ITPB2/415-219/09/AD

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-219/09/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2009 r. (data wpływu 2 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 maja 2009 r. (data wpływu - 19 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika oraz korekty PIT-4R, PIT-11 i PIT-40 za 2008 rok:

* w części dotyczącej braku obowiązku sporządzenia korekty PIT-4R, PIT-11 i PIT-40 za 2008 r. - jest nieprawidłowe,

* w pozostałym zakresie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika oraz korekty PIT-4R, PIT-11 i PIT-40 za 2008 rok. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 maja 2009 r. (data wpływu - 19 maja 2009 r.)

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

W miesiącu grudniu 2007 r. oraz w miesiącach styczniu i lutym 2008 r. wypłacone zostały pracownikom nagrody jubileuszowe, które były wynikiem wcześniejszego porozumienia w sprawie całkowitej likwidacji wypłat ww. nagród między zarządem a związkami zawodowymi działającymi w zakładzie pracy. Pracownikom, którzy w okresie ostatnich 5 lat otrzymali taką nagrodę zostały w pierwszej kolejności naliczone składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, a następnie dochód został opodatkowany. Mając na uwadze pismo Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 6 stycznia 2004 r. znak FUu 400-745/03 w sprawie zwolnienia z oskładkowania rekompensat wypłacanych pracownikom z tytułu likwidacji nagród jubileuszowych, w myśl którego wypłaty te nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, Spółka sporządziła korekty dokumentów rozliczeniowych ZUS, tj. RCA i DRA. W wyniku ich korekty powstały nadpłaty u pracowników w zakresie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Następnie dokonano zwrotu nienależnie naliczonych i pobranych składek. Składki na ubezpieczenie społeczne zostały zwrócone w całości pracownikom, natomiast składka na ubezpieczenie zdrowotne naliczona w 9%, w części 1,25% zwrócona dla pracowników, a w części 7,75% przekazana za pracownika za pośrednictwem płatnika do urzędu skarbowego. Od zwróconych składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne w części 1,25% jako od nowego przychodu naliczony został podatek dochodowy od osób fizycznych. Od różnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, który powinien był być zapłacony, gdyby nagrody zostały tylko opodatkowane, naliczone zostały odsetki przekazane do urzędu skarbowego. W ostatecznej deklaracji PIT-4R za 2008 r. w miesiącach, w których miała miejsce wypłata nagród jubileuszowych (od nagród jubileuszowych naliczone zostały składki na ubezpieczenie społeczne, składka zdrowotna i podatek dochodowy od osób fizycznych) wykazane zostały zaliczki tak jak były naliczone pierwotnie. Dotyczy to miesiąca stycznia i lutego 2008 r. Natomiast w miesiącu maju 2008 r. miała miejsce korekta wypłaconych nagród jubileuszowych z grudnia 2007 r. oraz stycznia i lutego 2008 r. Opodatkowane zostały zwroty składek z ubezpieczenia społecznego i 1,25% składki zdrowotnej łącznie. Nowy przychód wykazany został zarówno w PIT-4R, informacji PIT-11 oraz rozliczeniu rocznym podatników PIT-40. Składka zdrowotna w części 7,75% przekazana została do urzędu skarbowego, jednak nigdzie więcej nie została wykazana. Widnieje tylko jako wpłata na koncie w urzędzie skarbowym. W 2009 r. Spółka zamierza zwrócić się do urzędu skarbowego o zwrot:

* niesłusznie przekazanych składek zdrowotnych w części 7,75%,

* odsetek, które zgodnie z uzyskaną informacją nie powinna była naliczyć i odprowadzić,

* zaliczki na podatek dochodowy od składki zdrowotnej w części 1,25%, którą naliczyła i odprowadziła w 2008 r.

Po otrzymaniu zwrotów nastąpi wypłata kwot pracownikom (podatnikom). Każdy z pracowników otrzyma informację o konieczności doliczenia do podatku kwot uprzednio odliczonych. Do urzędów skarbowych zostanie przekazana informacja o wysokości kwot doliczonych do podatku przez podatników.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy poprawne będzie postępowanie płatnika dotyczące składki zdrowotnej w części 7,75%. Czyli zwrócenie się do urzędu skarbowego o zwrot przekazanej składki zdrowotnej, a następnie wypłacenie jej wprost bez jakichkolwiek naliczeń pracownikom (podatnikom). Sporządzenie informacji o zwrocie składki zdrowotnej do urzędów skarbowych właściwych według miejsca zamieszkania pracowników (podatników) oraz informacji dla pracowników (podatników) o konieczności doliczenia zwrotu do podatku.

2.

Jak postąpić z drugą częścią składki zdrowotnej (1,25%), którą też należało zwrócić pracownikowi co też Spółka uczyniła, od której naliczyła i odprowadziła podatek dochodowy. Działanie płatnika było niewłaściwe. W związku z takim stanem faktycznym - czy należy zwrócić się do urzędu skarbowego o zwrot niesłusznie przekazanej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconej składki w części 1,25%. Czy należy zwrócić pracownikom (podatnikom) naliczoną i odprowadzoną zaliczkę na podatek dochodowy. Czy należy korygować dokumenty PIT-11, PIT-40 oraz PIT-4R za 2008 rok.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powinien on dokonać zwrotu w całości składki zdrowotnej bezpośrednio pracownikom oraz poinformować o zwrotach urzędy skarbowe, w których rozliczają się podatnicy, jak również poinformować podatników o konieczności doliczenia w zeznaniu rocznym do podatku kwot uprzednio odliczonych. Spółka stoi na stanowisku, iż powinna zwrócić się do urzędu skarbowego o zwrot niesłusznie przekazanych składek zdrowotnych w części 7,75% oraz zaliczki na podatek dochodowy od składki zdrowotnej w części 1,25%, którą naliczyła i odprowadziła w 2008 r. W ocenie Spółki stwierdzone nieprawidłowości nie powodują konieczności złożenia korekt dokumentów podatkowych PIT-4R, PIT-11 i PIT-40, z uwagi na fakt, że pierwotne dokumenty uwzględniły stan faktyczny. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Spółka wskazuje, iż otrzymane zwroty z urzędu skarbowego wypłaci bezpośrednio pracownikom oraz sporządzi informacje o dokonanych zwrotach, które przekaże urzędom skarbowym według miejsca zamieszkania podatników oraz informacje dla pracowników o konieczności doliczenia do podatku w rozliczeniu rocznym kwot uprzednio odliczonych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w części dotyczącej braku obowiązku sporządzenia korekty PIT-4R, PIT-11 i PIT-40 za 2008 r. uznaje się za nieprawidłowe, natomiast w pozostałej części za prawidłowe.

Zgodnie z art. 27b ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135):

1.

opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami

o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,

1.

pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,

* obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 45 ust. 3a pkt 1 ww. ustawy w przypadku otrzymania zwrotu uprzednio zapłaconych i odliczonych składek na ubezpieczenie zdrowotne w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a pkt 2, składanym za rok podatkowy, w którym wystąpiły te okoliczności, podatnik jest obowiązany doliczyć odpowiednio do dochodu lub podatku, obliczonego zgodnie z art. 27 albo art. 30c, kwoty uprzednio odliczone.

Zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli podatnik, od którego zaliczki miesięczne pobierają płatnicy określeni w art. 31, art. 33 lub art. 35 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, złoży płatnikowi przed dniem 10 stycznia roku następującego po roku podatkowym oświadczenie sporządzone według ustalonego wzoru, które traktuje się na równi z zeznaniem, że:

1.

poza dochodami uzyskanymi od płatnika nie uzyskał innych dochodów, z wyjątkiem dochodów określonych w art. 30- 30c oraz w art. 30e,

2.

nie korzysta z odliczeń, z zastrzeżeniem ust. 1a pkt 2-4,

3.

nie korzysta z możliwości opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 2 lub 4,

4.

(uchylony),

5.

nie ma obowiązku doliczenia kwot uprzednio odliczonych, z zastrzeżeniem ust. 1a pkt 5

* płatnik jest obowiązany sporządzić, według ustalonego wzoru, roczne obliczenie podatku, na zasadach określonych w art. 27, od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym.

Na podstawie art. 37 ust. 1a pkt 5 tej ustawy przy dokonywaniu rocznego obliczenia podatku, o którym mowa w ust. 1, płatnik dolicza do podatku obliczonego zgodnie z art. 27 otrzymany za jego pośrednictwem zwrot uprzednio zapłaconej i odliczonej składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135).

W myśl natomiast art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74.

Zgodnie z treścią art. 72 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) za nadpłatę uważa się w szczególności kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku, kwotę podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

W myśl art. 75 § 1 ww. ustawy jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

Natomiast stosownie do treści art. 75 § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej uprawnienie określone w § 1 przysługuje również płatnikom lub inkasentom, jeżeli:

a.

w złożonej deklaracji wykazali oraz wpłacili podatek w wysokości większej od wysokości pobranego podatku,

b.

w złożonej deklaracji wykazali oraz wpłacili podatek w wysokości większej od należnej,

c.

nie będąc obowiązanymi do składania deklaracji, wpłacili podatek w wysokości większej od należnej.

Z przedstawionej regulacji wynika jednoznacznie, że płatnik może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty w sytuacjach powodujących uszczerbek w jego majątku, gdy na skutek własnych błędów zadeklarował oraz wpłacił podatek w wysokości większej od należnej albo większej od pobranej.

W przypadkach, o których mowa w art. 75 § 2 pkt 1 lit. a i b) oraz w pkt 2 lit. a) i b), podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty są obowiązani złożyć skorygowane zeznanie (deklarację) (art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej).

Jeżeli prawidłowość skorygowanego zeznania (deklaracji) nie budzi wątpliwości, organ podatkowy zwraca nadpłatę bez wydania decyzji stwierdzającej nadpłatę (art. 75 § 4 ww. ustawy).

Prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, o którym mowa powyżej w myśl art. 79 § 2 pkt 2 ww. ustawy wygasa po upływie 5 lat od dnia złożenia zeznania (deklaracji).

Ordynacja podatkowa zarówno w art. 72 zawierającym definicję nadpłaty, jak i w art. 75 dotyczącym postępowania w sprawie stwierdzenia nadpłaty, rozgranicza nadpłatę zaistniałą po stronie płatnika i możliwość dochodzenia jej zwrotu przez płatnika od nadpłaty jako kwoty nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku przez podatnika i dochodzenie jej zwrotu przez podatnika.

Dodatkowo wskazać należy na treść art. 8 ww. ustawy, który stanowi, iż płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z powyższego wynika, że ustawodawca ukształtował rolę płatnika, jako pośrednika pomiędzy podatnikiem i organem podatkowym. Czynności podejmowane przez płatnika, polegające na obliczeniu, pobraniu i wpłaceniu należności mają charakter czynności materialno-technicznych. Obowiązek podatkowy ciąży ostatecznie na podatniku. Płatnik natomiast, przekazuje organowi podatkowemu pieniądze podatnika. Z chwilą pobrania podatku i przekazania jego równowartości na rachunek właściwego urzędu skarbowego obowiązek płatnika wygasa.

Zagadnienia dotyczące korygowania deklaracji podatkowych zostały z kolei uregulowane w przepisach art. 81 i art. 81b ustawy - Ordynacja podatkowa. Zgodnie z treścią art. 81 § 1 ww. ustawy jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

W myśl art. 81 § 2 ww. ustawy skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Uprawnienia do złożenia korekt ulegają jedynie zawieszeniu w trybie art. 81b § 1 pkt 1, na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą i przysługują nadal po zakończeniu kontroli podatkowej, postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego. Powołane wyżej przepisy dotyczą również deklaracji PIT-4R, informacji PIT-11 oraz PIT-40 składanych zgodnie z dyspozycją art. 38 ust. 1, art. 39 ust. 1 i art. 37 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej, ilekroć w ww. ustawie jest mowa o deklaracjach, rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Korekta deklaracji ma na celu umożliwienie podatnikom, płatnikom i inkasentom poprawienia błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych. Błędnie mogła zostać określona m.in. wysokość zobowiązania podatkowego, wysokość nadpłaty lub zwrotu podatku, a także inne dane zawarte w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji oraz pisemnym uzasadnieniu przyczyn korekty.

Z analizy stanu faktycznego wynika, iż w miesiącu maju 2008 r. miała miejsce korekta wypłaconych nagród jubileuszowych z grudnia 2007 r. oraz stycznia i lutego 2008 r. Opodatkowane zostały zwroty składek z ubezpieczenia społecznego i 1,25% składki zdrowotnej łącznie. Nowy przychód wykazany został zarówno w PIT-4R, informacji PIT-11 oraz rozliczeniu rocznym podatników PIT-40. Składka zdrowotna w części 7,75% przekazana została do urzędu skarbowego, jednak nigdzie więcej nie została wykazana. Widnieje tylko jako wpłata na koncie w urzędzie skarbowym.

Analiza elementów stanu faktycznego przedstawionego we wniosku pozwala więc stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie zaliczka na podatek od zwróconej składki na ubezpieczenie zdrowotne w części stanowiącej 1,25% podstawy jej wymiaru odprowadzona została nienależnie, bowiem zwrot ten nie jest przychodem podlegającym opodatkowaniu.

Reasumując powyższe, stosownie do powołanych wyżej przepisów Spółka może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty wraz ze skorygowanymi deklaracjami oraz pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl