ITPB2/415-318a/09/IL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-318a/09/IL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2009 r. (data wpływu 23 marca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 maja 2009 r. (data wpływu 21 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie zwrotu wydatków związanych z remontem budynku mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Pismem z dnia 12 maja 2009 r. Nr ITPB2/415-318/09-2/IL wezwano Pana do usunięcia braków formalnych złożonego wniosku. Braki wykazane w wezwaniu uzupełniono w dniu 21 maja 2009 r. (data wpływu).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 25 czerwca 2007 r. dokonał Pan wspólnie z żoną zakupu nieruchomości zabudowanej (gospodarstwo rolne - siedlisko) w miejscowości B., w którym jest Pan zameldowany na pobyt czasowy. Dom mieszkalny wymagał gruntownego remontu, w związku z tym został odnowiony, a każdy zakup materiałów budowlanych był dokumentowany fakturą VAT. Mieszka Pan wspólnie z żoną w domu mieszkalnym w R., gdzie są Państwo zameldowani na pobyt stały. W zakupionej nieruchomości, którą traktują Państwo jako dom weekendowy nie zamierzają Państwo zamieszkać na stałe. Budynek mieszkalny nie będzie służył zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy ma Pan prawo do zwrotu części podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych na remont budynku mieszkalnego, położonego w B....

2.

Czy w przypadku sprzedaży przedmiotowej nieruchomości zachowuje Pan prawo do zwrotu podatku VAT od niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym...,

3.

Czy udokumentowane fakturami wydatki poniesione na remont przedmiotowej nieruchomości będą kosztem uzyskania przychodu z tytułu jej zbycia.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze i drugie, wniosek w zakresie pytania trzeciego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy ma on prawo do zwrotu części podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych na remont budynku mieszkalnego, położonego w B. Wnioskodawca podnosi również, iż w przypadku sprzedaży przedmiotowej nieruchomości zachowuje prawo do zwrotu podatku VAT od niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, a faktury poniesione na remont przedmiotowej nieruchomości będą kosztem uzyskania przychodu z tytułu jej zbycia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwrotu wydatków związanych z remontem budynku mieszkalnego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.) przez pojęcie budynku mieszkalnego rozumie się budynek lub jego część, służące zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, oraz związane z nimi urządzenia techniczne zapewniające możliwość użytkowania tego budynku lub jego części zgodnie z ich przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków.

Jak stanowi art. 3 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

1.

budową budynku mieszkalnego;

2.

nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;

3.

remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Zwrot dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r.

Stosownie do art. 4 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Prawo do zwrotu przysługuje również pod warunkiem że osoba fizyczna posiada:

1.

prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3;

2.

pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca1994 r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Jednym z rodzajów inwestycji, których realizacja daje prawo do zwrotu, jest remont budynku mieszkalnego. Zgodnie z definicją zawartą w ww. ustawie budynkiem mieszkalnym jest budynek lub jego część, służące zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż zakupił Pan nieruchomość zabudowaną budynkiem mieszkalnym, wymagającym przeprowadzenia remontu. W budynku tym zameldował się Pan na pobyt czasowy i traktuje go jako dom weekendowy. Nie zamierza Pan również zamieszkać w nim na stałe i nie będzie on służył zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych.

Biorąc powyższe pod uwagę decydujące znaczenie dla kwalifikacji danego obiektu budowlanego jako budynku mieszkalnego jest przeznaczenie budynku. Nie jest istotna klasyfikacja statystyczna danego obiektu budowlanego. Charakteru budynku nie determinuje także treść miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, czy też treść decyzji o warunkach zabudowy lub o pozwoleniu na budowę. Istotne znaczenie ma tylko to, czy dany obiekt został zakupiony w celu zaspokajania potrzeb mieszkaniowych i czy potrzeby takie może zaspokajać.

Potrzeby mieszkaniowe są zaspokajane przez np. nabycie budynku, w którym dana osoba będzie mieszkała. Przy czym nie musi to być miejsce stałego zamieszkania, ale nie może być to również przemijający i krótkotrwały pobyt. Powinna natomiast mieć miejsce pewna stałość lub częstotliwość pobytu. Budynek, który spełnia funkcję domu weekendowego, w sytuacji kiedy nie będzie służył zaspokojeniu Pana potrzeb mieszkaniowych, nie będzie spełniał podstawowej funkcji jaką jest funkcja mieszkalna (lokum, w którym koncentruje się życie rodzinne).

Zatem dom weekendowy, który nie służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych nie może być uznany za budynek mieszkalny w rozumieniu ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Oznacza to, że nie przysługuje Panu prawo do zwrotu części podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, w związku z remontem "domu weekendowego" i w konsekwencji bezprzedmiotowe jest rozstrzyganie, czy w przypadku sprzedaży przedmiotowej nieruchomości zachowuje Pan prawo do zwrotu podatku VAT od niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl