ITPB2/415-336/11/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-336/11/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2011 r. (data wpływu 31 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku tym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest Spółką, która zorganizuje Konkurs z nagrodami na zlecenie swojego kontrahenta. Konkurs, zgodnie z Regulaminem ma mieć charakter ogólnodostępny wyłącznie dla pełnoletnich osób fizycznych, zamieszkujących na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, dysponujących pełną zdolnością do czynności prawnych, które spełnią warunki określone w Regulaminie. Osoby, które będą chciały brać udział w Konkursie będą musiały oświadczyć, że zapoznały się z treścią Regulaminu i zaakceptowały jego postanowienia. Z uczestnictwa w Konkursie wyłączone będą osoby powiązane z Wnioskodawczynią oraz Zlecającym (§ 2 Regulaminu).

W celu obsługi Konkursu Wnioskodawczyni założy specjalną stronę internetową, do której dostęp będzie miał każdy użytkownik mający możliwość zalogowania się do sieci Internet.

Strona internetowa Wnioskodawczyni umożliwiała będzie m.in. uzyskanie podstawowych informacji o Konkursie, możliwość zarejestrowania udziału w Konkursie t.j. podanie swoich danych, udzielenie odpowiedzi na pytanie konkursowe, wyrażenie zgód wymaganych Regulaminem, akceptację Regulaminu oraz uzyskanie informacji o charakterze promocyjnym. Strona będzie na bieżąco aktualizowana. Wszystkie zarejestrowane w systemie internetowym prawidłowe Zgłoszenia wezmą udział w Konkursie. Wyboru zwycięzców dokona Komisja Konkursowa ("Komisja"). Powołana Komisja wybierze najciekawsze odpowiedzi na pytanie konkursowe. Zwycięzcy, którzy zostaną wskazani przez Komisję otrzymają nagrody m.in. Rzeczowe nagrody dodatkowe w postaci nawigacji GPS o wartości 400 zł brutto (§ 5 Regulaminu konkursu).

Wobec powyższego zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawczyni, prowadząca aktualizowaną na bieżąco, ogólnodostępną stronę internetową, poprzez którą ogłasza informacje na temat organizowanego przez siebie Konkursu jest podmiotem będącym środkiem masowego przekazu w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy wydanie zwycięzcom Konkursu Rzeczowych nagród dodatkowych t.j. nawigacji GPS, o wartości ok. 400 zł brutto korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia "podmiotu będącego środkiem masowego przekazu". Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Internetowa Encyklopedia PWN definiuje "środki masowego przekazu" (mass media, media masowe, środki masowego komunikowania) jako urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet.

W opinii Wnioskodawczyni wspólną cechą wszystkich podmiotów będących środkami masowego przekazu jest możliwość nieograniczonego, masowego publikowania dowolnych informacji. Zarówno podmioty, które są wydawcami tradycyjnej prasy w rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24 z późn. zm.), stacje telewizyjne i radiowe oraz podmioty przekazujące masowo informacje za pomocą stron internetowych mają zdolność przekazywania informacji na masową skalę. Wnioskodawczyni wskazuje, że krąg odbiorców informacji znajdujących się na stronie internetowej może być nieporównywalnie większy (gdyż ma charakter globalny i darmowy) niż krąg odbiorców prasy tradycyjnej. Jej zdaniem można stwierdzić, iż niewątpliwie podobnie jak tradycyjne media, Internet spełnia te same zadania, t.j. może służyć do publikacji określonych treści (np. ogłoszenie konkursu) nieograniczonej i anonimowej liczbie odbiorców.

Użyte w powołanym przepisie określenie pojęcie "podmioty będące środkami masowego przekazu" mieści w sobie również podmioty, które za pomocą ogólnodostępnej sieci Internet mają możliwość przekazywania informacji nieograniczonej liczbie podmiotów. Wnioskodawczyni zakładając ogólnodostępną stronę internetową uzyskuje możliwość nieograniczonego przekazywania wszelkiego rodzaju informacji nieograniczonej liczbie osób - jest w stanie masowo przekazywać dowolne informacje w zakresie dopuszczonym przez obowiązujące normy prawne. W związku z powyższymi uwagami należy uznać Wnioskodawczynię za podmiot, który jest środkiem masowego przekazu, gdyż ma ona zdolność nieograniczonego przekazywania informacji o dowolnej tematyce, w zakresie dopuszczonym przez obowiązujące prawo. Od ustalenia natomiast kwestii czy Wnioskodawczyni jest podmiotem będącym "środkiem masowego przekazu" zależy ustalenie Jej praw i obowiązków jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni nagroda ufundowana w Konkursie przez Nią organizowanym będzie stanowiła dla podatnika ją otrzymującego przychód korzystający ze zwolnienia jeżeli zostaną spełnione następujące warunki:

1.

wartość jednorazowej wygranej nie przekracza kwoty 760 zł - w powołanym przez Wnioskodawczynię zdarzeniu przyszłym wartość jednorazowej wygranej wynosi ok. 400 zł brutto;

2.

nagroda musi być wygraną w konkursie lub grze - we wskazanym zdarzeniu przyszłym nagroda jest otrzymana w konkursie, gdyż organizator przewidział element oceniany - zależny od uczestnika Konkursu. Komisja wybiera najciekawsze odpowiedzi na pytanie konkursowe. Uczestnicy Konkursu rywalizują ze sobą starając się podać jak najciekawszą odpowiedź.

3.

Konkurs musi być organizowany i emitowany (ogłaszany) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) - zgodne z argumentacją przedstawioną w stanowisku do pytania nr 1 podmiot, który założył ogólnodostępną stronę internetową na bieżąco aktualizowaną należy uważać za środek masowego przekazu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych gdyż ma on możliwość nieograniczonego (masowego) przekazywania dowolnych informacji w granicach określonych prawem. Zdaniem Wnioskodawczyni należy dodać, że jako podmiot będący środkiem masowego przekazu organizuje Konkurs, który jest emitowany (ogłaszany) w środkach masowego przekazu tj. na ogólnodostępnej stronie internetowej.

W związku z faktem, iż wszystkie przesłanki dyspozycji normy prawnej zawartej w art. 21 ust. 1 pkt 68 zostały spełnione należy uznać, że wartość Rzeczowych nagród dodatkowych o wartości 400 zł brutto korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych i na Wnioskodawczyni jako podmiocie wydającym nagrodę nie ciąży obowiązek płatnika.

Analogiczne stanowisko zaprezentowane zostało przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacjach IPPB2/415-1643/08-4/MG i IPPB1/415-551/09-4/ES, a także w wyroku WSA w Warszawie sygn. III SA/Wa 1189/09.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W świetle powyższego, zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w tym przepisie, może zostać objęta wartość wygranych w tych konkursach, które ogłaszane są w środkach masowego przekazu albo też w takich konkursach, które nie są wprawdzie organizowane przez środki masowego przekazu, ale są konkursami z określonych w tym przepisie dziedzin, a mianowicie muszą to być konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

Jednocześnie, w przypadku wygranych w konkursach ogłaszanych w środkach masowego przekazu dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia nie jest wystarczający sam fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik "i" w wyrażeniu "organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja).

Oznacza to, że zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do wygranych w konkursach i grach, które łącznie spełniają te dwie przesłanki. Spełnienie natomiast tylko jednego z powyższych warunków, t.j. zamieszczenie na stronie internetowej regulaminu określającego zasady uczestnictwa w konkursie oraz warunki przyznawania wygranej, nie uprawnia do zastosowania omawianego zwolnienia.

Zastosowanie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy mogłoby nastąpić tylko wówczas, gdyby organizatorem, jak i miejscem ogłoszenia konkursu, były środki masowego przekazu.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia "środki masowego przekazu". Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Według definicji Wydawnictwa PWN S.A. - środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności. Z kolei Internetowa Encyklopedia PWN definiuje pojęcie "środki masowego przekazu" (mass media, media, środki masowego komunikowania) jako urządzenia instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet. Wśród mediów masowych powyższe definicje wymieniają prasę.

W rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24, z późn. zm.) - "prasa" oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele-i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską (art. 7 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy). Zastosowanie analogii z powyższą definicją pozwala stwierdzić, iż niewątpliwie podobnie jak tradycyjne media, Internet spełnia te same zadania, t.j. może służyć do publikacji określonych treści (np. ogłoszenie konkursu) nieograniczonej i anonimowej liczbie odbiorców.

Jednakże jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, organizatorem konkursu jest Wnioskodawczyni, która - w świetle wyżej przytoczonych definicji - instytucją zaliczaną do środków masowego przekazu nie jest. Wnioskodawczyni wykorzystuje jedynie współczesne narzędzie komunikowania się (jakim jest Internet) do obsługi i organizowania konkursu z wykorzystaniem założonej w tym celu specjalnej strony internetowej.

W konsekwencji, wygrane w tego rodzaju konkursach nie stanowią wygranych w konkursach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu. Tym samym, nie ma do nich zastosowania zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (niezależnie od ich wysokości).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl