ITPB2/415-357/12/ENB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-357/12/ENB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2012 r. (data wpływu 5 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 czerwca 2012 r. (data wpływu 21 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem w dniu 21 czerwca 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku tym i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wraz z partnerami w dniu xx 2011 r. zawarł umowę z Agencją Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji (EACI) na przeprowadzenie działania w ramach partnerstwa.

Agencja, zwana dalej Komisją Europejską podjęła decyzję o przyznaniu dotacji zgodnie z warunkami określonymi w powyższej umowie oraz postanowieniami umowy ramowej o partnerstwie, zawartej pomiędzy Komisją Europejską a partnerami w dniu xx 2007 r. Czas realizacji działania został określony na 24 miesiące, począwszy od dnia 1 stycznia 2011 r.

Głównymi beneficjentami działań podejmowanych w ramach umowy są małe i średnie przedsiębiorstwa zlokalizowane na obszarze kilku województw. Szczegółowy krąg beneficjentów jest ustalony indywidualnie w poszczególnych działaniach i odzwierciedlony jest w treści umowy, natomiast beneficjentem środków finansowych przeznaczonych na cele podejmowanych działań jest Wnioskodawca.

Cel, bądź cele poszczególnych działań zostały również zdefiniowane w załącznikach do cytowanej wyżej umowy. Przykładowo w działaniu 4. głównym celem jest przekazanie MŚP praktycznych i indywidualnych informacji dotyczących UE, na przykład polityki i prawodawstwa UE, rynków, finansowania UE, innowacyjności oraz działań badawczych.

Zgodnie z zapisami umowy ramowej o partnerstwie, koordynator otrzymuje z Komisji Europejskiej płatność zaliczkową na konto lub subkonto bankowe koordynatora prowadzone w walucie euro na poczet 60% maksymalnej kwoty dotacji. Projekt finansowany jest zatem w następujący sposób: 60% środków otrzymywane jest za pośrednictwem koordynatora z budżetu Komisji Europejskiej zaś 40% środków z Ministerstwa Gospodarki, co stanowi wkład własny do projektu. Wypłaty salda dotacji dokonuje koordynator w formie zaliczki przed i w trakcie wykonywania działania na podstawie kosztów zaplanowanych przez partnerów na realizację działań w wysokości 70% z wymienionych wyżej środków przyznanych i otrzymanych z Komisji Europejskiej. Zaś 30% z wymienionych powyżej dotacji przyznanej z Komisji Europejskiej koordynator przekazuje partnerom po zakończeniu działań objętych projektem, po złożeniu i zaakceptowaniu przez EACI sprawozdania merytorycznego i finansowego z realizacji zadań objętych projektem. Środki przekazywane za pośrednictwem koordynatora trafiają do Wnioskodawcy na wydzielone konto prowadzone w walucie euro i złotych. Zdarza się, że płatności zaliczkowe docierają już po rozpoczęciu projektu z 3, a czasem nawet 6 miesięcznym opóźnieniem. Wnioskodawca w tej sytuacji zmuszony jest do finansowania wypłat z innych źródeł np. z prywatnych pożyczek, lub reguluje zobowiązania z opóźnieniem po otrzymaniu środków od koordynatora. Podobnie rzecz ma się z końcowym etapem projektu, gdzie ostatnie 30% ponoszonych kosztów (z wkładu Komisji Europejskiej) finansowane jest przez partnerów z pożyczek lub budżetów instytucji, niezwiązanych z projektem, w celu zamknięcia planowanego umową budżetu i sfinansowania wszystkich kosztów zaplanowanych w projekcie. Ostatnia transza środków po złożeniu i zaakceptowaniu sprawozdania merytorycznego i finansowego z realizacji zadań objętych projektem wypłacana jest średnio w okresie od 6-ciu do 9-ciu miesięcy po zakończeniu projektu.

W celu wykonania działań związanych z wykorzystaniem środków z przyznanej dotacji Wnioskodawca zatrudnia osoby na podstawie umowy o pracę. 60% środków przeznaczonych na wypłatę wynagrodzenia tych osób wypłacane jest ze środków pomocowych przekazywanych na wyodrębniony rachunek bankowy przez koordynatora. Pozostałe 40% środków pochodzi z Ministerstwa Gospodarki.

Pracownicy Wnioskodawcy realizują bezpośrednio projekt, nie zlecając prac dalszym podwykonawcom. Szczegółowa charakterystyka prac podejmowanych przez pracowników Wnioskodawcy w ramach poszczególnych działań jest określona w treści umowy. Przykładowo w działaniu 4. praca pracowników Wnioskodawcy polega na udzielaniu odpowiedzi na zapytania ze strony MŚP za pośrednictwem różnych kanałów, tj. poczty elektronicznej, telefonu, faksu, itd., a także na zapytania zebrane podczas organizowanych wydarzeń i pierwszych spotkań z firmami.

Do dnia złożenia niniejszego zapytania Wnioskodawca pobierał zaliczki na podatek dochodowy pracowników w pełnej wysokości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenia w części finansowanej przez Agencję Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji wypłacane pracownikom Wnioskodawcy korzystają ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w związku z tym, czy na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy i czy istnieje możliwość korekty złożonych już deklaracji podatkowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, na tle opisanego stanu faktycznego spełnione są przesłanki do zastosowania zwolnienia wynagrodzeń pracowników od podatku dochodowego, a w konsekwencji do zwolnienia Wnioskodawcy z obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń przekazywanych przez Komisję Europejską za pośrednictwem koordynatora projektu unijnego.

Z analizy stanu faktycznego przedstawionego w przedmiotowej sprawie wynika, że zostały zachowane warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Bezzwrotne środki dotacji pochodzą z pomocy zagranicznej w ramach projektu Unii Europejskiej na podstawie umowy zawartej w dniu xx 2011 r. z Agencją Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji (EACI) na przeprowadzenie działania w ramach partnerstwa. Okoliczność, iż dotacja wypłacana jest za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, mieści się w dyspozycji przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Charakter czynności podejmowanych przez pracowników wskazuje na fakt, iż realizują oni bezpośrednio cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Nie zachodzi również w tym przypadku przesłanka negatywna, tj. podatnik nie zleca wykonania określonych czynności związanych z realizowanym programem na rzecz innych osób. Wnioskodawca podkreśla, że każde z działań wykonywanych w ramach projektu wymaga przynajmniej w części podejmowania odmiennych zróżnicowanych merytorycznie czynności nakierowanych na bezpośrednie wykonanie zakreślonych celów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy i przyznane zostały na podstawie jednostronnych deklaracji lub stosownych umów,

* podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie którejkolwiek z nich uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany. Istotnym jest także ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawca wraz z partnerami w dniu xx 2011 r. zawarł umowę z Agencją Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji (EACI) na przeprowadzenie działania w ramach partnerstwa.

Agencja, zwana dalej Komisją Europejską podjęła decyzję o przyznaniu dotacji zgodnie z warunkami określonymi w powyższej umowie oraz postanowieniami umowy ramowej o partnerstwie, zawartej pomiędzy Komisją Europejską a partnerami w dniu xx 2007 r. Czas realizacji działania został określony na 24 miesiące, począwszy od dnia 1 stycznia 2011 r.

Głównymi beneficjentami działań podejmowanych w ramach umowy są małe i średnie przedsiębiorstwa zlokalizowane na obszarze kilku województw. Szczegółowy krąg beneficjentów jest ustalony indywidualnie w poszczególnych działaniach i odzwierciedlony jest w treści umowy, natomiast beneficjentem środków finansowych przeznaczonych na cele podejmowanych działań jest Wnioskodawca.

Głównymi beneficjentami działań podejmowanych w ramach umowy są małe i średnie przedsiębiorstwa zlokalizowane na obszarze województw łódzkiego, mazowieckiego, kujawsko-pomorskiego oraz pomorskiego. Szczegółowy krąg beneficjentów jest ustalony indywidualnie w poszczególnych działaniach i odzwierciedlony jest w treści umowy, natomiast beneficjentem środków finansowych przeznaczonych na cele podejmowanych działań jest Wnioskodawca.

Cel, bądź cele poszczególnych działań zostały również zdefiniowane w załącznikach do cytowanej wyżej umowy.

Zgodnie z zapisami umowy ramowej o partnerstwie, koordynator otrzymuje z Komisji Europejskiej płatność zaliczkową na konto lub subkonto bankowe koordynatora prowadzone w walucie euro na poczet 60% maksymalnej kwoty dotacji. Projekt finansowany jest zatem w następujący sposób: 60% środków otrzymywane jest za pośrednictwem koordynatora z budżetu Komisji Europejskiej zaś 40% środków z Ministerstwa Gospodarki, co stanowi wkład własny do projektu. Wypłaty salda dotacji dokonuje koordynator w formie zaliczki przed i w trakcie wykonywania działania na podstawie kosztów zaplanowanych przez partnerów na realizację działań w wysokości 70% z wymienionych wyżej środków przyznanych i otrzymanych z Komisji Europejskiej. Zaś 30% z wymienionych powyżej dotacji przyznanej z Komisji Europejskiej koordynator przekazuje partnerom po zakończeniu działań objętych projektem, po złożeniu i zaakceptowaniu przez EACI sprawozdania merytorycznego i finansowego z realizacji zadań objętych projektem. Środki przekazywane za pośrednictwem koordynatora trafiają do Wnioskodawcy na wydzielone konto prowadzone w walucie euro i złotych. Zdarza się, że płatności zaliczkowe docierają już po rozpoczęciu projektu z 3, a czasem nawet 6 miesięcznym opóźnieniem. Wnioskodawca w tej sytuacji zmuszony jest do finansowania wypłat z innych źródeł np. z prywatnych pożyczek, lub reguluje zobowiązania z opóźnieniem po otrzymaniu środków od koordynatora. Podobnie rzecz ma się z końcowym etapem projektu, gdzie ostatnie 30% ponoszonych kosztów (z wkładu Komisji Europejskiej) finansowane jest przez partnerów z pożyczek lub budżetów instytucji, niezwiązanych z projektem, w celu zamknięcia planowanego umową budżetu i sfinansowania (wszystkich kosztów zaplanowanych w projekcie. Ostatnia transza środków po złożeniu i zaakceptowaniu sprawozdania merytorycznego i finansowego z realizacji zadań objętych projektem wypłacana jest średnio w okresie od 6-ciu do 9-ciu miesięcy po zakończeniu projektu.

W celu wykonania działań związanych z wykorzystaniem środków z przyznanej dotacji Wnioskodawca zatrudnia 4 osoby na podstawie umowy o pracę. 60% środków przeznaczonych na wypłatę wynagrodzenia tych osób wypłacane jest ze środków pomocowych przekazywanych na wyodrębniony rachunek bankowy przez koordynatora. Pozostałe 40% środków pochodzi z Ministerstwa Gospodarki.

Pracownicy Wnioskodawcy realizują bezpośrednio projekt, nie zlecając prac dalszym podwykonawcom. Szczegółowa charakterystyka prac podejmowanych przez pracowników Wnioskodawcy w ramach poszczególnych działań jest określona w treści umowy. Przykładowo w działaniu 4. praca pracowników Wnioskodawcy polega na udzielaniu odpowiedzi na zapytania ze strony MŚP za pośrednictwem różnych kanałów, tj. poczty elektronicznej, telefonu, faksu, itd., a także na zapytania zebrane podczas organizowanych wydarzeń i pierwszych spotkań z firmami.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Dla spełnienia przesłanek wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest zatem, aby zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Należy zatem wskazać, że w sytuacji, gdy w chwili dokonywania wypłaty, dochody są finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek, to wówczas korzystają one ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że podatnik który je otrzymuje, bezpośrednio realizuje cel programu.

Natomiast w sytuacji gdy dochody nie są finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską, tylko są finansowane z innych środków, a w późniejszym okresie następuje refundacja ze środków Komisji Europejskiej, dochody te nie spełniają warunku do zwolnienia ich z podatku dochodowego, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy.

Ponadto dla zastosowania zwolnienia konieczne jest spełnienie również drugiej niezbędnej przesłanki, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącą, że "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem." Tak więc, z owego zwolnienia nie mogą korzystać pracownicy podmiotu bezpośrednio realizującego cele programu, a także osoby, którym podmiot bezpośrednio realizujący cele programu zlecił wykonanie określonych czynności, np. w oparciu o umowę o dzieło, zlecenia.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż to Wnioskodawca podpisał umowę z Agencją Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji na przeprowadzenie działania, jak również, że to Wnioskodawca jest beneficjentem środków finansowych przeznaczonych na realizację działań. W celu zaś wykonania działań związanych z wykorzystaniem środków z przyznanej dotacji Wnioskodawca zatrudnia 4 osoby na podstawie umowy o pracę. Pracownicy bezpośrednio realizują projekt, nie zlecając prac dalszym podwykonawcom.

Zatem stwierdzić należy, że osoby zatrudnione na podstawie umów o pracę wykonują czynności związane ze wskazanym we wniosku działaniem, jednakże robią to na zlecenie i dla podmiotu który zobowiązał się do realizacji wskazanego we wniosku działania, tj. Wnioskodawcy. Innymi słowy, wprawdzie osoby wskazane we wniosku będą realizowały cel działania, jednak nie będzie to realizacja bezpośrednia, lecz pośrednia poprzez wykonywanie określonych zadań powierzonych przez Wnioskodawcę. Skoro w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierającym negatywną przesłankę zwolnienia mowa jest o zleceniu przez beneficjenta pomocy wykonania określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem bez względu na rodzaj zawartej umowy, to należy zapis ten rozumieć szeroko, a więc chodzi tu o każdy rodzaj umowy, czy to o pracę, czy też o dzieło lub zlecenie itp. Analiza przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzi do wniosku, iż podatnikiem realizującym bezpośrednio cel programu może być jedynie podmiot, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację konkretnego projektu, a tym podmiotem w niniejszej sprawie jest wyłącznie Wnioskodawca.

W konsekwencji, ponieważ z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, wynika, iż dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są łącznie przesłanki wynikające z lit. a i lit. b tego przepisu, uznać należy, iż analizowane zwolnienie nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie. Niezależnie bowiem, od spełnienia - w odniesieniu do części wynagrodzenia finansowanej bezpośrednio ze środków bezzwrotnej pomocy - pierwszej z przesłanek dotyczącej pochodzenia dochodów, nie została spełniona przesłanka wynikająca z lit. b ww. przepisu, dotycząca bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Reasumując, wynagrodzenia które wypłacał Wnioskodawca stanowiły dla pracowników przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji na Wnioskodawcy ciążył obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych na podstawie art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl bowiem, art. 31 ww. ustawy, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Jednocześnie, ponieważ w niniejszej interpretacji uznano, iż wskazane we wniosku wynagrodzenia nie korzystały ze zwolnienia przedmiotowego, zatem bezprzedmiotowe staje się rozstrzyganie kwestii dotyczącej możliwości dokonania korekt złożonych deklaracji podatkowych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w XXX, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl