ITPB2/415-388/10/ENB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-388/10/ENB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2010 r., (data wpływu 12 kwietnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 czerwca 2010 r. (data wpływu 5 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem w dniu 5 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od kwietnia 2007 r. jest Pan pracownikiem Wydziału Zarządzania RPO Urzędu Marszałkowskiego, a Pana wynagrodzenie od którego pracodawca odprowadza zaliczki na podatek dochodowy w całości (100%) pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zgodnie z treścią Rozporządzenia Rady (WE) z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające Rozporządzenie (WE) nr 1260/1999, Rada Unii Europejskiej przygotowała Strategiczne Wytyczne Wspólnoty (SWW), dotyczące spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej, określając ramy dla interwencji funduszy w latach 2007-2013. Na podstawie Strategicznych Wytycznych Wspólnoty każdy kraj członkowski, zgodnie z zasadą programowania, przygotował Narodową Strategię Spójności (Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia) oraz, zgodnie z art. 35 pkt 1, opracował programy operacyjne na odpowiednim poziomie geograficznym, które są dokumentami określającymi osie priorytetowe i obszary interwencji, a także układ wdrożeniowy środków polityki spójności Unii Europejskiej w ramach budżetu na lata 2007-2013. Na podstawie zapisów wyżej wymienionych dokumentów, a także Rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające Rozporządzenie (WE) nr 1783/1999, Województwo przygotowało Regionalny Program Operacyjny 2007-2013 (RPO).

Realizacja Programu ma na celu wspieranie rozwoju województwa, zmierzającego do zwiększenia jego konkurencyjności, spójności gospodarczej, terytorialnej, społecznej i wzrostu poziomu życia mieszkańców.

Funkcje Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2007-2013, zgodnie z ustawą o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, pełni Zarząd. Zgodnie z regulaminem wewnętrznym przyjętym uchwałą Zarządu z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Marszałkowskiego, obowiązki IZ pełni obecnie Wydział Zarządzania Regionalnym Programem Operacyjnym (WZRPO). Instytucja Zarządzająca, zgodnie z art. 60 Rozporządzenia Rady nr 1083/2006, jest odpowiedzialna za zarządzanie regionalnym programem operacyjnym i jego realizację zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami.

Komisja Europejska przekazuje Polsce środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności w formie płatności zaliczkowych, płatności okresowych i płatności salda końcowego. Środki przekazywane Polsce przez Komisję Europejską we wspomnianej wyżej formie wpływają na wyodrębnione rachunki bankowe, prowadzone w euro i zarządzane przez Ministra Finansów. Na rachunkach tych środki, podlegają przewalutowaniu na złote. Środki na realizację RPO których dysponentem jest Minister Rozwoju Regionalnego, przekazywane są w formie dotacji samorządowi województwa.

Zgodnie z zapisami Uszczegółowienia Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 przyjętego Uchwałą Zarządu z dnia 28 lutego 2008 r. Samorząd jest Beneficjentem w ramach Osi Priorytetowej 8 Pomoc Techniczna, Działania 8.1 Wsparcie procesu Zarządzania i Wdrażania RPO a wydatkami kwalifikowanymi są m.in.: wynagrodzenia osobowe wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne i fundusze, pozaubezpieczeniowe płacone przez pracodawcę oraz regulaminowe nagrody pracowników zaangażowanych w programowanie, zarządzanie, wdrażanie, monitorowanie, ewaluacje, audyt, dodatkowe wynagrodzenia roczne wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne i fundusze pozaubezpieczeniowe płacone przez pracodawcę.

Udział środków Unii Europejskiej w wydatkach kwalifikowanych na poziomie 8 Osi Priorytetowej wynosi 100%. Oś priorytetowa 8. jest komplementarna do programów operacyjnych finansowanych w ramach NSRO 2007-2013 z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Funduszu Spójności, w sposób zapobiegający pokrywaniu się operacji finansowych w ramach tych programów.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 i pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz pismem Ministerstwa Finansów DD6/8213/68/DZJ/08/PCHD-343 z dnia 20 marca 2008 r. a także zapisów Biuletynu Skarbowego Nr 6 (72) 2006 str. 16 dochody pracowników Wydziału Zarządzania Regionalnego Programu Operacyjnego Urzędu Marszałkowskiego są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenia ze stosunku pracy otrzymane w latach 2007 - 2009 w związku z realizacją programu, przedstawionego w stanie faktycznym, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 i pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynagrodzenia ze stosunku pracy otrzymane w latach 2007 - 2009, w związku z realizacja programu, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Drugą z przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest charakter wykonywanych czynności. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Jak wynika ze stanu faktycznego, przedstawionego we wniosku, od kwietnia 2007 r. jest Pan pracownikiem Wydziału Zarządzania RPO Urzędu Marszałkowskiego, a Pana wynagrodzenie od którego pracodawca odprowadza zaliczki na podatek dochodowy w całości (100%) pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zgodnie z treścią Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające Rozporządzenie (WE) nr 1260/1999, Rada Unii Europejskiej przygotowała Strategiczne Wytyczne Wspólnoty (SWW), dotyczące spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej, określając ramy dla interwencji funduszy w latach 2007-2013. Na podstawie Strategicznych Wytycznych Wspólnoty każdy kraj członkowski, zgodnie z zasadą programowania, przygotował Narodową Strategię Spójności (Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia) oraz, zgodnie z art. 35 pkt 1, opracował programy operacyjne na odpowiednim poziomie geograficznym, które są dokumentami określającymi osie priorytetowe i obszary interwencji, a także układ wdrożeniowy środków polityki spójności Unii Europejskiej w ramach budżetu na lata 2007-2013. Na podstawie zapisów wyżej wymienionych dokumentów, a także Rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające Rozporządzenie (WE) nr 1783/1999, Województwo przygotowało Regionalny Program Operacyjny 2007-2013 (RPO).

Realizacja Programu ma na celu wspieranie rozwoju województwa, zmierzającego do zwiększenia jego konkurencyjności, spójności gospodarczej, terytorialnej, społecznej i wzrostu poziomu życia mieszkańców.

Funkcje Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2007-2013, zgodnie z ustawą o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, pełni Zarząd. Zgodnie z regulaminem wewnętrznym przyjętym uchwałą Zarządu z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Marszałkowskiego, obowiązki IZ pełni obecnie Wydział Zarządzania Regionalnym Programem Operacyjnym (WZRPO). Instytucja Zarządzająca, zgodnie z art. 60 Rozporządzenia Rady nr 1083/2006, jest odpowiedzialna za zarządzanie regionalnym programem operacyjnym i jego realizację zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami.

Komisja Europejska przekazuje Polsce środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności w formie płatności zaliczkowych, płatności okresowych i płatności salda końcowego. Środki przekazywane Polsce przez Komisję Europejską we wspomnianej wyżej formie wpływają na wyodrębnione rachunki bankowe, prowadzone w euro i zarządzane przez Ministra Finansów. Na rachunkach tych środki, podlegają przewalutowaniu na złote. Środki na realizację RPO których dysponentem jest Minister Rozwoju Regionalnego, przekazywane są w formie dotacji samorządowi województwa.

Zgodnie z zapisami Uszczegółowienia Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 przyjętego Uchwałą Zarządu z dnia 28 lutego 2008 r. Samorząd jest Beneficjentem w ramach Osi Priorytetowej 8 Pomoc Techniczna, Działania 8.1 Wsparcie procesu Zarządzania i Wdrażania RPO, a wydatkami kwalifikowanymi są m.in.: wynagrodzenia osobowe wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne i fundusze, pozaubezpieczeniowe płacone przez pracodawcę oraz regulaminowe nagrody pracowników zaangażowanych w programowanie, zarządzanie, wdrażanie, monitorowanie, ewaluacje, audyt, dodatkowe wynagrodzenia roczne wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne i fundusze pozaubezpieczeniowe płacone przez pracodawcę.

Udział środków Unii Europejskiej w wydatkach kwalifikowanych na poziomie 8 Osi Priorytetowej wynosi 100%. Oś Priorytetowa 8. jest komplementarna do programów operacyjnych finansowanych w ramach NSRO 2007-2013 z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Funduszu Spójności, w sposób zapobiegający pokrywaniu się operacji finansowych w ramach tych programów.

RPO jest programem finansowanym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Należy on do programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 realizowanych na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.). Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Narodowa Strategia Spójności (Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia) to dokument strategiczny określający priorytety i obszary wykorzystania oraz system wdrażania funduszy unijnych: Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) oraz Funduszu Spójności w ramach budżetu Wspólnoty na lata 2007-2013. Pierwotna nazwa dokumentu Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (NSRO) została zmieniona na nową - Narodowa Strategia Spójności (NSS).

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, były finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r. do 31 grudnia 2009 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r.- środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4 zwane "dotacjami rozwojowymi".

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu.

W świetle ww. przepisów środki przekazywane przez Komisję Europejską wpływają na wyodrębniony rachunek bankowy, a następnie przekazywane są na centralny rachunek dochodów budżetu państwa i stanowią dochód budżetu państwa. Środki te wydatkowane są jako tzw. dotacje rozwojowe. W przypadku programów regionalnych środki planowane są w części budżetowej, której dysponentem jest Minister Rozwoju Regionalnego, a następnie przekazywane w formie dotacji rozwojowej samorządowi województwa. Ostatecznie płatności na rzecz beneficjentów dokonywane są przez samorząd.

Taki stan prawny sprawia, że środków na finansowanie wydatków ponoszonych przy realizacji projektów w ramach Programu Rozwoju Regionalnego nie można uznać za pochodzące bezpośrednio ze źródeł podmiotów zagranicznych. Zakwalifikować je bowiem należy jako środki stanowiące wydatki budżetu państwa, jako tzw. dotacje rozwojowe. Zatem źródłem finansowania wynagrodzenia Wnioskodawcy są krajowe środki publiczne, a nie środki bezzwrotnej pomocy, o której mowa art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie ww. przepisu.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o znowelizowaną ustawę o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u jej bezpośredniego beneficjenta, czyli podmiotu, który realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu. Zwolnienie to nie znajduje jednak zastosowania do osób, które jedynie wykonują powierzone im zadania na podstawie umowy o pracę lub innego stosunku prawnego, bowiem to nie one są stroną umowy o dofinansowanie projektu (to nie one otrzymują dotację).

Reasumując należy zatem stwierdzić, iż wynagrodzenie otrzymywane w latach 2007-2009 przez Wnioskodawcę będącego pracownikiem Wydziału Zarządzania RPO Urzędu Marszałkowskiego nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46, jak i pkt 129 i tym samym podlega opodatkowaniu.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że podatek uiszczony od ww. wynagrodzenia był świadczeniem należnym, w konsekwencji nie stanowi nadpłaty w rozumieniu art. 72 Ordynacji podatkowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl