ITPB2/415-132a/12/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-132a/12/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2012 r. (data wpływu - 8 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C najemcy komunalnego lokalu mieszkalnego, którego zaległość czynszowa została spłacona przez osobę trzecią w związku z przejęciem przez nią długu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C najemcy komunalnego lokalu mieszkalnego, którego zaległość czynszowa została spłacona przez osobę trzecią w związku z przejęciem przez nią długu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką z o.o. utworzoną w drodze przekształcenia zakładu budżetowego działającą na podstawie Uchwały Rady Miasta w sprawie przekształcenia zakładu budżetowego pod nazwą Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w spółkę prawa handlowego.

Najważniejszymi czynnościami wykonywanymi przez Sp. z o.o. jest administracja zasobami mieszkaniowymi a więc zaspokajanie potrzeb z zakresu mieszkalnictwa.

W strukturze Sp. z o.o. znajduje się Biuro Gospodarki Lokalowej, za pośrednictwem którego dokonuje się zamiany komunalnych lokali mieszkalnych. W przypadku zamiany często występuje sytuacja, że najemcy nie będący w stanie zapłacić czynszu za najmowane mieszkanie i posiadający zaległości z tego tytułu, dokonują zamiany lokali komunalnych na lokal mieszkalny o mniejszej powierzchni lub o niższym standardzie. Kwotę zaległości z tego tytułu reguluje inny najemca, który w wyniku zamiany nabywa prawo do tego bądź do innego lokalu o wyższym standardzie, jak i o lepszych warunkach mieszkalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku przejęcia i spłaty długu przez inną osobę fizyczną na Wnioskodawcy ciąży obowiązek wystawienia osobie fizycznej, której zaległość została spłacona, informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C).

Zdaniem Wnioskodawcy, zaistniały stan faktyczny nie rodzi konieczności wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C) osobie fizycznej, której zaległość czynszowe zostały spłacone przez inną osobę fizyczną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, w strukturze Wnioskodawcy znajduje się Biuro Gospodarki Lokalowej, za pośrednictwem którego dokonuje się zamiany komunalnych lokali mieszkalnych. W przypadku zamiany często występuje sytuacja, że najemcy nie będący w stanie zapłacić czynszu za najmowane mieszkanie i posiadający zaległości z tego tytułu, dokonują zamiany lokali komunalnych na lokal mieszkalny o mniejszej powierzchni lub o niższym standardzie. Kwotę zaległości z tego tytułu reguluje inny najemca, który w wyniku zamiany nabywa prawo do tego bądź do innego lokalu o wyższym standardzie, jak i o lepszych warunkach mieszkalnych.

Przejęcie długu jest instytucją regulowaną przepisami Kodeksu cywilnego, gdzie zgodnie z art. 519 § 1 tej ustawy osoba trzecia może wstąpić na miejsce dłużnika, który zostaje z długu zwolniony (przejęcie długu), zaś w myśl § 2 tegoż artykułu przejęcie długu może nastąpić:

1.

przez umowę między wierzycielem a osobą trzecią za zgodą dłużnika; oświadczenie dłużnika może być złożone którejkolwiek ze stron;

2.

przez umowę między dłużnikiem a osobą trzecią za zgodą wierzyciela; oświadczenie wierzyciela może być złożone którejkolwiek ze stron; jest ono bezskuteczne, jeżeli wierzyciel nie wiedział, że osoba przejmująca dług jest niewypłacalna.

Na tle przywołanych przepisów wskazać należy, że przejęcie długu jest umową, na mocy której osoba trzecia nieuczestnicząca do tej pory w stosunku zobowiązaniowym staje się dłużnikiem, zwalniając od odpowiedzialności dotychczasowego dłużnika. Zmiana ta nie wpływa na treść stosunku obligacyjnego, łączącego wierzyciela i dawnego dłużnika. Nie umarza przejmowanego zobowiązania i nie tworzy na jego miejsce nowego. W konsekwencji prawo wierzyciela do zaspokojenia swego zobowiązania po przejęciu długu zostaje skierowane do innego majątku - majątku przejemcy.

Przechodząc zaś na grunt przepisów podatkowych, stwierdzić należy, że podstawę prawną obowiązku wystawienia informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C) stanowią następujące przepisy: art. 35 ust. 10, art. 39 ust. 3 oraz art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. u podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

Na podstawie art. 35 ust. 10 powołanej ustawy płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium, według ustalonego wzoru, i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, z zastrzeżeniem art. 37.

Z kolei zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 (tekst jedn.: dochodu z kapitałów pieniężnych), sporządzone według ustalonego wzoru.

Natomiast w myśl art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Nie bez znaczenia dla niniejszego rozstrzygnięcia pozostaje również fakt, iż omawiany obowiązek wystawienia informacji PIT-8C ciąży na podmiotach, które wypłaciły bądź przekazały danym podatnikom pieniądze i wartości pieniężne oraz świadczenia w naturze i inne nieodpłatne świadczenia.

Biorąc zatem pod uwagę zaistniały stan faktyczny oraz przytoczone przepisy prawne, stwierdzić należy, że na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek wystawienia informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C) w przypadku spłaty zadłużenia czynszowego przy zamianie lokali mieszkalnych, gdyż nie dokonuje On żadnego świadczenia na rzecz tej osoby, której dług zostaje przejęty przez osobę trzecią, bowiem przy przejęciu długu zobowiązanie nie wygasa, ale istnieje nadal, następuje tylko zmiana strony stosunku zobowiązaniowego (dłużnika).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl