ITPB2/415-148/11/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-148/11/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2011 r. (data wpływu - 10 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nadwyżki bilansowej wypłaconej członkom spółdzielni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nadwyżki bilansowej wypłaconej członkom spółdzielni. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku oraz w piśmie uzupełniającym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia została powołana w 1984 r. w celu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych pracowników stoczni. Urząd Miasta przekazał grunty - jak wskazano we wniosku - w wieczystą dzierżawę nowo powstałej spółdzielni w celu realizacji inwestycji w 1985 r. Wybudowano 199 domów jednorodzinnych w zabudowie szeregowej. Domy wraz z przyległym gruntem stanowią własność mieszkańców, natomiast Spółdzielnia zarządza mieniem, t.j. posiadanymi na zasadach prawa wieczystego użytkowania terenami wspólnymi, które stanowią: trawniki, boiska, place zabaw. W 2008 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków podjęło Uchwałę o sprzedaży terenów wspólnych Spółdzielni w drodze przetargu, a przychody uzyskane ze sprzedaży, po sporządzeniu bilansu za dany rok, stanowiące nadwyżkę bilansową, przeznaczono do podziału między członków spółdzielni. Stosowne zmiany zostały wprowadzone w Statucie Spółdzielni.

W wyniku wprowadzonych zmian w ustawach w ostatnich kilku latach, Spółdzielnia zobowiązana jest do ustalenia dwóch wyników działalności Spółdzielni, t.j.

a.

uregulowanej przepisami art. 6 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, stanowiącej różnicę między kosztami a przychodami na Gospodarce Zasobami Mieszkaniowymi (terenami wspólnymi). Tak ustalony wynik nie podlega podziałowi i jest wolny od opodatkowania, zwiększa odpowiednio przychody lub koszty danej nieruchomości w roku następnym,

b.

uregulowanej przepisami ustawy prawo spółdzielcze i ustawy o rachunkowości - stanowiącej wynik na pozostałej działalności, która podlega opodatkowaniu i podziałowi na podstawie uchwały WZ.

Ww. nieruchomości, do których Spółdzielni przysługiwało prawo wieczystego użytkowania, zaś właścicielem była Gmina Miasto, sprzedano w latach: 2009, 2010 i 2011.

Wynik na pozostałej działalności za 2009 r. przeznaczono do podziału pomiędzy członków Spółdzielni zgodnie z § 17 pkt 5 Statutu Spółdzielni.

Wypłatę nadwyżki bilansowej członkom spółdzielni (która następuje po zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie Członków Spółdzielni wyniku finansowego spółdzielni), potraktowano jako wypłatę dywidendy i potrącono 19% zryczałtowany podatek dochodowy zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych według następującego wzoru:

kwota naliczonej dywidendy pomniejszona o 19% podatek = kwota do wypłaty dla członka spółdzielni.

Nadwyżki bilansowe za 2009 r. wypłacono po dniu Walnego Zgromadzenia Członków Spółdzielni, t.j. po dniu 28 czerwca 2010 r.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych poprawnie zakwalifikowano dokonaną na rzecz członków Spółdzielni wypłatę.

Zdaniem Spółdzielni, osoba fizyczna otrzymująca przychody od osoby prawnej z tytułu posiadanych udziałów czy też członkowstwa podlega przepisom art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast w myśl art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak wynika z zaistniałego stanu faktycznego na gruntach przekazanych Spółdzielni w 1985 r. przez Urząd Miasta wybudowano 199 domów jednorodzinnych w zabudowie szeregowej, które wraz z przyległym gruntem stanowią własność mieszkańców. Spółdzielnia zarządza posiadanymi na zasadach prawa wieczystego użytkowania terenami wspólnymi, które stanowią: trawniki, boiska, place zabaw. W 2008 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków podjęło Uchwałę o sprzedaży terenów wspólnych Spółdzielni w drodze przetargu, a przychody uzyskane ze sprzedaży, po sporządzeniu bilansu za dany rok, stanowiące nadwyżkę bilansową, przeznaczono do podziału między członków spółdzielni. Stosowne zmiany zostały wprowadzone w Statucie Spółdzielni.

Wypłatę nadwyżki bilansowej członkom spółdzielni, potraktowano jako wypłatę dywidendy i potrącono 19% zryczałtowany podatek dochodowy zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie natomiast z art. 75 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.) zysk spółdzielni, po pomniejszeniu o podatek dochodowy i inne obciążenia obowiązkowe wynikające z odrębnych przepisów ustawowych, stanowi nadwyżkę bilansową, przy czym w myśl art. 76 podlega ona podziałowi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia. Jednakże co najmniej 5% nadwyżki przeznacza się na zwiększenie funduszu zasobowego, jeżeli fundusz ten nie osiąga wysokości wniesionych udziałów obowiązkowych.

Część nadwyżki bilansowej pozostałej po dokonaniu odpisu, o którym mowa w art. 76, przeznacza się na cele określone w uchwale walnego zgromadzenia (art. 77 § 1 ustawy). Zasady podziału nadwyżki bilansowej między członków spółdzielni określa statut (art. 77 § 2).

Wobec powyższego należy przyjąć - jak wskazano we wniosku o wydanie interpretacji - że przychody uzyskane ze sprzedaży terenów wspólnych zostały zakwalifikowane po sporządzeniu bilansu za dany rok jako nadwyżka bilansowa do podziału między członków spółdzielni. Nieodzownym jest przy tym wskazać, że tutejszy organ nie posiada kompetencji do interpretacji przepisów prawa spółdzielczego, w tym statutów spółdzielni, stąd też w niniejszej interpretacji nie rozstrzygano w świetle powołanych aktów prawnych prawidłowości kwalifikacji ww. środków pieniężnych jako nadwyżki bilansowej, a jedynie oparto się na zaistniałym stanie faktycznym.

Z kolei zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Natomiast na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

a.

dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

b.

oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

c.

podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),

d.

wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

W myśl art. 24 ust. 5 powołanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także:

1.

dochód z umorzenia udziałów (akcji);

2.

dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji);

3.

wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej;

4.

dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej;

5.

dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych;

6.

w przypadku połączenia lub podziału spółek - dopłaty w gotówce otrzymane przez udziałowców (akcjonariuszy) spółki przejmowanej, spółek łączonych lub dzielonych;

7.

w przypadku podziału spółek, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w spółce, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa - ustalona na dzień podziału nadwyżka nominalnej wartości udziałów (akcji) przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej, obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38; jeżeli podział spółki następuje przez wydzielenie, kosztem uzyskania przychodów jest wartość lub kwota wydatków poniesionych przez udziałowca (akcjonariusza) na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalona w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego udziałowca wartość nominalna unicestwianych udziałów (akcji) w spółce dzielonej do wartości nominalnej udziałów (akcji) przed podziałem;

8.

wartość niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe; przychód określa się na dzień przekształcenia.

Katalog dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest katalogiem otwartym, co oznacza, iż wymienione w przepisach przykłady nie stanowią jedynych kategorii podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Mieszczą się w nim więc zarówno dywidendy jak i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w związku z powyższym do przychodów z udziału w zyskach osób prawnych zaliczyć należy przychody członków spółdzielni z tytułu wypłaty nadwyżki bilansowej, której zasady podziału zostały wyżej wskazane.

Stosownie do postanowień art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Zatem wypłata kwot pieniężnych uzyskanych przez Spółdzielnię ze zbycia tzw. terenów wspólnych skutkowała koniecznością pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych członkom Spółdzielni wypłat. W momencie wypłaty członkowie Spółdzielni uzyskali przychód z udziału w zyskach osób prawnych, który podlegał opodatkowaniu u każdego z nich.

Reasumując, Spółdzielnia prawidłowo zakwalifikowała wypłaconą swoim członkom nadwyżkę bilansową, którą jako przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych należało opodatkować na zasadach określonych w art. 30a ust. 1 pkt 4 oraz art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl