ITPB2/415-123/10/MU

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-123/10/MU

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2010 r. (data wpływu - 8 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 kwietnia 2010 r. (data wpływu - 6 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania należności wypłacanych członkom rady nadzorczej i rad osiedla - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania należności wypłacanych członkom rady nadzorczej i rad osiedla. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 kwietnia 2010 r. (data wpływu - 6 kwietnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

W Spółdzielni organem nadzorującym jest Rada Nadzorcza. Rada Nadzorca wybierana jest przez Zebranie Przedstawicieli członków na okres 4 lat. Członkowie Rady Nadzorczej otrzymują wynagrodzenie w wysokości 30%, 20% lub 15% minimalnego wynagrodzenia bez względu na ilość posiedzeń. Należności członków Rady Nadzorczej są ustalone i zapisane w Regulaminie Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej. Regulamin ten w § 8 pkt 5 stanowi, iż "Członkom Rady przysługują miesięcznie wynagrodzenia ryczałtowe: dla przewodniczącego Rady Nadzorczej w wysokości 30% najniższego wynagrodzenia za pracę ustalonego przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, dla członków Prezydium Rady Nadzorczej w wysokości 20%, a dla pozostałych członków Rady 15% tego wynagrodzenia." Nie są oni pracownikami Spółdzielni. Natomiast Rady Osiedla są organami opiniodawczymi. Członkowie Rad Osiedla wybierani są przez Zebranie Grup Członkowskich na okres 4 lat spośród członków spółdzielni zamieszkujących na danym osiedlu. Wynagrodzenie członków Rady Osiedla wynosi 30 zł lub 40 zł miesięcznie bez względu na ilość posiedzeń. Należności Rad Osiedla ustalone są na podstawie Regulaminu Rady Osiedla dla Spółdzielni Mieszkaniowej. Regulamin ten w § 1 pkt 5 stanowi, iż "Członkom Rady Osiedla przysługuje wynagrodzenie ryczałtowe za udział w posiedzeniu w następującej wysokości: dla prezydium Rady w wysokości 40 zł brutto, a dla pozostałych członków Rady 30 zł brutto, jednak nie więcej niż za jedno posiedzenie w miesiącu." Istnieją przypadki jednoczesnego członkostwa w Radzie Osiedla i Radzie Nadzorczej. Zachodzą wątpliwości co do zasad opodatkowania wynagrodzenia za członkostwo w tych organach.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy można zastosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku wynagrodzenia dla członka rady nadzorczej jeżeli przychód nie przekracza 200 zł w miesiącu...

2.

Czy można zastosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku wypłaty wynagrodzenia dla członka rady osiedla niebędącego pracownikiem danej spółdzielni jeżeli jego przychód wynosi 30 zł lub 40 zł miesięcznie...

3.

Czy można zastosować zryczałtowany podatek dochodowy do przychodu członków rady osiedla, którzy są jednocześnie pracownikami danej spółdzielni jeżeli wynagrodzenie wynosi 30 zł lub 40 zł miesięcznie...

Zdaniem Wnioskodawcy, odnośnie osób, których wynagrodzenie przekracza 200 zł miesięcznie należy uwzględnić koszty uzyskania przychodu w wysokości 111,25 (art. 13 pkt 7). Jeżeli kwota wynagrodzenia jest mniejsza od 200 zł to ma zastosowanie zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% przychodu. Jeśli ktoś jest jednocześnie członkiem rady osiedla i rady nadzorczej wynagrodzenie podlega sumowaniu przy zastosowaniu kosztów uzyskania przychód w wysokości 111,25 zł. Jeżeli pracownik Spółdzielni jest członkiem rady osiedla a wynagrodzenie nie przekracza 200 zł miesięcznie ma zastosowanie zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy identyfikuje jako osobne źródło przychodu działalność wykonywaną osobiście.

Do tej kategorii przychodów stosownie do treści art. 13 pkt 7 ww. ustawy należy zakwalifikować przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 ww. ustawy powoduje, iż na Spółdzielni, jako płatniku dokonującym wypłat z powyższego tytułu ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Jednakże, w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., ustawodawca ukonstytuował w art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy odmienne zasady opodatkowania dla przychodów z działalności wykonywanej osobiście spełniających określone warunki.

Zgodnie z tym przepisem od dochodów (przychodów) z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% przychodu. Zryczałtowany podatek od przychodów wymienionych wyżej pobierany jest bez pomniejszania tych przychodów o koszty ich uzyskania (art. 30 ust. 3 ustawy). Dodatkowo, przychody te nie łączą się z dochodami podlegającymi opodatkowaniu według skali podatkowej, co wynika z art. 30 ust. 8 ustawy.

Z kolei, przepis art. 41 ust. 4 ustawy obliguje płatnika do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z ww. tytułu.

Płatnik przekazuje kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek na rachunek urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę, miejsce prowadzenia działalności lub miejsce zamieszkania płatnika (art. 42 ust. 1 ustawy).

Dodatkowo, płatnik do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym przesyła deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym do urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę, miejsce prowadzenia działalności lub miejsce zamieszkania płatnika, co bezpośrednio wynika z art. 42 ust. 1a ustawy.

Analiza normy wyrażonej w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy wykazuje, że opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma miejsce gdy:

*

suma należności określona w umowie lub umowach z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł oraz

*

umowa lub umowy zawarte są z osobą niebędącą pracownikiem płatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że kwoty wynagrodzeń wypłacane członkom rady nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej zostały określone w regulaminie Spółdzielni w stałej kwocie miesięcznej (niezależnie od ilości posiedzeń), skoro zatem kwota wypłacona z tego tytułu w danym miesiącu nie przekroczy 200 zł, a ww. osoby nie są pracownikami Spółdzielni, to istnieją podstawy do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy.

W odniesieniu natomiast do kwot wynagrodzeń wypłacanych członkom rady osiedla wskazać należy, że otrzymywane przez nich przychody, z tytułu pełnionych funkcji, byłyby przychodami z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w zacytowanym wyżej art. 13 pkt 7 tylko wówczas, gdyby rada osiedla była organem stanowiącym osoby prawnej.

Tymczasem z treści wniosku wynika, że rada osiedla pełni jedynie funkcję opiniotwórczą. Oznacza to, że brak jest przesłanek prawnych do zaliczenia przedmiotowych przychodów do kategorii określonej w art. 13 pkt 7 cyt. ustawy. Przychody te nie mieszczą się również w zakresie żadnej innej kategorii przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

W tym stanie prawnym i faktycznym przychody członków rady osiedla zaliczyć należy do źródła o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użyty przez ustawodawcę zwrot "w szczególności" oznacza, że przychody wymienione w tym przepisie stanowią katalog otwarty, a zatem, do tej kategorii przychodów można zaliczyć również inne przychody, niewymienione w treści tego przepisu,.

Natomiast w myśl art. 42a tej ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż Spółdzielnia wypłacając wynagrodzenia członkom rady osiedla - bez względu na to czy członek rady osiedla jest pracownikiem Spółdzielni, czy też nie - nie jest zobowiązana do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych bądź zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spółdzielnia ma obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C, w której powinna wykazać wartość wypłaconych świadczeń. Wspomnianą informację Spółdzielnia jest zobowiązana przekazać osobom, które uzyskały omawiane świadczenie oraz złożyć w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania podatnika - w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego. Osoba, która uzyskała świadczenie z tytułu członkostwa w radzie osiedla jest zobowiązana wykazać ten przychód w zeznaniu podatkowym, jako przychód z innych źródeł i obliczyć podatek według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy.

Dodatkowo, należy wskazać, iż wynagrodzenie za udział w posiedzeniach rady osiedla członków rady nadzorczej będących jednocześnie członkami rady osiedla stanowi odrębny tytuł do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych aniżeli wynagrodzenie za udział w posiedzeniach rady nadzorczej. Ww. wynagrodzeń nie można sumować. W przypadku wypłaty wynagrodzenia członkowi rady nadzorczej będącego jednocześnie członkiem rady osiedla za udział w posiedzeniu rady osiedla Spółdzielnia nie ma obowiązku poboru podatku dochodowego od wyżej wymienionego świadczenia, jednak jest zobowiązana do sporządzenia informacji PIT-8C, w której winna być wykazana kwota ww. świadczenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl