ITPB2/415-280b/08/AD - Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu powstałego w związku z odpłatnym przeniesieniem przez spółdzielnię mieszkaniową prawa własności lokalu mieszkalnego na rzecz najemcy, przy zastosowaniu 75% bonifikaty.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-280b/08/AD Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu powstałego w związku z odpłatnym przeniesieniem przez spółdzielnię mieszkaniową prawa własności lokalu mieszkalnego na rzecz najemcy, przy zastosowaniu 75% bonifikaty.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2008 r. (data wpływu 7 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy przeniesienia własności lokalu mieszkalnego na podstawie uchwały Nadzwyczajnego Zebrania Przedstawicieli Członków Spółdzielni Mieszkaniowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 9 kwietnia 2008 r. (data wpływu 11 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy przeniesienia własności lokalu mieszkalnego na podstawie uchwały Nadzwyczajnego Zebrania Przedstawicieli Członków Spółdzielni Mieszkaniowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Mieszkaniowa w latach 1994-1995 nabyła odpłatnie od Spółki Akcyjnej budynki mieszkalne. Jedynym akcjonariuszem spółki był Skarb Państwa. Wobec powyższego zgodnie z art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 873), na żądanie najemcy spółdzielczego lokalu mieszkalnego, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z nim umowę przeniesienia własności lokalu, po dokonaniu przez niego:

1.

spłaty zadłużenia z tytułu świadczeń wynikających z umów lokalu,

2.

wpłaty wkładu budowlanego określonego przez zarząd spółdzielni w wysokości proporcjonalnej do powierzchni użytkowej zajmowanego mieszkania wynikającej ze zwaloryzowanej ceny nabycia budynku.

W dniu 30 listopada 2007 r. Nadzwyczajne Zebranie Przedstawicieli członków Spółdzielni Mieszkaniowej podjęło uchwałę w sprawie określenia zasad ustanawiania odrębnej własności lokali wynajmowanych przez Spółdzielnię innych niż określone w art. 48 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Zgodnie z uchwałą zawarcie umowy przeniesienia własności lokalu może nastąpić po dokonaniu wpłaty wkładu budowlanego w wysokości 25% wartości rynkowej lokalu mieszkalnego określonej przez rzeczoznawcę majątkowego. W związku z powyższym do realizacji są dwa sposoby zawarcia umowy przeniesienia własności lokalu:

1.

zgodnie z art. 48 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych,

2.

na podstawie uchwały Nadzwyczajnego Zebrania Przedstawicieli Członków Spółdzielni Mieszkaniowej - 25% wartości rynkowej lokalu mieszkalnego określonej przez rzeczoznawcę majątkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy zawieranie umowy przeniesienia własności lokalu mieszkalnego zgodnie z art. 48 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych podlega obowiązkowi podatkowemu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy zawieranie umowy przeniesienia własności lokalu mieszkalnego zgodnie z uchwałą Nadzwyczajnego Zebrania Przedstawicieli Członków Spółdzielni Mieszkaniowej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych - od udzielonej 75% bonifikaty.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie drugie. W zakresie pytania pierwszego zostanie wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Zdaniem Spółdzielni zawarcie umowy przeniesienia własności lokalu mieszkalnego na podstawie uchwały Nadzwyczajnego Zebrania Przedstawicieli Członków Spółdzielni Mieszkaniowej, skutkuje powstaniem przychodu, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości udzielonej bonifikaty - 75% wartości rynkowej lokalu mieszkalnego. W tej sytuacji Spółdzielnia stoi na stanowisku, iż należałoby wystawić informację PIT-8C i przekazać ją do urzędu skarbowego oraz do osoby, której została udzielona bonifikata.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych mogą być osiągane z wykonywania różnych czynności faktycznych i prawnych, które zostały sklasyfikowane przez ustawodawcę według źródeł przychodów. Katalog źródeł przychodów zawarty jest w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 tej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do przepisu art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Artykuł 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 11 ust. 2 ww. ustawy wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b ww. ustawy). Oznacza to, że przychodem z tytułu uzyskania rzeczy lub prawa po obniżonej cenie (tj. częściowo odpłatnego) jest różnica pomiędzy ceną rynkową stosowaną w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania, a kwotą zapłaconą zbywcy przez nabywcę.

W sytuacji przedstawionej we wniosku - jak wskazano w jego treści - w dniu 30 listopada 2007 r. Nadzwyczajne Zebranie Przedstawicieli członków Spółdzielni Mieszkaniowej podjęło uchwałę w sprawie określenia zasad ustanawiania odrębnej własności lokali wynajmowanych przez Spółdzielnię, innych niż określone w art. 48 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Zgodnie z uchwałą zawarcie umowy przeniesienia własności lokalu może nastąpić po dokonaniu wpłaty wkładu budowlanego w wysokości 25% wartości rynkowej lokalu mieszkalnego określonej przez rzeczoznawcę majątkowego.

W związku z powyższym, preferencyjne nabycie prawa własności lokalu mieszkalnego, z uwagi na to że przekształcenie nie zostało dokonane zgodnie z przepisami art. 48 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, powoduje powstanie przychodu z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wysokość tego przychodu należy ustalić zgodnie z cytowanym powyżej art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, Spółdzielnia będąca stroną umowy na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązana jest sporządzić informację PIT-8C i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika.

Dodatkowo wskazać należy, iż przychód uzyskany z tytułu preferencyjnego nabycia lokalu mieszkalnego, nie mieści się w katalogu zwolnień wymienionych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl