ITPB2/415-323/09/MU

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-323/09/MU

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2009 r. (data wpływu - 23 marca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 czerwca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń z tytułu umów zleceń zawieranych z opiekunkami - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń z tytułu umów zleceń zawieranych z opiekunkami zawierania umów zleceń z opiekunkami. Powyższy wniosek Zakład uzupełnił pismem z dnia 17 czerwca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zakład jest stowarzyszeniem. W zakresie swojej działalności zajmuje się działalnością szkoleniowo - oświatową polegającą na prowadzeniu szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych i szkół zawodowych. W 2009 r. realizował szkolenia zarówno dla osób bezrobotnych jak i pracujących, "Potencjał - szkolenie doskonalące dla zatrudnionych w regionie" finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu 2 Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006. Zajęcia odbywały się po godzinach pracy w związku z czym w projekcie zagwarantowana była opieka nad dziećmi do lat 7. Zakład (instytucja szkoleniowa) zawierał umowy zlecenia z opiekunkami dzieci osób biorących udział w szkoleniu, sporządzał listy płac i pobierał zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Zakład realizując ww. projekt miał obowiązek zawierania umów zlecenia z opiekunkami zajmującymi się dziećmi osób uczestniczących w ww. szkoleniu i pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w myśl art. 21 ust. 1 pkt 26b kwoty stanowiące zwrot kosztów z tytułu opieki nad dzieckiem lub osobą zależna, otrzymane na podstawie przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych do tych ustaw, finansowane z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, Funduszu Pracy lub z budżetu Unii Europejskiej są zwolnione przedmiotowo z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym Zakład nie ma obowiązku pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i wystawiania na koniec roku kalendarzowego informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 tejże ustawy, źródłem przychodu jest działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Artykuł 13 pkt 8 ww. ustawy stanowi, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

W związku z tym przychody z tytułu umów zlecenia zawartych przez Wnioskodawcę należy zaliczyć do źródeł przychodu określonych w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 42 ust. 1 tejże ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Następnie w myśl ust. 2 w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11)

Zatem płatnik, zaliczkę pobiera, stosując przy tym zasady określone w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 26b wyżej powołanej ustawy, kwoty stanowiące zwrot kosztów z tytułu opieki nad dzieckiem lub osobą zależna, otrzymane na podstawie przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych do tych ustaw, finansowane z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, Funduszu Pracy lub z budżetu Unii Europejskiej podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Zakład jest stowarzyszeniem. W zakresie swojej działalności zajmuje się działalnością szkoleniowo - oświatową polegającą na prowadzeniu szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych i szkół zawodowych. W 2009 r. Zakład realizował szkolenia zarówno dla osób bezrobotnych jak i pracujących, "Potencjał - szkolenie doskonalące dla zatrudnionych w regionie" finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu 2 Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006. Zajęcia odbywały się po godzinach pracy w związku z czym w projekcie zagwarantowana była opieka nad dziećmi do lat 7. Zakład (instytucja szkoleniowa) zawierał umowy zlecenia z opiekunkami dzieci osób biorących udział w szkoleniu, sporządzał listy płac i pobierał zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej unormowania prawne, z przedmiotowego zwolnienia korzysta osoba, która otrzymała zwrot kosztów - wydatków poniesionych z tytułu opieki nad dzieckiem i osobą zależną. Dyspozycja przepisu art. 21 ust. 1 pkt 26b ustawy, odnosi się bowiem wprost do kwot stanowiących zwrot kosztów z tytułu opieki nad dzieckiem lub osobą zależną. Opiekunki w ramach realizowanego przez Zakład Priorytetu 2 na podstawie Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 nie są uczestnikami projektu biorącymi udział w szkoleniu. W konsekwencji dokonywane przez Zakład wypłaty wynagrodzeń na podstawie zawieranych z opiekunkami umów zleceń, nie mieszczą się w katalogu zwolnień i podlegają opodatkowaniu na powyżej wskazanych zasadach.

Zgodnie z treścią przepisu 14c § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Przez ocenę stanowiska pytającego (wnoszącego zapytanie) należy rozumieć wskazanie przez organ podatkowy, czy stanowisko pytającego jest prawidłowe, czy też jest nieprawidłowe z punktu widzenia przepisów prawa podatkowego, znajdujących zastosowanie w indywidualnej sprawie podatnika (płatnika, inkasenta) przedstawionej we wniosku.

Wniosek musi spełniać wymagania określone w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Wnioskodawca jest obowiązany do przedstawienia wyczerpującego stanu faktycznego. Przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny stanowi jedyną faktyczną podstawę udzielonej interpretacji i tym samym wyznacza granice, w jakich interpretacja będzie mogła wywołać określone skutki prawne.

Natomiast wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy zgodnie z zasadą dochodzenia do prawdy materialnej organy podatkowe podejmują w toku postępowania podatkowego. Podstawowym narzędziem realizacji tej zasady jest bowiem postępowanie dowodowe, które nie jest prowadzone w ramach postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej. Stąd ustalenie prawdy obiektywnej (materialnej) nie jest tu możliwe w sposób ścisły, jak można tego wymagać na gruncie postępowania podatkowego. Organ podatkowy działając w granicach przyznanych kompetencji, wydając interpretacje indywidualną nie wyodrębnia i nie przedstawia osobnego prawidłowego sposobu postępowania w danej sprawie. Tym samym potrzeba rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie kwestii dotyczącej czy Zakład powinien zawierać z opiekunkami umowy zlecenie, wykracza poza zakres kompetencji tutejszego organu podatkowego.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl