ITPB2/415-196/14/MN - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia z umów o pracę wypłaconego na rzecz osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację projektów unijnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-196/14/MN Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia z umów o pracę wypłaconego na rzecz osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację projektów unijnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2014 r. (data wpływu 26 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 maja 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 12 maja 2014 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W związku z wejściem Polski do Unii Europejskiej w kraju zaczęto wdrażanie funduszy strukturalnych w ramach polityki spójności. Polityka ta realizowana jest przede wszystkim dzięki funduszom strukturalnym, tj. Europejskiemu Funduszowi Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejskiemu Funduszowi Społecznemu (EF5) oraz Funduszowi Spójności (FS).

Wnioskodawca jest zatrudniony w Fundacji X na stanowisku realizującym bezpośrednio następujące projekty:

A. "Y" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (Narodowa Strategia Spójności),

B. "Z" w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Narodowa Strategia Spójności).

Fundacja X jest beneficjentem tych projektów na podstawie umów zawartych z określoną Instytucją Wdrażającą. Program Kapitał Ludzki oraz Program Operacyjny Pomoc Techniczna finansowane są w całości ze środków publicznych. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych do środków publicznych należy zaliczyć także środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej. Finansowanie programów pochodzi w 85% ze środków wspólnotowych, a 15% to wkład krajowy.

Wnioskodawca wykonuje prace na rzecz bezpośredniej realizacji wyżej wskazanych projektów i otrzymuje wynagrodzenie współfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy (odpowiednio z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego). Realizując te projekty wykonuje czynności i prace o charakterze merytorycznym takie jak szeroko rozumiana obsługa projektu, promowanie i dokonywanie jego rozliczeń - są one zatem związane bezpośrednio z realizacją celu tych projektów.

W projekcie wskazanym w pkt A Wnioskodawca jest zatrudniony na umowę o pracę od dnia 1 marca 2011 r. do dnia 30 kwietnia 2014 r. W projekcie wskazanym w pkt B Wnioskodawca był zatrudniony na umowę o pracę od dnia 1 kwietnia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. Z uwagi na powzięcie wątpliwości co do obowiązku uiszczania podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wynagrodzenia za pracę wykonywaną w związku z bezpośrednią realizacją tych projektów, Wnioskodawca składa niniejszy wniosek o interpretację indywidualną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie z umów o pracę wypłacone dla osób bezpośrednio zaangażowanych do realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, sfinansowanych w 85% ze środków wspólnotowych, a w 15% ze środków krajowych, jest wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a i b.

W opinii Wnioskodawcy wynagrodzenie, które otrzymywał na podstawie umowy o prace od dnia 1 marca 2011 r. do dnia 30 kwietnia 2014 r. oraz umowy o pracę od dnia 1 kwietnia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a i b.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z powyższego przepisu wynika, że wolne od podatku są otrzymane dochody, o ile spełniają łącznie warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a i b, tj. środki finansowe muszą pochodzić od rządów obcych państw, instytucji finansowych itp., a podatnik otrzymujący dochód musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Według Wnioskodawcy dochody osób fizycznych realizujących w praktyce konkretne prace na podstawie umowy zawartej z beneficjentem pomocy (osobą prawną) korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile osoby te wykonują prace na rzecz bezpośredniej realizacji programu i otrzymują wynagrodzenie finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy. Stwierdzenie, czy wynagrodzenia zaangażowanego do realizacji projektu personelu mogą być wyłączone z opodatkowania w związku z ich sfinansowaniem ze środków pomocowych, wymaga dodatkowo ustosunkowania się do warunku określonego w lit. b art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.

W opinii Wnioskodawcy należałoby w szczególności ustalić, biorąc pod uwagę cele wynikające z realizowanego programu, w tym kolejno jego etapów - czy podatnik (osoba fizyczna) poprzez wykonywane czynności bezpośrednio realizuje cel programu sfinansowanego z bezzwrotnej pomocy. Należy odróżnić czynności i prace o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związanymi bezpośrednio z realizacją programu mogą być traktowane jako zwolnione z podatku, jeśli zostały sfinansowane ze środków pomocowych Europejskiego Funduszu Społecznego (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 kwietnia 2012 r., sygn. II FSK 1875/10).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle powyższego dochody podatników korzystają z przedmiotowego zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.:

* dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),

* podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 46, nie ma zastosowania do otrzymanych dochodów z tytułu realizacji projektu w ramach umowy o współpracy bliźniaczej (umowy twinningowej), zawartej na podstawie prawa wspólnotowego, zgodnie z którą instytucją wdrażającą jest instytucja polskiej administracji publicznej (art. 21 ust. 24 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest zatrudniony w Fundacji X na stanowisku realizującym bezpośrednio następujące projekty:

A. "Y" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (Narodowa Strategia Spójności),

B. "Z" w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Narodowa Strategia Spójności).

Fundacja X jest beneficjentem tych projektów na podstawie umów zawartych z określoną Instytucją Wdrażającą. Program Kapitał Ludzki oraz Program Operacyjny Pomoc Techniczna finansowane są w całości ze środków publicznych. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych do środków publicznych należy zaliczyć także środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej. Finansowanie programów pochodzi w 85% ze środków wspólnotowych, a 15% to wkład krajowy.

Wnioskodawca wykonuje prace na rzecz bezpośredniej realizacji wyżej wskazanych projektów i otrzymuje wynagrodzenie współfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy (odpowiednio z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego). Realizując te projekty wykonuje czynności i prace o charakterze merytorycznym takie jak szeroko rozumiana obsługa projektu, promowanie i dokonywanie jego rozliczeń - są one zatem związane bezpośrednio z realizacją celu tych projektów.

W projekcie wskazanym w pkt A Wnioskodawca jest zatrudniony na umowę o pracę od dnia 1 marca 2011 r. do dnia 30 kwietnia 2014 r. W projekcie wskazanym w pkt B Wnioskodawca był zatrudniony na umowę o pracę od dnia 1 kwietnia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.

W zakresie spełnienia pierwszej z przesłanek art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych należy wskazać, że obecnie ugruntowany jest pogląd, iż sposób przekazywania środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa w omawianym przepisie, to jest refinansowanie czy też prefinansowanie, nie ma wpływu na zasadniczą ocenę, że pomoc ta pochodzi z tych środków. Ten sposób przekazywania środków pomocowych jest kwestią techniczną, która nie ma znaczenia dla oceny źródła pochodzenia środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych w ramach funduszy strukturalnych. Decydujące jest ustalenie podmiotu, który finalnie ponosi ciężar finansowania programu. W konsekwencji, w przedstawionej we wniosku sprawie przesłanka dotycząca pochodzenia dochodów z zagranicznych środków bezzwrotnej pomocy (lit. a w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy) została spełniona.

W kwestii spełnienia drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazać należy, że przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym istotna jest druga część tego przepisu stanowiąca, że "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem".

Tak więc, z tego zwolnienia nie mogą korzystać pracownicy podmiotu bezpośrednio realizującego cele programu, a także osoby, którym podmiot bezpośrednio realizujący cele programu zlecił wykonanie określonych czynności, np. w oparciu o umowę o pracę. Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu jest podmiot, który wykonując czynności z tym programem związane otrzymał na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem pomocy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż to Fundacja X jako pracodawca jest beneficjentem środków pomocowych, jak również, że realizacja projektu została Jej powierzona. Zatem stwierdzić należy, że Wnioskodawca będąc osobą z którą podpisano umowy o pracę, wykonywał wprawdzie czynności związane z realizacją wskazanych we wniosku projektów, jednakże była to realizacja pośrednia, poprzez wykonywanie określonych zadań powierzonych pracodawcy. Tym samym w sytuacji przedstawionej we wniosku nie została spełniona druga przesłanka wynikająca z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, dochód jaki Wnioskodawca otrzymał na podstawie umów o pracę w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna, nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego bowiem nie zostały spełnione łącznie przesłanki wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż jak wskazano powyżej, Wnioskodawca był osobą realizującą cel programu na zlecenie zatrudniającego go podmiotu, na podstawie zawartych umów o pracę, co jednoznacznie przesądza o braku możliwości skorzystania z omawianego zwolnienia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl