ITPB2/415-221/14/DSZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-221/14/DSZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2014 r. (data wpływu 4 marca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 marca 2014 r. (data wpływu 21 marca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania obowiązku zapłaty podatku po stronie nabywcy w przypadku nabycia udziału w nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 21 marca 2014 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania obowiązku zapłaty podatku po stronie nabywcy w przypadku nabycia udziału w nieruchomości.

We wniosku tym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od 2003 r. jest właścicielem 3/4 udziału w zabudowanej nieruchomości, nabytego w drodze postępowania spadkowego. Pozostała część udziału, tj. 1/4 należy do związku wyznaniowego, który nabył swoją część na podstawie umowy darowizny od matki Wnioskodawcy w 1996 r.

Obecnie Wnioskodawca ma możliwość odkupienia tego udziału i tym samym zniesienia współwłasności. W wyniku negocjacji związek wyznaniowy zgodził się odsprzedać swój udział za cenę wynoszącą 8 000 zł. Jednocześnie strony dokonały wyceny przedmiotowego udziału przez rzeczoznawcę majątkowego, który określił jego wartość rynkową na 44 000 zł.

Strony zamierzają w akcie notarialnym podać dwie wartości: cenę, która zostanie zapłacona sprzedającemu oraz określoną przez rzeczoznawcę wartość rynkową, od której notariusz obliczy i pobierze podatek od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zakup udziału poniżej wartości rynkowej powoduje powstanie zobowiązania z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych od różnicy pomiędzy ceną sprzedaży a określoną wartością rynkową.

Zdaniem Wnioskodawcy, zakup udziału poniżej wartości rynkowej nie spowoduje powstania zobowiązania z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych od różnicy pomiędzy ceną sprzedaży a określoną wartością rynkową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Ustęp 2 ww. przepisu stanowi natomiast, że dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Ponadto, zgodnie z ust. 2a cytowanego przepisu, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Z kolei art. 11 ust. 2b ww. ustawy stanowi, że jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Katalog źródeł przychodów, których osiągnięcie powoduje powstanie obowiązku podatkowego, zawarty został w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią, źródłami przychodów są:

1.

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

2.

działalność wykonywana osobiście;

3.

pozarolnicza działalność gospodarcza;

4.

działy specjalne produkcji rolnej;

5.

(uchylony);

6.

najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;

7.

kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;

8.

odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

e.

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;

* inne źródła.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym wniosku wynika, że Wnioskodawca od 2003 r. jest właścicielem 3/4 udziału w zabudowanej nieruchomości, nabytego w drodze postępowania spadkowego. Pozostała część udziału, tj. 1/4 należy do związku wyznaniowego. Obecnie Wnioskodawca ma możliwość odkupienia tego udziału i tym samym zniesienia współwłasności. W wyniku negocjacji związek wyznaniowy zgodził się odsprzedać swój udział za cenę wynoszącą 8 000 zł. Jednocześnie strony dokonały wyceny przedmiotowego udziału przez rzeczoznawcę majątkowego, który określił jego wartość rynkową na 44 000 zł. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy zakup udziału poniżej wartości rynkowej powoduje powstanie zobowiązania z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych od różnych pomiędzy ceną sprzedaży a określoną wartością rynkową.

Oceniając tak przedstawione zdarzenie przyszłe, mając na uwadze zacytowane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz istotę tego podatku wyjaśnić należy, że nabycie przez Wnioskodawcę w wyniku umowy sprzedaży udziału w nieruchomości pozostanie dla Niego neutralne z punktu widzenia podatku dochodowego od osób fizycznych. Zdarzenie to bowiem, jako nie mieszczące się w zamkniętym katalogu źródeł przychodów wymienionym w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie spowoduje powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy, przychodu takiego nie będzie stanowić zwłaszcza różnica pomiędzy ceną sprzedaży a określoną wartością rynkową nabywanego udziału.

W szczególności po stronie Wnioskodawcy, jako osoby nabywającej na podstawie umowy sprzedaży udział w nieruchomości, nie dojdzie do powstania przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 analizowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przepisie tym wymieniono bowiem m.in. odpłatne zbycie nieruchomości lub udziału w nieruchomości. W regulacji tej nie ma natomiast mowy o odpłatnym nabyciu udziału w nieruchomości, a z takim mamy niewątpliwe do czynienia w przedstawionej sytuacji.

W związku z tym w przedstawionym zdarzeniu przyszłym do Wnioskodawcy nie znajduje zastosowania art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

W opisanej sytuacji nie może być też mowy o powstaniu przychodu z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy. Nie można bowiem uznać, że skutek taki wywołuje ustalenie przez strony umowy sprzedaży ceny przedmiotu tej umowy w wysokości niższej od jej faktycznej wartości rynkowej. Ustalenie takie wobec odpłatnego charakteru zawartej umowy nie stanowi bowiem przysporzenia majątkowego i nie można traktować go jako otrzymanie nieodpłatnego lub częściowo odpłatnego świadczenia w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl