ITPB2/415-352/09/ENB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-352/09/ENB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione w wniosku z dnia 5 sierpnia 2008 r. (data wpływu 6 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2007 r. ośrodek Pana interesów życiowych nie znajdował się w Polsce, nie przybywał Pan również na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W 2006 r. kupił Pan w dom w stanie surowym. W 2007 nieruchomość ta została przez Pana zbyta za kwotę 663.000 zł. Od tej kwoty zapłacił Pan opłatę na rzecz biura pośredniczącego w sprzedaży nieruchomości w wysokości 2,5% co dało kwotę 16.575 zł.

Ponadto, w 2006 r. zaciągnął Pan kredyty łącznie w wysokości 454.000 zł, w Banku na zakup lokali mieszkalnych. Z zaciągniętych kredytów zakupił Pan dwa lokale mieszkalne oraz należące do tych lokali dwa garaże, łącznie za kwotę 361.704 zł. Ponadto po nabyciu tychże lokali kwotę 53.000 zł wydatkował Pan na wykończenie dwóch łazienek z WC, oraz dwóch kuchni w nabytych lokalach. Ponieważ zaciągnięte kredyty były wysoko oprocentowane w tym okresie, kwotę 55.000 zł przeznaczył Pan na spłatę oprocentowania tychże kredytów. Jak wskazano we wniosku całkowity koszt zakupu dwóch mieszkań wraz z garażami wyniósł 469.704 zł.

Przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2006 r. a sprzedanej w 2007 r. został przeznaczony na spłatę kredytu wydanego na zakup dwóch mieszkań i dwóch garaży. Różnica wynikająca z pomniejszenia przychodu uzyskanego ze sprzedaży domu, tj. 663.000 zł o opłatę na rzecz biura i o całkowitą kwotę wydatkowaną na zakup dwóch lokali mieszkalnych i dwóch garaży wynosi 176,721 zł. Jak wskazano, różnica ta została wydana w większości na transport materiałów budowlanych, oraz sfinansowanie dodatkowych robót, które z uwagi na rozmiar przedsięwzięcia budowlanego nie zostały nigdzie udokumentowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód ze sprzedaży nieruchomości w 2007 r. podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako obywatel Polski powinien skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania części uzyskanego przychodu z uwagi na fakt, że część tego przychodu wydatkował na spłatę kredytu zaciągniętego na zakup dwóch lokali mieszkalnych. Ponadto zdaniem Wnioskodawcy, powinien zostać zwolniony z opodatkowania kwoty 176.721 zł która nie została wydatkowana na spłatę kredytu, z uwagi na fakt, że nie dokonuje rozliczeń podatkowych w Polsce a sprzedaż nieruchomości była uwarunkowana nagłą koniecznością spłaty kredytów, przeznaczonych na zakup lokali mieszkalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a cytowanej ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że osoby fizyczne nie posiadające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stosownie do art. 3 ust. 2b ww. ustawy, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1.

pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

2.

działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

3.

działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

4.

położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

W myśl art. 4a tej ustawy, art. 3 ust. 1, 2a, 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Jak wynika z treści wniosku, w 2007 r. ośrodek Pana interesów życiowych nie znajdował się w Polsce, nie przybywał Pan również na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W 2006 r. kupił Pan w Polsce dom w stanie surowym. W dniu 19 lipca 2007 r. nieruchomość ta została przez Pana zbyta za kwotę 663.000 zł.

Z uwagi na to, że w momencie sprzedaży nieruchomości nie posiadał Pan w Polsce ośrodka interesów życiowych, zatem ciążył na Panu ograniczony obowiązek podatkowy, tj. podlegał Pan obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym z tytułu uzyskania dochodu z tytułu sprzedaży nieruchomości położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednocześnie należy wskazać, że w przedmiotowej sprawie zastosowanie będzie miała stosowna umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę stanowi Modelowa Konwencja w sprawie Podatku od Dochodu i Majątku (OECD), jak i Komentarz do niej. Zostały one wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień.

Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Zatem, obowiązki podatkowe podmiotów z siedzibą w odrębnych państwach należy rozpatrywać z uwzględnieniem postanowień umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz Modelowej Konwencji OECD wraz z Komentarzem.

Jak wskazano w Komentarzu do Modelowej Konwencji, art. 13 ust. 1 Konwencji stanowi, iż zyski z przeniesienia tytułu własności nieruchomości mogą być opodatkowane w państwie, w którym dana nieruchomość jest położona. W kwestii definicji nieruchomości ustęp ten odsyła do art. 6. Podkreślenia wymaga, że ustęp 1 art. 13 dotyczy jedynie zysków, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie osiąga z przeniesienia tytułu własności nieruchomości położonej w drugim Umawiającym się Państwie. Nie ma więc on zastosowania do zysków osiąganych ze zbycia nieruchomości położonych w Umawiającym się Państwie, w którym osoba przenosząca tytuł własności ma miejsce zamieszkania w rozumieniu art. 4 lub która ma siedzibę położoną w państwie trzecim.

Zgodnie natomiast z art. 13 pkt 1 umowy z dnia 14 maja 2003 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, z przeniesienia własności majątku nieruchomego w rozumieniu artykułu 6 i położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jak wynika z art. 6 pkt 2 umowy określenie "majątek nieruchomy" ma takie znaczenie, jakie nadaje mu prawo tego Umawiającego się Państwa, na terytorium którego dany majątek jest położony. Określenie to obejmuje w każdym przypadku mienie przynależne do majątku nieruchomego, żywy i martwy inwentarz gospodarstw rolnych i leśnych, prawa, do których mają zastosowanie przepisy prawa powszechnego dotyczące nieruchomości gruntowych, prawa użytkowania nieruchomości, jak również prawa do stałych lub zmiennych świadczeń z tytułu eksploatacji lub prawa do eksploatacji złóż mineralnych, źródeł i innych zasobów naturalnych; statki morskie, statki żeglugi śródlądowej i statki powietrzne nie stanowią majątku nieruchomego.

Należy wyjaśnić, że użycie w tym przepisie słowa "mogą być opodatkowane" oznacza, że przychody o których w nim mowa są opodatkowane w kraju miejsca położenia nieruchomości zawsze, o ile prawo podatkowe tego państwa przewiduje opodatkowanie takiego dochodu. Sformułowanie, iż dochód ten "może" być opodatkowany nie zezwala na dowolne wybranie państwa, w którym dochód ten ma zostać opodatkowany. Przepis ten oznacza, iż dochód taki oprócz tego, że podlega opodatkowaniu w państwie, w którym osoba osiągająca ten dochód ma miejsce zamieszkania lub siedzibę, to podlega również opodatkowaniu w tym państwie, w którym położony jest dany majątek, zgodnie z prawem tego państwa.

Zatem dochód osoby mającej miejsce zamieszkania w Republice Federalnej Niemiec ze zbycia nieruchomości położonej w Rzeczypospolitej Polskiej, będzie podlegał opodatkowaniu w Republice Federalnej Niemiec.

W świetle powołanego wyżej art. 13 pkt 1 ww. umowy, dochód ten może być również opodatkowany w Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami podatkowymi obowiązującymi w tym państwie. Aby uniknąć podwójnego opodatkowania tego samego dochodu, należy zastosować właściwą metodę unikania podwójnego opodatkowania określoną w art. 24 umowy.

W sytuacji natomiast, gdy podatnik osiągający dochód z tytułu przeniesienia własności nieruchomości położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, byłby rezydentem państwa z którym Rzeczypospolita Polska nie ma podpisanej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, wówczas taki dochód podlegałby opodatkowaniu w Polsce wyłącznie na podstawie art. 3 ust. 2b pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zasady opodatkowania ustalone w tej ustawie mają jednak zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r. (art. 7 ust. 1).

Ponieważ nabycie nastąpiło przed 1 stycznia 2007 r., do odpłatnego zbycia nieruchomości należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

Stosownie do art. 19 ust. 1 cytowanej ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Artykuł 28 ust. 1 ustawy stanowi, że przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł.

Na podstawie art. 28 ust. 2 cytowanej ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) powołanej ustawy ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Stosownie do art. 28 ust. 2a, zasada, o której mowa w ust. 2 zdanie drugie, nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Ustęp 3 tego artykułu stanowi, że jeżeli nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a lub lit. e, podatek jest płatny najpóźniej następnego dnia po upływie terminów określonych w tym przepisie wraz z odsetkami naliczanymi:

1.

od terminu płatności określonego w ust. 2 do dnia, w którym upłynęły dwa lata, licząc od dnia sprzedaży - w wysokości połowy odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych,

2.

począwszy od następnego dnia po upływie dwóch lat, licząc od dnia sprzedaży, aż do dnia zapłaty - w pełnej wysokości odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych.

W terminie płatności podatku podatnik jest obowiązany złożyć deklarację według ustalonego wzoru.

W myśl powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e ww. ustawy podlegają również przychody uzyskane z tytułu sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Jednocześnie, zgodnie z art. 21 ust. 2a ustawy, przepis ust. 1 pkt 32 lit. e nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b.

W 2006 r. kupił Pan w T. dom w stanie surowym. W 2007 nieruchomość ta została przez Pana zbyta za kwotę 663.000 zł. Od tej kwoty zapłacił Pan opłatę na rzecz biura pośredniczącego w sprzedaży nieruchomości w wysokości 2,5% co dało kwotę 16.575 zł.

Zgodnie z cytowanym art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem uzyskanym ze sprzedaży nieruchomości jest kwota 663.000 zł pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe (potoczne) rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku.

Do kosztów odpłatnego zbycia zaliczyć można np. opłatę notarialną, opłatę sądową, koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości.

Jak wskazano w stanie faktycznym, w 2006 r. zaciągnął Pan kredyty łącznie w wysokości 454.000 zł, w Banku na zakup lokali mieszkalnych. Z zaciągniętych kredytów zakupił Pan dwa lokale mieszkalne oraz należące do tych lokali dwa garaże, łącznie za kwotę 361.704 zł. Ponadto po nabyciu tychże lokali kwotę 53.000 zł wydatkował Pan na wykończenie dwóch łazienek z WC, oraz dwóch kuchni w nabytych lokalach. Ponieważ zaciągnięte kredyty były wysoko oprocentowane w tym okresie, kwotę 55.000 zł przeznaczył Pan na spłatę oprocentowania tychże kredytów. Jak wskazano we wniosku całkowity koszt zakupu dwóch mieszkań wraz z garażami wyniósł 469.704 zł.

Podał Pan, że część przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2006 r. a sprzedanej w 2007 r. została przeznaczona na spłatę kredytu wydanego na zakup dwóch mieszkań i dwóch garaży. Różnica wynikająca z pomniejszenia przychodu uzyskanego ze sprzedaży domu tj. 663.000 zł o opłatę na rzecz biura i o kwotę wydatkowaną na zakup dwóch lokali mieszkalnych i dwóch garaży wynosi 176.721 zł Różnica ta została wydana w większości na transport materiałów budowlanych, oraz sfinansowanie dodatkowych robót, które z uwagi na rozmiar przedsięwzięcia budowlanego nie zostały nigdzie udokumentowane.

Jak wynika z cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e ustawy, wolny od podatku dochodowego jest przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo - kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Zgodnie z powyższym, ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e ustawy, będzie korzystała część przychodu uzyskanego ze zbycia nieruchomości w 2007 r., przeznaczona na spłatę kredytu i odsetek od tego kredytu, zaciągniętego i wydatkowanego na cele wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy, pod warunkiem, że odsetki od tego kredytu nie były odliczone w ramach tzw. "ulgi odsetkowej" na podstawie art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dla możliwości zastosowania wskazanego zwolnienia przedmiotowego ważny jest również moment uzyskania przychodu i poniesienia wydatku. Środki przeznaczone na spłatę kredytu muszą bowiem pochodzić ze sprzedaży nieruchomości. Zatem przychód uzyskany przez Wnioskodawcę ze sprzedaży nieruchomości będzie korzystał z przedmiotowego zwolnienia - jedynie w części wydatkowanej na spłatę kredytu i odsetek - po uzyskaniu przychodu ze zbycia przedmiotowej nieruchomości. Oznacza to, że spłata rat kredytu oraz odsetek dokonana przed datą sprzedaży nieruchomości i tym samym przed datą osiągnięcia przychodu nie ma wpływu na wysokość przychodu podlegającego zwolnieniu przedmiotowemu.

Ponadto, wskazać należy, że zwolnieniu na podstawie powyższego przepisu nie podlega również część przychodu, przeznaczona na spłatę kredytu w części - w jakiej kredyt ten proporcjonalnie został przeznaczony na nabycie dwóch garaży. Również zwolnieniu nie będzie podlegała część przychodu, przeznaczona na spłatę odsetek od kredytu w części w jakiej kredyt ten został przeznaczony na zakup tychże garaży.

Katalog wydatków na cele mieszkaniowe uregulowany w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy, których poniesienie pozwala skorzystać ze zwolnienia jest katalogiem zamkniętym i nie zawiera wydatku na zakup garażu. Przy interpretacji przepisów dotyczących zwolnień podatkowych stosuje się wykładnię literalną, która ma pierwszeństwo przed wykładnią celowościową, co oznacza, że katalog zwolnień przedmiotowych zawarty w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest katalogiem zamkniętym a przepisy dotyczące jego zakresu winny być interpretowane ściśle, nie rozszerzająco.

Ponadto wskazał Pan, że po nabyciu powyższych lokali, część kredytu w kwocie 53.000 zł wydatkował Pan na wykończenie dwóch łazienek z WC, oraz dwóch kuchni w nabytych lokalach.

Zatem kwota ta może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile została wydatkowana np. na instalacje, montaż materiałów trwale umiejscowionych w lokalu mieszkalnym np. farb bądź glazury. Przykładowo ze zwolnienia nie mógłby korzystać zakup mebli, czy sprzętu gospodarstwa domowego typu pralka czy lodówka.

We wniosku wskazano również, że pozostała kwota w wysokości 176.721 zł, pozostająca po pomniejszeniu kwoty otrzymanej ze sprzedaży nieruchomości o całą kwotę przeznaczoną na zakup mieszkań i garaży, została wydana w większości na transport materiałów budowlanych, oraz sfinansowanie dodatkowych robót, które z uwagi na rozmiar przedsięwzięcia budowlanego nie zostały nigdzie udokumentowane.

Zatem pozostała część przychodu uzyskanego w 2007 r., nie przeznaczona do tej pory na cele wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a i lit. e jak również nie wydatkowana na cele inne aniżeli wskazane w tych przepisach (np. na zakup garażu, chyba że został on zakupiony ze środków własnych podatnika a nie z zaciągniętego kredytu) może zostać przeznaczona do końca dwuletniego okresu liczonego od sprzedaży nieruchomości na cele wskazane w tych przepisach.

Natomiast część przychodu uzyskanego w 2007 r. z tytułu sprzedaży nieruchomości, która została wydatkowana na cele inne aniżeli wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a i lit. e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również część przychodu nie wydatkowana w okresie wskazanym w ustawie podlegać będzie opodatkowaniu 10% podatkiem, zgodnie z art. 28 ust. 2, 2a i ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl