ITPB2/415-159/11/MU

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-159/11/MU

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2011 r. (data wpływu 7 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 19 kwietna 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia płatnika podatku od wynagrodzeń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia płatnika podatku o wynagrodzeń. Wniosek został uzupełniony w dniu 19 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Starostwo Powiatowe jest jednostką budżetową nie mającą osobowości prawnej, posiada NIP nadany przez urząd skarbowy decyzją z dnia 21 stycznia 1999 r. oraz jest zgłoszone jako podatnik podatku od towarów i usług. Wszystkie faktury sprzedaży oraz zakupu ujmowane są w księgach rachunkowych prowadzonych przez Starostwo Powiatowe. Na fakturach sprzedaży Starostwo Powiatowe widnieje jako wystawca, a na fakturach zakupu jako kupujący. Stronami umów o pracę zawieranych przez Starostwo Powiatowe są Starostwo Powiatowe i pracownik. Deklaracje VAT-7, PIT-4R, PIT-8AR oraz PIT-11 wystawiane są przez Starostwo Powiatowe odpowiednio jako podatnika i płatnika. Ponadto w dniu 19 lutego 2004 r. została wydana przez urząd skarbowy decyzja w sprawie nadania odrębnego NIP-u dla Powiatu. Powiat widniej w urzędzie skarbowym jako niezarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie:

Który z podmiotów jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych od wynagrodzeń pracowników.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do postanowień ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest "zakładem pracy" dla zatrudnionych w nim pracowników i zobowiązany jest jako płatnik do obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Dlatego dla potrzeb rozliczeń w podatku dochodowym od osób fizycznych jako płatnik występować powinno Starostwo Powiatowe z nadanym mu numerem NIP-u.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy - Ordynacja podatkowa, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Stosownie do treści art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż stronami umów o pracę zawieranych przez Starostwo Powiatowe są Starostwo Powiatowe i pracownik. Deklaracje PIT-4R, PIT-8AR oraz PIT-11 wystawiane są przez Starostwo Powiatowe jako płatnika.

Status prawny pracowników samorządowych określają przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458). Stosownie do postanowień wspomnianej ustawy, pracownicy samorządowi są zatrudniani m.in. w starostwie powiatowym. Oznacza to, iż Starostwo Powiatowe posiada prawo zatrudnia pracowników. Tym samym należy uznać, iż jest "zakładem pracy" dla tych osób i na nim spoczywa obowiązek obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat ze stosunku pracy.

Reasumując, stwierdzić należy, iż płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych od wynagrodzeń pracowników jest Starostwo Powiatowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl