ITPB2/415-419/13/DSZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-419/13/DSZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2013 r. (data wpływu do tut. organu 17 kwietnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2013 r. (data wpływu do tut. organu 25 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 25 czerwca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiony został następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą nieprowadzącą działalności gospodarczej. W dniu 11 kwietnia 2003 r. w drodze darowizny otrzymał od ojca udział wynoszący 1/2 części w prawie własności nieruchomości, stanowiącej gospodarstwo rolne z zabudowaniami nabyty w celu prowadzenia gospodarstwa rolnego.

Dnia 26 września 2008 r. Wnioskodawca wykupił udziały 1/2 tego samego gospodarstwa rolnego od rodziny w celu powiększenia go. Tym samym od 26 września 2008 r. stał się jedynym właścicielem gospodarstwa rolnego o powierzchni 13,84 ha.

W wyniku podziału geodezyjnego, decyzją z dnia 4 maja 2011 r. gospodarstwo rolne podzielone zostało na działki o powierzchni: 0,9961 ha; 1,0137 ha; 1,0140 ha; 0,1367 ha - droga; 1,0201 ha; 1,0200 ha; 1,0197 ha; 0,6333 ha - nieużytki; 0,9500 ha; 0,8500 ha; 0,3504 ha - droga; działki są niezabudowane i nieuzbrojone; działka o powierzchni 5,6506 ha zabudowana wolnostojącym parterowym budynkiem mieszkalnym z poddaszem oraz murowaną oborą i dwoma garażami. Łączna powierzchnia po pomiarach geodezyjnych wynosi 14,6545 ha. Działki według Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy i Miasta T. posiadają funkcję "terenów rolniczych z zabudową rozproszoną" co zostało potwierdzone wydanym zaświadczeniem Burmistrza T. z dnia 11 maja 2012 r.

Gmina nie posiada planów przestrzennego zagospodarowania. Działki nie zostały uzbrojone, nie występowały żadne plany doprowadzenia wody, prądu, nie zrobiono dróg dojazdowych (wystąpił tylko sam podział).

Od dnia 11 kwietnia 2003 r. gospodarstwo nie utraciło cech, charakteru "gospodarstwa rolnego" tj. pozostaje sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków, występuje coroczny nakaz płatniczy podatku rolnego i nie jest prowadzona działalność gospodarcza inna niż rolnicza.

Dnia 31 maja 2012 r. gospodarstwo rolne o powierzchni 14,6545 ha zostało przez Wnioskodawcę sprzedane w całości.

Kupujący nabył ww. gospodarstwo rolne położone na podzielonym gruncie w udziale 8/10 i 2/10 na syna. Kupujący nie spełnia wszystkich warunków określonych w art. 5 i 6 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 o kształtowaniu ustroju rolnego - zapis w akcie notarialnym. W dniu sprzedaży gospodarstwo rolne posiadało nadal funkcję terenów rolniczych (poza ww. podziałem nic nie uległo zmianie). Na potwierdzenie powyższego faktu Wnioskodawca przedłożył zaświadczenie z Urzędu Gminy i Miasta T. oraz nakaz płatniczy podatku rolnego. Przy przeniesieniu własności zostało przedłożone oświadczenie Agencji Nieruchomości Rolnej w O. iż nie wykona ona prawa pierwokupu przysługującego jej w stosunku do zabudowanej nieruchomości rolnej o powierzchni 14,6545 ha składającej się z ww. działek.

Wnioskodawca oświadczył ponadto, że sprzedane przez Niego grunty w chwili sprzedaży wchodziły w skład gospodarstwa rolnego (stanowiły jako całość gospodarstwo rolne) w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Przedmiotowe grunty do dnia dzisiejszego sklasyfikowane są w ewidencji gruntów jako grunty rolne, co potwierdza wydany przez Starostwo Powiatowe w E. wypis na dzień 19 czerwca 2013 r. w którym to klasyfikacja gruntów o łącznej powierzchni 14,6545 ha przedstawia się następująco:

* Grunty orne - klasy III - 0,2511 ha, klasy IVa - 3,7146 ha, klasy V - 2,4233 ha;

* Lasy i grunty leśne - klasy IV - 0,7707 ha;

* Pastwiska trwałe - klasy IV - 6,6342 ha;

* Użytki rolne zabudowane - klasy IV - 0,5498 ha;

* Nieużytki - 0,3108 ha.

Taka sama klasyfikacja gruntów rolnych była na dzień sprzedaży ww. gospodarstwa, tj. na dzień 31 maja 2012 r.

Wnioskodawca oświadczył również, że nabywca nabył ww. gospodarstwo rolne o powierzchni 14,6545 ha w celu powiększenia własnego gospodarstwa w tej samej gminie. Na dzień dzisiejszy prowadzi on działalność rolniczą. Ponadto, jak wynika z pisma wydanego przez Urząd Miasta i Gminy w T. na dzień 20 czerwca 2013 r. grunty te posiadają nadal charakter rolny, nabywcy wystawiany jest nakaz płatniczy podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości.

Ponadto, jak zauważa Wnioskodawca, w przypadku wystąpienia jakichkolwiek okoliczności wskazujących na zmianę charakteru rolnego gruntów na inny charakter przez nabywcę, osoby graniczące swoimi gospodarstwami z gruntami nabywcy otrzymałyby informację, powiadomienie o zaistniałym fakcie. Ponieważ do dnia dzisiejszego żadne powiadomienie nie zostało wystosowane przez Urząd do osób sąsiadujących, jest to równe z potwierdzeniem, że nabywca nie dokonał żadnych zmian - grunty posiadają nadal charakter rolny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochód uzyskany ze sprzedaży gruntu rolnego dotyczący 1/2 gospodarstwa rolnego nabytego w drodze kupna w dniu 26 września 2008 r., położonego na podzielonym gruncie, podlega podatkowi dochodowemu od osób fizycznych na podstawie art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione z podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części gospodarstwa rolnego.

W myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy termin gospodarstwa rolnego należy rozumieć zgodnie z przepisami ustawy o podatku rolnym.

Z kolei przepis art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się:

* obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne;

* na których nie była prowadzona działalność inna niż rolnicza;

* stanowiących własność osoby fizycznej;

* o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha.

Sprzedane gospodarstwo rolne spełnia wszystkie te warunki, w dniu sprzedaży posiadało status gospodarstwa rolnego.

Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, sprzedaż 1/2 nieruchomości przed upływem 5 lat od daty nabycia, tj. 26 września 2008 r. z zachowaniem charakteru rolniczego w dniu sprzedaży podlega zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2, m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z treści wniosku wynika, że w dniu 11 kwietnia 2003 r. w darowiźnie od ojca Wnioskodawca otrzymał udział wynoszący 1/2 części w prawie własności nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne. W dniu 26 września 2008 r. Wnioskodawca wykupił pozostałe udziały tego samego gospodarstwa rolnego od rodziny w celu powiększenia go. Tym samym od dnia 26 września 2008 r. stał się jedynym właścicielem gospodarstwa rolnego o powierzchni 13,84 ha.

Dnia 31 maja 2012 r. ww. gospodarstwo rolne, którego łączna powierzchnia po przeprowadzeniu pomiaru geodezyjnego wynosi 14,6545 ha zostało przez Wnioskodawcę sprzedane w całości.

Odnosząc zatem przedstawiony stan faktyczny do powołanych powyżej przepisów stwierdzić należy, że sprzedaż przedmiotowej nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, w części nabytej w 2003 r. w drodze darowizny od ojca nie stanowi źródła przychodu z uwagi na upływ 5 letniego terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast przychód uzyskany ze zbycia udziału nabytego w 2008 r. w drodze kupna podlega opodatkowaniu na podstawie przepisów obowiązujących na dzień 31 grudnia 2008 r.

Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ww. ustawie w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio (art. 19 ust. 1 ww. ustawy).

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania. (art. 22 ust. 6c ww. ustawy).

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Z kolei zgodnie z art. 45 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

W przedmiotowej sprawie, zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy, sprzedane przez Niego grunty w chwili sprzedaży wchodziły w skład gospodarstwa rolnego (stanowiły jako całość gospodarstwo rolne) w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

W związku z powyższym wskazać należy, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwalnia od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to jednak nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Definiując pojęcie "gospodarstwo rolne" należy, w myśl art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika nr 6 do tego rozporządzenia.

Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

1.

użytki rolne,

2.

grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione,

3.

grunty zabudowane i zurbanizowane,

4.

użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R,

5.

nieużytki, oznaczone symbolem - N,

6.

grunty pod wodami,

7.

tereny różne oznaczone symbolem - Tr.

Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia, użytki rolne dzielą się na:

1.

grunty orne, oznaczone symbolem - R,

2.

sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,

3.

łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,

4.

pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,

5.

grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,

6.

grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,

7.

rowy, oznaczone symbolem - W.

Zgodnie z treścią przytoczonych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest więc od wystąpienia następujących przesłanek:

* sprzedane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

* muszą stanowić gospodarstwo rolne (tekst jedn.: będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Oceniając spełnienie przesłanki dotyczącej charakteru rolnego gruntu należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy, co do dalszego przeznaczenia nieruchomości. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją.

Utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Dla oceny utraty charakteru rolnego gruntu, znaczenie mają okoliczności faktyczne, a nie formalnoprawne związane z charakterem gruntu w momencie jego zakupu i zbycia wynikające z zapisów w ewidencji gruntów i budynków, czy też z faktu opodatkowania danego gruntu podatkiem rolnym. Okoliczności te mogą dotyczyć zarówno sprzedawcy, jak i nabywcy, którego zakres działalności bądź czynności faktyczne wskazują na to, że kupuje on nieruchomość z zamiarem wykorzystywania jej w sposób odbiegający od sposobu wykorzystywana gruntów rolnych.

Należy ponadto wskazać, iż utrata charakteru rolnego w związku ze sprzedażą może wystąpić bezpośrednio po sprzedaży, ale może nastąpić dopiero w przyszłości, jednakże w momencie sprzedaży strony umowy winny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów.

Okoliczność, czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zatem, obowiązek udowodnienia zaistnienia tej okoliczności ciąży na podatniku, tj. osobie, która zamierza skorzystać ze zwolnienia. Organy podatkowe rozstrzygając prawo podatnika do zwolnienia od podatku przychodu uzyskanego ze sprzedaży biorą pod uwagę wszystkie okoliczności związane z daną transakcją a decydującymi w tym względzie są okoliczności faktyczne, takie jak zamiar nabywcy co do jej wykorzystywania. Chodzi bowiem o faktyczną, a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego przez nieruchomość.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że nabywca nabył przedmiotowe gospodarstwo rolne w celu powiększenia własnego gospodarstwa w tej samej gminie. W związku z powyższym, grunty te nie utraciły swojego charakteru rolnego, a nabywcy nadal wystawiany jest nakaz płatniczy podatku rolnego.

Biorąc jednak pod uwagę fakt, iż przedmiotowe zwolnienie obejmuje tylko te grunty, które wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, czyli użytki rolne, w tym grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, rowy oraz grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, należy stwierdzić, iż przychód uzyskany ze sprzedaży części nieruchomości stanowiącej las i grunty leśne oraz nieużytki, przypadający na udział nabyty w 2008 r. w drodze kupna nie będzie korzystał z ww. zwolnienia, gdyż grunty te nie wchodzą w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym. W związku z powyższym, przychód ze sprzedaży tych gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach obowiązujących na dzień do 31 grudnia 2008 r.

Z kolei przychód uzyskany przez Wnioskodawcę ze sprzedaży części przedmiotowej nieruchomości nabytej w 2008 r. stanowiącej użytki rolne, która nie utraciła swojego rolnego charakteru oraz wchodziła w skład gospodarstwa rolnego zbywcy, korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Należy przy tym zastrzec, iż rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego sprawy. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega bowiem regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną ocenę spełnienia przez Wnioskodawcę przesłanek zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych sprzedaży nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa jest bowiem sam przepis prawa.

Wobec tego, wydając przedmiotową interpretację oparto się na przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, w którym wskazano, iż sprzedana nieruchomość nie utraciła w wyniku sprzedaży charakteru rolnego. W przypadku, gdy w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontrolnego właściwe organy ustalą, że przytoczony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, to wówczas Wnioskodawca nie będzie mógł ze skutkiem prawnym powołać się na niniejszą interpretację.

W efekcie, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w niniejszym wniosku uznać należy za nieprawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl