te nie mają osobowości prawnej, nie prowadzą działalności gospodarczej, tworzą je natomiast zespoły osób fizycznych formalnie nie zrzeszonych.

Bank na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pobiera 19% zryczałtowany podatek dochodowy od odsetek dopisanych do stanu ww. rachunków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odsetki naliczone od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Szkolnych Kas Oszczędnościowych oraz Pracowniczych Kas Zapomogowo - Pożyczkowych podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w oparciu o art. 30a ww. ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno Szkolne Kasy Oszczędności (SKO) jak i Pracownicze Kasy Zapomogowo - Pożyczkowe (PKZP) nie posiadają osobowości prawnej, jak również nie posiadają zdolności prawnej pozwalającej na uznanie ich za jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi w rozumieniu art. 33 § 1 Kodeksu cywilnego. Osoby tworzące SKO i PKZP stanowią pod względem prawnym grupę osób fizycznych.

Zgodnie z art. 49 ust. 3 Prawa bankowego, Bank dla SKO i PKZP może prowadzić rachunki oszczędnościowe, oszczędnościowo-rozliczeniowe oraz rachunki lokat terminowych. Rachunek prowadzony dla SKO i PKZP jest rachunkiem wspólnym (prowadzonym dla kilku osób fizycznych), o którym mowa w art. 51 Prawa bankowego. Zgodnie z umowami rachunków środki pieniężne zgromadzone na tych rachunkach są oprocentowane.

Według Wnioskodawcy, w związku z tym, że środki zgromadzone w ramach działalności SKO jak i PKZP należy traktować jako własność osób fizycznych, od których zostały zebrane, od naliczonych i dopisanych do stanu rachunku odsetek, na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Bank zasadnie pobiera zryczałtowany podatek dochodowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

Na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Literalne brzmienie wyżej powołanego przepisu wskazuje, że zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od dochodu z tytułu odsetek od środków pieniężnych pobiera się, jeżeli zostaną spełnione łącznie trzy przesłanki:

* środki te zgromadzone są na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania,

* rachunek podatnika lub inne formy oszczędzania, przechowywania lub inwestowania prowadzone są przez podmiot do tego uprawniony na podstawie odrębnych przepisów,

* środki pieniężne nie są gromadzone w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Bank na podstawie art. 49 ust. 3 Prawa bankowego prowadzi rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe i rachunki terminowych lokat oszczędnościowych Szkolnych Kas Oszczędnościowych i Pracowniczych Kas Zapomogowo - Pożyczkowych. Środki zdeponowane na tych rachunkach są oprocentowane.

Podmioty te nie mają osobowości prawnej, nie prowadzą działalności gospodarczej, tworzą je natomiast zespoły osób fizycznych formalnie nie zrzeszonych.

Stosownie do art. 49 ust. 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1376 z późn. zm.) rachunki oszczędnościowe, rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe oraz rachunki terminowych lokat oszczędnościowych mogą być prowadzone wyłącznie dla:

1.

osób fizycznych;

2.

szkolnych kas oszczędnościowych;

3.

pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych.

Zasady funkcjonowania pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych regulują przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 1992 r. w sprawie pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w zakładach pracy (Dz. U. Nr 100, poz. 502 z późn. zm.).

Jak wynika z § 28 ww. rozporządzenia na środki finansowe PKZP składają się następujące fundusze:

1.

fundusz oszczędnościowo-pożyczkowy,

2.

fundusz rezerwowy,

3.

fundusz zapomogowy i inne fundusze, przewidziane w statucie.

Fundusz oszczędnościowo - pożyczkowy powstaje z wkładów członkowskich i jest przeznaczony na udzielanie pożyczek. Wkłady członkowskie, wnoszone w wysokości i terminach ustalonych w statucie, zapisuje się na imiennym rachunku członka PKZP. Wkłady członków PKZP będących pracownikami mogą być za ich zgodą potrącane z wynagrodzenia, zasiłku chorobowego lub wychowawczego (§ 29 ust. 1-3 rozporządzenia). Osobom skreślonym z listy członków PKZP przysługuje zwrot ich wkładów członkowskich w terminie określonym w statucie (§ 12 rozporządzenia). Fundusz rezerwowy powstaje z wpłat wpisowego wnoszonych przez członków wstępujących do PKZP, z nie podjętych zwrotów wkładów członkowskich, z odsetek od lokat terminowych i odsetek zasądzonych przez sąd oraz z subwencji i darowizn i jest przeznaczony na pokrycie szkód i strat, nieściągalnych zadłużeń oraz na odpis na fundusz zapomogowy (§ 30 rozporządzenia). Fundusz zapomogowy powstaje z odpisów funduszu rezerwowego oraz z dobrowolnych wpłat członków i innych wpływów określonych w statucie i jest przeznaczony na udzielanie zapomóg członkom PKZP w razie szczególnych wypadków losowych (§ 31 rozporządzenia). Zgodnie z § 32 rozporządzenia PKZP ma prawo przyjmować subwencje i darowizny na zasilenie funduszu rezerwowego. W myśl § 33 ust. 1 i 2 rozporządzenia środki pieniężne PKZP są przechowywane na rachunkach bankowych. Rachunki bankowe PKZP są otwierane na wniosek zarządu. Zarząd wskazuje osoby uprawnione do dysponowania tymi rachunkami.

Z przepisów ww. rozporządzenia wynika również, że PKZP posiada statut i organy statutowe, jest obowiązana do prowadzenia rachunkowości zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi zasad prowadzenia rachunkowości, może wnosić powództwo do sądu we własnym imieniu w określonych sprawach.

Natomiast Szkolna Kasa Oszczędności stanowi formę oszczędzania skierowaną głównie do uczniów najmłodszych klas szkół podstawowych, zorganizowaną w ramach uczniowskiego samorządu szkolnego i w oparciu o regulamin SKO. Podstawowym celem SKO jest kształtowanie wśród uczniów nawyku systematycznego oszczędzania i racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami finansowymi. Działalność SKO jest kierowana przez wyznaczonego opiekuna SKO, np. nauczyciela zatrudnionego w danej szkole natomiast dysponenci środków nie posiadają uprawnień do czerpania korzyści z gromadzonych środków.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że rachunki bankowe prowadzone dla Szkolnych Kas Oszczędności oraz Pracowniczych Kas Zapomogowo-Pożyczkowych nie stanowią rachunków osób fizycznych. W konsekwencji odsetki od środków zgromadzonych na ww. rachunkach nie podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż przepis ten nie dotyczy przychodów jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, takich jak Pracownicze Kasy Zapomogowo - Pożyczkowe czy Szkolne Kasy Oszczędności.

Powyższy przepis, dotyczący opodatkowania odsetek, ma bowiem zastosowanie jedynie do osób fizycznych uzyskujących przychody z tego tytułu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl