ITPB2/415-376/13/13-S/IL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-376/13/13-S/IL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

WYDANA W WYNIKU UWZGLĘDNIENIA SKARGI

W związku ze skargą z dnia 28 sierpnia 2013 r. (data wpływu 2 września 2013 r.) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 27 czerwca 2013 r. znak: ITPB2/415-376/13/IL w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych, doręczoną w dniu 1 lipca 2013 r. (data na zwrotnym potwierdzeniu odbioru), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów w trybie art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.) oraz na podstawie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) w związku z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r., w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), uwzględniając skargę w całości, zmienia zaskarżoną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 27 czerwca 2013 r. znak: ITPB2/415-376/13/IL, uznając stanowisko Spółdzielni za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dokonania przez Spółdzielnię zwrotu wydatków na wymianę stolarki okiennej.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Mieszkaniowa z funduszu remontowego dokonuje zwrotu części wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej zarówno osobom, które posiadają spółdzielcze prawo do lokalu jak i osobom posiadającym prawo odrębnej własności lokalu. Refundacja przyznawana jest na podstawie uchwalonego przez radę nadzorczą regulaminu wymiany stolarki okiennej z dnia 29 czerwca 2004 r.

W Spółdzielni Mieszkaniowej nie ma żadnego budynku w obrębie danej nieruchomości, w którym zostałaby utworzona wspólnota mieszkaniowa. Dalej osoby posiadające prawo odrębnej własności pozostają - na zasadzie art. 27 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych - pod zarządem spółdzielni. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych do prawa odrębnej własności lokali stosuje się odpowiednio ustawę o własności lokali ale tylko w przypadkach nieuregulowanych w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych.

W myśl art. 4 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych członkowie spółdzielni będący właścicielami są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Natomiast zgodnie z art. 4. ust. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

Artykuł 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowi, iż spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędący członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

W myśl § 13 ust. 1 regulaminu wymiany stolarki okiennej gdy osoba uprawniona dokona wymiany stolarki okiennej we własnym zakresie otrzyma zwrot poniesionych kosztów w wysokości 20%. Zgodnie z § 1 ww. regulaminu osobą uprawnioną do uzyskania refundacji z tytułu wymiany stolarki okiennej jest osoba posiadająca na podstawie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych tytuł prawny do lokalu.

Szczegółowe zasady przeznaczenia funduszu remontowego określa regulamin funduszu remontowego Spółdzielni Mieszkaniowej obowiązujący od dnia 31 marca 2009 r. Zgodnie z § 10 ust. 1 ww. regulaminu ze środków funduszu remontowego nie finansuje się napraw i remontów obciążających użytkowników lokali wynikających z obowiązków w zakresie napraw i remontów wewnątrz lokali określonych w statucie i regulaminach wewnętrznych spółdzielni. To, jakie remonty i naprawy obciążają użytkowników lokali, określa regulamin używania lokali i utrzymania porządku w nieruchomościach zarządzanych przez spółdzielnię z dnia 1 października 2012 r. Zgodnie z wyżej cytowanym regulaminem wymiana stolarki okiennej nie mieści się w katalogu ww. obowiązków. Nadto zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 7 ww. regulaminu do części budynków i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku poszczególnych użytkowników należą w szczególności ściany, balkony, logie z balustradami, okna i drzwi balkonowe oraz okna piwniczne jako elementy elewacji zewnętrznej.

Fundusz remontowy w Spółdzielni tworzony jest więc i rozliczany jednakowo zarówno dla posiadaczy spółdzielczych praw do lokalu, jak i odrębnych właścicieli.

Osoby posiadające prawo odrębnej własności wnoszą bezpośrednio do gminy tylko podatek od nieruchomości, względnie opłatę za użytkowanie wieczyste. Natomiast pozostałe opłaty za używanie lokalu, w tym na fundusz remontowy odrębni właściciele wnoszą na takich samych zasadach i w takich samych wysokościach jak posiadacze spółdzielczych praw do lokali.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie.

Czy kwota zwrotu wydatków poniesionych przez osobę posiadającą prawo odrębnej własności lokalu na wymianę stolarki okiennej stanowi dla niej przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w sytuacji gdy refundacja następuje z funduszu remontowego, a odrębny właściciel pozostaje pod zarządem spółdzielni sprawowanym zgodnie z art. 27 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. W związku z powyższym czy Spółdzielnia ma obowiązek wystawić PIT-8C.

Zdaniem Spółdzielni osoba, która dostaje refundację wydatków remontowych z funduszu remontowego nie uzyskuje przychodu z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, bez względu na to, czy posiada spółdzielcze prawo do lokalu czy też jest jego właścicielem. Z uwagi na to, że zwrot kosztów wymiany okien następuje z funduszu remontowego, do opłacania którego zobowiązany jest także odrębny właściciel, należy stwierdzić, iż również po stronie właściciela (a nie tylko posiadaczy spółdzielczych praw do lokali) nie powstaje przysporzenie majątkowe ani nie otrzymuje on dodatkowego dochodu. W konsekwencji spółdzielnia nie ma obowiązku wystawienia PIT-8C.

Podstawę prawną odpowiedzialności odrębnych właścicieli lokali pozostających pod zarządem spółdzielni za opłaty na fundusz remontowy stanowią: art. 4 ust. 2 i 4 oraz art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Z mocy art. 27 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych do prawa odrębnej własności lokali w spółdzielniach mieszkaniowych należy stosować przepisy ustawy o własności lokali ale tylko w sprawach nieuregulowanych w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych. Skoro sprawa tworzenia i przeznaczenia funduszu remontowego określona jest w przepisach ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, to w tym zakresie nie stosuje się ustawy o własności lokali (postanowienie Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 29 lutego 2012 r. sygn. akt I ACz 395/12). Zgodnie z art. 6 ust. 3 zdanie 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych fundusz remontowy przeznaczany jest na remont zasobów mieszkaniowych. Zdaniem wnioskodawcy pod pojęciem "remonty zasobów mieszkaniowych" należy rozumieć remonty wszelkich zasobów mieszkaniowych zarządzanych przez spółdzielnię a nie tylko remonty zasobów mieszkaniowych spółdzielni. Odrębni właściciele, skoro dokonują wpłat na fundusz remontowy, powinni mieć możliwość skorzystania z tego funduszu. Zwrot części wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej z funduszu mieszkaniowego nie pozostaje w sprzeczności z zasadą, iż właściciel lokalu powinien ponosić pełne koszty związane z utrzymaniem lokalu w należytym stanie oraz ponoszenia części wydatków i ciężarów nie znajdujących pokrycia w pożytkach i innych przychodach ze wspólnej własności, gdyż zwrot następuje ze środków, które uprzednio właściciel wpłacił. Przedmiotowe przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych dotyczące wpłat na fundusz remontowy nie zawierają żadnego zróżnicowania w stosunku do osób posiadających odrębną własność lokali. Również - zgodnie z regulaminem wymiany stolarki okiennej Spółdzielni Mieszkaniowej - zwrot części wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej przez odrębnych właścicieli następuje na tych samych zasadach i w tej samej wysokości, jak w przypadku posiadaczy spółdzielczych praw do lokali. Stąd w ocenie Wnioskodawcy w niniejszej sprawie nie może mieć znaczenia tytuł prawny do lokalu, skoro niezależnie od niego Spółdzielnia pobiera pieniądze na fundusz remontowy.

Nie bez znaczenia jest też kwestia, iż okna jako element elewacji zewnętrznej zostały zaliczone do części budynków nie służących do wyłącznego użytku użytkowników. W konsekwencji refundacja kosztów wymiany stolarki okiennej ze środków funduszu remontowego nastąpiłby na podstawie ważnej podstawy prawnej.

W związku z powyższym kwota zwrotu części wydatków poniesionych na stolarkę okienną w lokalach mieszkalnych o statusie odrębnej własności lokalu nie stanowi dla właścicieli przychodu z innych źródeł, a w rezultacie Spółdzielnia nie ma obowiązku sporządzenia informacji PIT - 8C, za rok w którym nastąpił zwrot.

Wnioskodawca podnosi, iż Jego stanowisko znajduje poparcie w wyrokach sądów administracyjnych.

W interpretacji indywidualnej z dnia 27 czerwca 2013 r. znak ITPB2/415-376/13/IL Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, nie podzielił stanowiska Wnioskodawcy stwierdzając, iż kwota zwrotu wydatków na wymianę stolarki okiennej dokonana przez Spółdzielnię ze środków funduszu remontowego w przypadku osób posiadających prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego powoduje po stronie tych osób powstanie przysporzenia majątkowego. Spółdzielnia sfinansuje bowiem wydatki, do których ponoszenia zgodnie z przepisami ustawy o spółdzielniach (art. 4 ust. 2 i ust. 4) oraz ustawy o własności lokali (art. 12 ust. 1 i art. 13 ust. 1) zobowiązany jest właściciel lokalu. Przysporzenie to jest przychodem z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spółdzielnia Mieszkaniowa winna zatem wystawić właścicielowi lokalu informację PIT-8C.

Nie zgadzając się z powyższym stanowiskiem, Wnioskodawca 11 lipca 2013 r. złożył wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, w którym wniósł o zmianę interpretacji i uznanie, iż także osoba posiadająca odrębną własność lokalu mieszkalnego, która otrzymuje refundację wydatków remontowych z funduszu remontowego nie uzyskuje przychodu z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa z dnia 12 sierpnia 2013 r. znak ITPB2/415W-55/13/k.k. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy stwierdził brak podstaw do zmiany indywidualnej interpretacji z dnia 27 czerwca 2013 r., podtrzymując swoje dotychczasowe stanowisko.

W dniu 2 września 2013 r. do Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu wpłynęła skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, w której Wnioskodawca wniósł o uchylenie zaskarżonej interpretacji indywidualnej i zasadzenie kosztów według norm przepisanych.

Stosownie do art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.) organ, którego działanie lub bezczynność zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości do dnia rozpoczęcia rozprawy. Uwzględniając skargę, organ stwierdza jednocześnie, czy działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania miały miejsce bez podstawy prawnej albo z rażącym naruszeniem prawa.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, po rozpatrzeniu zarzutów przedmiotowej skargi z dnia 28 sierpnia 2013 r. (data wpływu do tutejszego organu 2 września 2013 r.) uwzględnia skargę w całości i zmienia zaskarżoną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2013 r. (data wpływu 27 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dokonania przez Spółdzielnię zwrotu wydatków na wymianę stolarki okiennej - jest prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów, których skutkiem jest przysporzenie majątku innej osoby, mającej konkretny wymiar finansowy.

Jednym z określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych źródeł przychodów są wskazane w art. 10 ust. 1 pkt 9 "inne źródła".

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie "w szczególności", świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku gdy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia Mieszkaniowa z funduszu remontowego dokonuje zwrotu części wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej zarówno osobom, które posiadają spółdzielcze prawo do lokalu jak i osobom posiadającym prawo odrębnej własności lokalu. Refundacja przyznawana jest na podstawie uchwalonego przez radę nadzorczą regulaminu wymiany stolarki okiennej z dnia 29 czerwca 2004 r.

W Spółdzielni Mieszkaniowej nie ma żadnego budynku w obrębie danej nieruchomości, w którym zostałaby utworzona wspólnota mieszkaniowa. Dalej osoby posiadające prawo odrębnej własności pozostają - na zasadzie art. 27 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych - pod zarządem spółdzielni. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych do prawa odrębnej własności lokali stosuje się odpowiednio ustawę o własności lokali ale tylko w przypadkach nieuregulowanych w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych. Szczegółowe zasady przeznaczenia funduszu remontowego określa regulamin funduszu remontowego Spółdzielni Mieszkaniowej obowiązujący od dnia 31 marca 2009 r. Zgodnie z § 10 ust. 1 ww. regulaminu ze środków funduszu remontowego nie finansuje się napraw i remontów obciążających użytkowników lokali wynikających z obowiązków w zakresie napraw i remontów wewnątrz lokali określonych w statucie i regulaminach wewnętrznych spółdzielni. To, jakie remonty i naprawy obciążają użytkowników lokali, określa regulamin używania lokali i utrzymania porządku w nieruchomościach zarządzanych przez spółdzielnię z dnia 1 października 2012 r. Zgodnie z wyżej cytowanym regulaminem wymiana stolarki okiennej nie mieści się w katalogu ww. obowiązków. Nadto zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 7 ww. regulaminu do części budynków i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku poszczególnych użytkowników należą w szczególności ściany, balkony, logie z balustradami, okna i drzwi balkonowe oraz okna piwniczne jako elementy elewacji zewnętrznej. Fundusz remontowy w Spółdzielni tworzony jest więc i rozliczany jednakowo zarówno dla posiadaczy spółdzielczych praw do lokalu, jak i odrębnych właścicieli. Osoby posiadające prawo odrębnej własności wnoszą bezpośrednio do gminy tylko podatek od nieruchomości, względnie opłatę za użytkowanie wieczyste. Natomiast pozostałe opłaty za używanie lokalu, w tym na fundusz remontowy odrębni właściciele wnoszą na takich samych zasadach i w takich samych wysokościach jak posiadacze spółdzielczych praw do lokali.

W myśl postanowień ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1222) osoby dysponujące spółdzielczymi (lokatorskimi i własnościowymi) prawami do lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 1, ust. 11 oraz ust. 3 ustawy).

Przepisy powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowią również, iż osoby będące właścicielami lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 2 i ust. 4ww. ustawy).

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Zatem istotnym elementem w rozpatrywanej sprawie jest fakt, że każda osoba dysponująca lokalem również osoba posiadająca prawo odrębnej własności ma obowiązek świadczenia na rzecz funduszu remontowego Spółdzielni. Obowiązkiem Spółdzielni jest z kolei utrzymywanie zasobów mieszkaniowych w należytym stanie i dokonywanie remontów. Ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych nie zawiera regulacji określających szczegółowe zasady gospodarowania środkami funduszy utworzonych przez spółdzielnie. Zasady wydatkowania tych funduszy, sposób ponoszenia opłat, katalog zdarzeń remontowych, sposób ich finansowania lub współfinansowania określają statuty lub uchwalone na ich podstawie przez właściwy organ spółdzielni mieszkaniowej regulaminy. O ile zatem statut spółdzielni mieszkaniowej lub stosowny regulamin wydany na jego podstawie tak stanowi, to środki funduszu na remont zasobów mieszkaniowych, utworzonego przez spółdzielnię na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych dla nieruchomości zarządzanych przez nią na mocy art. 27 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, mogą być również przeznaczone w celu utrzymania w należytym stanie elementów takich jak okna, drzwi, instalacje znajdujących się w lokalach stanowiących odrębną nieruchomość.

Jeżeli wpłaty na tworzony przez Spółdzielnię, stosownie do art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych fundusz remontowy służą realizacji ww. celów to częściowy zwrot wydatków poniesionych na wymianę okien, nie jest - w tej sytuacji - innym źródłem przychodów w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym, nie wykazuje bowiem cech przysporzenia majątkowego po stronie osób posiadających prawo odrębnej własności. Stanowi natomiast formę realizacji ciążącego na spółdzielniach mieszkaniowych obowiązku. Właściciel lokalu mieszkalnego otrzymuje w takim przypadku zwrot poniesionych samodzielnie wydatków Zatem przeprowadzenie wymiany okien nie bezpośrednio przez Spółdzielnię, lecz samych właścicieli lokali i późniejszy, częściowy zwrot poniesionych przez nich wydatków nie mieści się w zakresie hipotezy normy prawnej rekonstruowanej z treści przepisów art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

W związku z tym skoro nie można kwoty ww. refundacji uznać za przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek wystawienia dla osób ją otrzymujących informacji PIT-8C.

Jednocześnie - stosownie do art. 54 § 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - stwierdza się, że w niniejszej sprawie nie miało miejsca działanie organu bez podstawy prawnej albo z rażącym naruszeniem prawa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl