ITPB2/415-392/13/MU

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-392/13/MU

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2013 r. (data wpływu 5 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sporządzania deklaracji PIT-4R - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sporządzania deklaracji PIT-4R.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 22 marca 2012 r. została zawiązana spółka komandytowa "XXX" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa. Wspólnikami nowopowstałej Spółki zostali "XXX" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będąca komplementariuszem oraz J.K.B. będący komandytariuszem.

W dniu 31 sierpnia 2012 r. przedsiębiorstwo prowadzone przez spółkę "XXX" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego zostało wniesione jako wkład komplementariusza aportem do spółki "XXX" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa.

Całe przedsiębiorstwo z wyjątkiem Prezesa spółki "XXX" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz dwóch pracowników zatrudnionych na stanowisku księgowych zostało wniesione jako wkład komplementariusza aportem do spółki "XXX" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa. W związku z powyższym pracownicy z mocy prawa przeszli na podstawie art. 231 Kodeksu pracy do nowopowstałej spółki, natomiast Prezes spółki "XXX" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz dwóch pracowników na stanowisku księgowych są dalej zatrudnieni w spółce "XXX" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

"XXX" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością świadczyć będzie usługi rachunkowo-księgowe na rzecz "XXX" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, który obecnie jest komplementariuszem spółki "XXX" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. w stosunku do pracowników nieprzejętych przez spółkę komandytową sporządza deklarację PIT-4R od stycznia do grudnia 2012 r. uwzględniając wynagrodzenie z tytułu terminowej płatności podatku dochodowego od osób fizycznych od początku roku.

Zdaniem Wnioskodawcy komplementariusz "XXX" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością składa deklarację podatkową PIT-4R od stycznia do grudnia 2012 r. uwzględniając zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych pobrane i wpłacone do Urzędu Skarbowego tylko za pracowników nieprzejętych przez spółkę "XXX" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa oraz uwzględniając wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych za cały rok podatkowy, w tym również wynagrodzenie za okres od stycznia do sierpnia 2012 r. przed przejęciem pracowników, ponieważ w tym czasie "XXX" Sp. z o.o. była płatnikiem i miała obowiązek przekazywania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za ten okres.

Wnioskodawca stoi także na stanowisku, iż za pozostały okres w stosunku do pracowników przejętych, deklarację podatkową PIT-4R składa "XXX" Sp. z o.o. Sp. k. uwzględniając zaliczki pobrane i wpłacone do Urzędu Skarbowego od stycznia do grudnia 2012 r. od tych pracowników oraz przy uwzględnieniu wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych tylko za okres od momentu przejęcia pracowników, tj. od września do grudnia 2012 r., kiedy to "XXX" Sp. z o.o. Sp. k. stała się płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, iż w stosunku do nieprzejętych pracowników sytuacja nie uległa zmianie. Nadal są zatrudnieni w spółce "XXX" Spółka z.o.o., która była obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Dlatego też na podstawie art. 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych również ta spółka powinna w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Jak wynika z treści art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W myśl art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Z kolei ust. 1a tegoż artykułu stanowi, że w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R).

Na podstawie zaś art. 28 § 1ustawy - Ordynacja podatkowa płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa. W myśl § 3 pkt 1 tego przepisu ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia szczegółowe zasady ustalania wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa, w relacji do kwoty pobranych podatków, oraz tryb pobrania wynagrodzenia. Płatnikom - zgodnie z przepisami obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz. U. Nr 240, poz. 2065) przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków, wynoszące 0,3% kwoty podatków pobranych przez płatników na rzecz budżetu państwa.

Kwota należnego wynagrodzenia jest potrącana z kwoty podatków pobranych przez płatników w związku z czym na płatniku ciąży również obowiązek przesyłania do urzędów skarbowych informacji dotyczących pobranych i wpłaconych podatków oraz potrąconego wynagrodzenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 22 marca 2012 r. została zawiązana spółka komandytowa "XXX" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa. Wspólnikami nowopowstałej Spółki zostali "XXX" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będąca komplementariuszem oraz J.K.B. będący komandytariuszem.

W dniu 31 sierpnia 2012 r. przedsiębiorstwo prowadzone przez spółkę "XXX" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego zostało wniesione jako wkład komplementariusza aportem do spółki "XXX" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa.

Całe przedsiębiorstwo z wyjątkiem Prezesa spółki "XXX" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz dwóch pracowników zatrudnionych na stanowisku księgowych zostało wniesione jako wkład komplementariusza aportem do spółki "XXX" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa. W związku z powyższym pracownicy z mocy prawa przeszli na podstawie art. 231 Kodeksu pracy do nowopowstałej spółki, natomiast Prezes spółki "XXX" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz dwóch pracowników na stanowisku księgowych są dalej zatrudnieni w spółce "XXX" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

"XXX" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością świadczyć będzie usługi rachunkowo-księgowe na rzecz "XXX" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa.

Z przepisu art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) wynika, iż w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5.

Artykuł ten przyjmuje konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przekształceń podmiotowych.

Z powyższego wynika, iż obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek sporządzenia stosownych informacji, deklaracji i obowiązek poboru przez płatników zaliczek na podatek dochodowy, nie ustają lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejmuje także obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki z tym związane. Powyższe okoliczności powodują, iż przejmujący pracowników pracodawca winien kontynuować obowiązki płatnika nałożone m.in. przepisami art. 32, art. 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W sytuacji opisanej we wniosku stwierdzić zatem należy, że Wnioskodawca sporządza deklarację roczną o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R), obejmującą wszelkie dane od miesiąca stycznia do grudnia 2012 r. (w tym m.in. obliczone zaliczki na podatek oraz potrącone wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego) jedynie pracowników Wnioskodawcy nieprzejętych przez "XXX" Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością Spółkę komandytową.

W świetle powyższego zajęte przez Wnioskodawcę stanowisko, iż w sporządzonej rocznej deklaracji winien uwzględnić wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych za cały rok podatkowy w tym również wynagrodzenie za okres od stycznia do sierpnia 2012 r. tj. przed przejęciem pracowników uznać należy za nieprawidłowe, albowiem - jak wskazano powyżej - to "XXX" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa zobowiązana była jako przejmujący pracodawca do sporządzenia i wykazania w rocznej deklaracji PIT-4R wszelkich danych (informacji) za cały rok podatkowy, w tym wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego dotyczące okresu przed przejęciem pracowników tj. od stycznia do sierpnia 2012 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl