ITPB2/415-372/08/RS - Przejęcie obowiązków płatnika w zakresie sporządzania PIT-11 i PIT-4R w przypadku przekształcenia podmiotów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-372/08/RS Przejęcie obowiązków płatnika w zakresie sporządzania PIT-11 i PIT-4R w przypadku przekształcenia podmiotów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2008 r. (data wpływu 31 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Do dnia 12 lutego 2008 r. funkcje płatnika podatku sprawował Zespół Kolegiów, w skład którego wchodziło Kolegium "J." oraz Kolegium "N.". W dniu 12 lutego 2008 r. Sejmik Województwa podjął uchwałę o rozwiązaniu Zespołu i o zamiarze likwidacji Kolegium "N.".

W myśl tych uchwał wszelkie mienie pozostało w zarządzie Kolegium "J.", które to zostało zobligowane do kontynuowania wszelkich zobowiązań związanych z Zespołem. Pracownicy Zespołu z tym dniem stali się pracownikami "J." o czym zostali poinformowani pismem dyrektora, nie otrzymali wypowiedzeń ani zmian warunków umów. Urząd Marszałkowski, który jest organem prowadzącym "J." w piśmie wyjaśniającym z dnia 7 marca 2008 r. stwierdził, iż rozwiązanie Zespołu spowoduje jedynie korektę w części opisowej i polegać będzie na zastąpieniu wyrazów Zespół Kolegiów wyrazami Kolegium "J.".

"J." nie było jednak do tej pory zgłoszone do urzędu skarbowego jako płatnik podatku ponieważ to Zespół pełnił te funkcje, więc z chwilą zmiany danych "J." otrzymało nowy numer NIP i nowy numer Regon. Ponieważ "J." otrzymało nowy numer NIP jest nowym podmiotem w znaczeniu prawa podatkowego. Jednakże obowiązek poboru zaliczki na podatek nie ustał, ponieważ obowiązek ten po dniu 12 lutego 2008 r. pełni Kolegium "J.". Uchwała o rozwiązaniu Zespołu została podjęta w dniu 12 lutego 2008 r. i weszła w życie z tym dniem, co oznacza, że w chwili kiedy otrzymaliśmy uchwałę Zespół już nie istniał.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

*

Czy w zaistniałym stanie faktycznym Zespół Kolegiów miał obowiązek sporządzenia i przekazania właściwemu urzędowi skarbowemu oraz pracownikom informacji o wysokości świadczeń wypłaconych w 2008 r. (PIT-11) oraz sporządzenia deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R) za okres od początku r. 2008 do dnia 12 lutego 2008 r....

*

Czy należy wystawić informację za podmiot, który nie istnieje (został rozwiązany w trybie natychmiastowym) czy informacje te powinny być sporządzone już przez Kolegium "J." za cały rok 2008...

Zdaniem Wnioskodawcy informacje o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy powinny być sporządzone przez Kolegium "J." za cały 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W myśl przepisu art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.

Skutkiem przejęcia, o jakim mowa w powyższym przepisie, jest wejście przejmującego w prawa i obowiązki pracodawcy w stosunku do pracowników przejętego zakładu pracy, co ma konsekwencje w podatku dochodowym od osób fizycznych. Przejęcie bowiem w trybie art. 231 § 1 Kodeksu pracy oznacza zachowanie dotychczasowego stosunku pracy, tym samym przejmujący pracodawca winien kontynuować obliczanie zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat, rozpoczęte przez przejęty zakład pracy, według zasad określonych w art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast zgodnie art. 38 ust. 1 i ust. 1a ustawy o podatku dochodowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (deklaracja roczna o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R).

Natomiast w art. 39 ust. 1 ustawy podatkowej ustawodawca unormował, iż w terminie do końca lutego roku następującego po r. podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o dochodach sporządzone według ustalonego wzoru (informacja o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11).

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, do dnia 12 lutego 2008 r. obowiązki płatnika pełnił Zespół Kolegiów, w skład którego wchodziło Kolegium "N." i Kolegium "J.". W związku z późn. zm. organizacyjnymi Sejmik Województwa rozwiązał Zespół Kolegiów oraz zamierza zlikwidować Kolegium "N.". Przejście pracowników z rozwiązanego Zespołu do "J.", w świetle art. 231 § 1 Kodeksu pracy oraz cytowanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, spowodowało przejęcie obowiązków przez Kolegium "J." w zakresie sporządzania deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R) jak i informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach (PIT-11) za cały 2008 rok, tj. także za okres, kiedy płatnikiem był Zespół Kolegiów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl