ITPB2/415-330/14/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-330/14/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2014 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 24 marca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej (Wnioskodawca) realizuje wypłatę świadczeń emerytom i rencistom Państwowej Straży Pożarnej, przyznawanych decyzją. Komendanta Wojewódzkiego z funduszu socjalnego emerytów i rencistów Państwowej Straży Pożarnej oraz ich rodzin. Środki pieniężne na ten cel Wnioskodawca otrzymuje na rachunek bankowy depozytowy z jednostki wojewódzkiej wraz z listą osób, którym komisja socjalna przyznała świadczenia. Świadczenia mają charakter zapomóg, dopłat do kosztów leczenia, pogrzebu, dofinansowania do różnych form działalności kulturalno-oświatowej. Świadczenia adresowane do osób indywidualnych nie budzą wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie ustalenia kwestii podatkowych. Problem powstaje przy opracowaniu zobowiązania podatkowego za udział w spotkaniu noworocznym organizowanym przez koło emerytów. Wnioskodawca otrzymuje następujące dokumenty do wypłaty: wniosek koła emerytów, faktury za zakupy i usługi gastronomiczne oraz listę obecności uczestników z przypisaną kwotą dofinansowania. Część wydatków ponoszą zainteresowani. Przychód wymieniony w liście uczestników, jako korzystający ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 38 jest uwzględniany w kwocie zwolnienia 2.280 zł, a po jej przekroczeniu - jeżeli taka sytuacja nastąpi do końca roku - Wnioskodawca pobiera 10% podatek zryczałtowany na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pomniejszając wypłatę o tak ustaloną kwotę, którą przekazuje na rachunek Urzędu Skarbowego).

W tym roku na liście obecności takiej imprezy znajdują się emeryci Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej i Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej. Wymienione zwolnienie zastosowano do przychodu emerytów Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w... i przekazano całą wnioskowaną kwotę bez pomniejszania o podatek zryczałtowany. Emeryci Komendy Wojewódzkiej również otrzymali wnioskowaną kwotę, która będzie stanowiła przychód z innych źródeł według art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przepisy art. 21 ust. 1 pkt 38 i art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy stosować tylko do emerytów i rencistów Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej jako osób, które łączy uprzedni stosunek służbowy, czy do wszystkich emerytów Państwowej Straży Pożarnej, czyli również do tych, którzy odeszli ze służby w Komendzie Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej lub innej jednostce Państwowej Straży Pożarnej i jak w opisanej sytuacji rozstrzygnąć obowiązek podatkowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie przedmiotowe z art. 21 ust. 1 pkt 38 adresowane jest do emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym (...), a więc tylko do osób zwolnionych ze służby w Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w.... Pozostali emeryci - byli funkcjonariusze Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej - otrzymujący świadczenia socjalne za pośrednictwem jednostki Wnioskodawcy, są zobowiązani do zapłacenia podatku od uzyskanego przychodu wykazanego w wystawionej przez Wnioskodawcę informacji PIT-8C.

Takie rozwiązanie wydaje się być jednak uciążliwe dla emerytów, ponieważ wymusza konieczność składania rocznego rozliczenia w związku z uzyskaniem małej kwoty przychodu (40-80 zł). Ponadto gdyby omawiane świadczenie wypłaciła komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej, to wówczas otrzymany przychód korzystałby z ww. zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów, których skutkiem jest przysporzenie majątku innej osoby, mające konkretny wymiar finansowy.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej (Wnioskodawca) realizuje wypłatę świadczeń emerytom i rencistom Państwowej Straży Pożarnej, przyznawanych decyzją. Komendanta Wojewódzkiego z funduszu socjalnego emerytów i rencistów Państwowej Straży Pożarnej oraz ich rodzin. Środki pieniężne na ten cel Wnioskodawca otrzymuje na rachunek bankowy depozytowy z jednostki wojewódzkiej wraz z listą osób, którym komisja socjalna przyznała świadczenia. Świadczenia mają charakter zapomóg, dopłat do kosztów leczenia, pogrzebu, dofinansowania do różnych form działalności kulturalno-oświatowej. Świadczenia adresowane do osób indywidualnych nie budzą wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie ustalenia kwestii podatkowych. Problem powstaje przy opracowaniu zobowiązania podatkowego za udział w spotkaniu noworocznym organizowanym przez koło emerytów. Wnioskodawca otrzymuje następujące dokumenty do wypłaty: wniosek koła emerytów, faktury za zakupy i usługi gastronomiczne oraz listę obecności uczestników z przypisaną kwotą dofinansowania. Część wydatków ponoszą zainteresowani. Przychód wymienionych w liście uczestników, jako korzystający ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 38 jest uwzględniany w kwocie zwolnienia 2.280 zł, a po jej przekroczeniu - jeżeli taka sytuacja nastąpi do końca roku - Wnioskodawca pobiera 10% podatek zryczałtowany na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pomniejszając wypłatę o tak ustaloną kwotę, którą przekazuje na rachunek Urzędu Skarbowego).

W tym roku na liście obecności takiej imprezy znajdują się emeryci Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej i Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej. Wymienione zwolnienie zastosowano do przychodu emerytów Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w... i przekazano całą wnioskowaną kwotę bez pomniejszania o podatek zryczałtowany. Emeryci Komendy Wojewódzkiej również otrzymali wnioskowaną kwotę, która będzie stanowiła przychód z innych źródeł według art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe - w niniejszej sprawie - odwołać należy się do przepisów rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 9 września 2004 r. w sprawie funduszu socjalnego emerytów i rencistów Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu i Państwowej Straży Pożarnej oraz ich rodzin (Dz. U. Nr 208, poz. 2124 z późn. zm.).

Stosownie do § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, Dyrektor Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych dokonuje podziału środków funduszu pomiędzy dysponentów, o których mowa w ust. 2, odpowiednio do wysokości zaplanowanych środków na wypłatę emerytur i rent dla byłych funkcjonariuszy poszczególnych służb, z uwzględnieniem liczby emerytów i rencistów oraz osób uprawnionych do policyjnej renty rodzinnej, według stanu na dzień 1 stycznia danego roku kalendarzowego oraz według miejsca zamieszkania uprawnionych.

Stosownie do § 3 ust. 2 tego rozporządzenia, dysponentami środków funduszu są:

1. Komendant Główny Policji;

2. Komendant Główny Straży Granicznej;

3. Szef Biura Ochrony Rządu;

4. Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej.

W myśl natomiast § 4 ust. 1 tego rozporządzenia, Komendant Główny Policji, Komendant Stołeczny Policji, komendanci wojewódzcy Policji, Komendant-Rektor Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, komendanci szkół policyjnych, Komendant Główny Straży Granicznej, komendanci oddziałów Straży Granicznej, Komendant Centralnego Ośrodka Szkolenia Straży Granicznej, Komendant Ośrodka Szkoleń Specjalistycznych Straży Granicznej, komendanci ośrodków Straży Granicznej, Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej, komendanci wojewódzcy Państwowej Straży Pożarnej, komendanci szkół Państwowej Straży Pożarnej oraz Szef Biura Ochrony Rządu, zwani dalej "kierownikami jednostek organizacyjnych", powołują, każdy w swojej jednostce organizacyjnej, w drodze decyzji, komisję socjalną, zwaną dalej "komisją".

Komisja jest organem opiniodawczym i doradczym kierownika jednostki organizacyjnej w sprawach dotyczących przyznawania świadczeń socjalnych (§ 4 ust. 2).

Zgodnie z § 5 ust. 1 cytowanego rozporządzenia, świadczenia socjalne przyznaje na wniosek uprawnionego, złożony osobiście lub za pośrednictwem organizacji zrzeszającej emerytów i rencistów, kierownik jednostki organizacyjnej, uwzględniając sytuację życiową, rodzinną i materialną uprawnionego.

Z § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia wynika zaś, ze do wniosku należy dołączyć:

1.

odcinek emerytury lub renty albo kopię (kserokopię) ostatniej decyzji w sprawie emerytury lub renty;

2.

inne dokumenty uzasadniające przyznanie świadczenia socjalnego, w szczególności rachunki, faktury, zaświadczenia.

Wniosek, o którym mowa w § 5, kieruje się do komórki socjalnej lub osoby wyznaczonej do załatwiania spraw socjalnych w jednostce organizacyjnej, właściwej ze względu na miejsce zamieszkania uprawnionego (§ 6 ust. 1 ww. rozporządzenia).

Z cytowanych przepisów ww. rozporządzenia wynika zatem, że świadczenia socjalne nie zawsze przyznaje kierownik jednostki organizacyjnej, w której uprzednio była zatrudniona/pełniła służbę osoba będąca emerytem lub rencistą, albowiem świadczenia te przyznaje - na wniosek uprawnionego - kierownik jednostki organizacyjnej (w przypadku Państwowej Straży Pożarnej - Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej, komendanci wojewódzcy Państwowej Straży Pożarnej oraz komendanci szkół państwowej Straży Pożarnej), a wniosek o przyznanie świadczenia kieruje się do komórki socjalnej lub osoby wyznaczonej do załatwiania spraw socjalnych w jednostce organizacyjnej, właściwej ze względu na miejsce zamieszkania uprawnionego (nie ma tu zatem znaczenia, w jakiej jednostce organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej - przed uzyskaniem prawa do emerytury lub renty - pracowała/pełniła służbę dana osoba). Ww. przepis wskazuje, że kierownicy jednostki organizacyjnej będącej Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej nie posiadają uprawnień do przyznawania świadczeń socjalnych i jak wynika z opisanego stanu faktycznego - Wnioskodawca - Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej realizuje jedynie wypłatę świadczeń emerytom i rencistom, przyznanych decyzją. Komendanta Wojewódzkiego.

Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł

Z zacytowanego przepisu wynika, że aby otrzymane świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione następujące warunki:

* świadczenie musi otrzymać emeryt lub rencista,

* świadczenie to musi być przyznane ww. osobom w związku z istniejącym uprzednio stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, oraz przez związki zawodowe,

* wartość świadczenia nie może przekroczyć w roku podatkowym wysokości 2280 zł.

Mając na uwadze okoliczności faktyczne przedstawione we wniosku oraz powołany powyżej stan prawny stwierdzić należy, że świadczenia przyznane decyzją. Komendanta Wojewódzkiego z funduszu socjalnego emerytów w postaci dofinansowania udziału w spotkaniu noworocznym skutkują powstaniem przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który zakwalifikować należy do przychodów z innych źródeł, określonych w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy.

Świadczenia przyznane emerytom lub rencistom w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem stosunkiem pracy/stosunkiem służbowym korzystają ze zwolnienia od podatku w granicach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i to niezależnie od tego, czy emeryt (rencista) uprzednio był zatrudniony/pełnił służbę w jednostce organizacyjnej, Państwowej Straży Pożarnej będącej Komendą Miejską, czy Komendą Wojewódzką, czy też inną jednostką organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej. Ważne jest natomiast, aby otrzymującym świadczenie była osoba, która posiada status emeryta lub rencisty oraz by udzielone świadczenie wynikało z uprzednio łączącego ją z zakładem pracy stosunkiem pracy lub stosunkiem służbowym.

Z kolei od nadwyżki powyżej limitowanej łącznej wysokości świadczeń wypłaconych przez Wnioskodawcę określonej osobie w danym roku podatkowym - zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - należy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% należności. Zgodnie bowiem z powołanym przepisem, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10% należności.

Reasumując, w niniejszej sprawie przepisy art. 21 ust. 1 pkt 38 i art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca powinien zastosować do świadczeń wypłacanych wszystkim emerytom i rencistom Państwowej Straży Pożarnej, czyli również do tych, którzy odeszli ze służby w Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej, Komendzie Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej lub innej jednostce organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl