ITPB2/415-12/09/TJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-12/09/TJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2009 r. (data wpływu 9 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2009 r. (data wpływu 11 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku wynagrodzenia finansowanego ze środków Polsko - Amerykańskiej Fundacji - jest prawidłowe, jeżeli osoby zatrudnione bezpośrednio realizują cel programu.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 9 marca 2009 r. (data wpływu 11 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia finansowanego ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest beneficjentem, realizującym program pt. "Cały ten dźwięk", finansowany ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji. Dotacja na ten cel udzielona została przez Fundację za pośrednictwem Polskiej Fundacji, która jest administratorem wspólnie prowadzonego programu. Dotacja ta pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej dla Polski, udzielonej na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych. Pochodzenie środków potwierdzone zostało zaświadczeniem Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej (Departament Programów Rozwoju Instytucjonalnego). Stowarzyszenie, nie mając pracowników etatowych, do realizacji projektu zatrudniło na podstawie umowy zlecenia, osoby fizyczne bezpośrednio realizujące zadania wynikające z preliminarza, z zamiarem osiągnięcia zamierzonych celów, tj. 1. poszerzania zainteresowań młodzieży gimnazjalnej; 2. kształtowania postawy wiem, umiem, potrafię, zrobię - jak nie wiem, to znajdę odpowiedź; 3. nabycia umiejętności wytyczania celów oraz planowania przyszłości poprzez m.in. obcowanie z dźwiękiem w szerokim znaczeniu - badanie odgłosów otaczającego świata i przyrody (mierzenie poziomu dźwięku i hałasu), fizyka dźwięku (laboratorium), historia powstawania dźwięku (opracowanie i wydanie folderu), a także praktyczne wykorzystanie do nauki (warsztaty psychologiczne i radio internetowe) oraz rozrywki (kurs DJ-ów, nauka tańca HIP-HOP). Osoby zatrudnione to instruktorzy, trenerzy, psycholog, koordynator i księgowa, a ich wynagrodzenia w 100% finansowane są z otrzymanej wcześniej dotacji. Wysokość wynagrodzeń, sposób finansowania, okresy zatrudnienia, funkcje i wykonywane czynności zostały ujęte i zatwierdzone w dokumentach programu. Koszty te przedstawione zostały z podziałem na zadania, miesiące i godziny zajęć, wg. określonych i wymaganych kategorii budżetowych, zatwierdzonych przez darczyńcę i stanowiących załącznik do umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy stowarzyszenie, jako płatnik, zobowiązane jest do potrącenia i odprowadzenia podatku dochodowego od wynagrodzeń osób fizycznych, zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia, sfinansowanych w całości ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, czy też ma tu zastosowanie zwolnienie, określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a i b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody pracowników zatrudnionych przez beneficjenta, korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a i b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z faktem, iż są one w całości sfinansowane z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, środki te mają za zadanie finansowanie działań w ramach programów pomocowych i mają wspierać działalność pozarządową z pominięciem budżetów poszczególnych państw. Ponadto realizacja programów pomocowych, w przypadku osób prawnych, zawsze będzie finalizowana przez osoby fizyczne zatrudnione przez jednostkę czy to na podstawie umowy o pracę, bądź umowę zlecenia, w przypadku braku pracowników etatowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe, jeżeli osoby zatrudnione bezpośrednio realizują cel programu.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podmiotami, których świadczenia mogą zostać uznane za bezzwrotną pomoc, są rządy państw obcych, organizacje międzynarodowe lub międzynarodowe instytucje finansowe. Określony w tym przepisie katalog ma charakter zamknięty. Oznacza to, że jedynie środki uzyskane od wymienionych w nim enumeratywnie podmiotów mogą - przy zachowaniu pozostałych warunków określonych w ustawie - być wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie w ramach Programu oświatowo - edukacyjnego "Cały ten dźwięk", finansowanego ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji, za pośrednictwem Polskiej Fundacji, będącej administratorem wspólnie prowadzonego programu. Wnioskodawca wskazał, iż udzielona dotacja pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanej na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, co stwierdza na podstawie zaświadczenia wydanego przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Do realizacji projektu Stowarzyszenie zatrudnia osoby fizyczne, a wynagrodzenia wypłacone z tytułu zawartych umów - zleceń zostały sfinansowane w 100% bezpośrednio z otrzymanej wcześniej dotacji.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż spełnione zostało kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródła finansowania), o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie natomiast do art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod pojęciem podatnika bezpośrednio realizującego cel programu należy rozumieć osobę wykonującą w ramach programu (projektu), finansowanego ze środków pomocowych określone czynności na zlecenie podmiotu, któremu pomoc ma służyć (beneficjenta pomocy zagranicznej). Zwolnienie nie ma natomiast zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym taki podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle powyższego, kryterium określone w tym przepisie mogą spełniać dochody osób fizycznych otrzymywane z tytułu umowy zlecenia zawartej z beneficjentem pomocy zagranicznej (podmiotem powołanym do realizacji programu w stosownych dokumentach programowych) pod warunkiem, że osoby te bezpośrednio realizują cel programu.

Istotną okolicznością zatem - w myśl tego przepisu - wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest również charakter czynności wykonywanych przez pracownika lub zleceniobiorcę. Jako zwolnione z podatku mogą być traktowane jedynie wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związanym bezpośrednio z realizacją celu programu pomocowego. Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu poprzez wykonywanie czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią jednak zazwyczaj bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. W konsekwencji, zarówno pracodawca (zleceniodawca) - płatnik, jak i pracownik (zleceniobiorca) zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika (zleceniobiorcy) związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody np. ze stosunku pracy czy też umowy zlecenia.

Z przedstawionego we wniosku i przesłanego do niego uzupełnienia stanu faktycznego wynika, że na potrzeby realizacji programu, Wnioskodawca, bezpośredni beneficjent programu "Cały ten dźwięk", zatrudnił na podstawie umowy zlecenia szereg osób, w tym instruktorów, trenerów, psychologa, koordynatora i księgową. Koszty ich wynagrodzenia przedstawione zostały, wraz z podziałem na zadania i czasem realizacji, w określonych i wymaganych kategoriach budżetowych, zatwierdzonych przez darczyńcę i stanowiących załącznik do zawartej umowy. Dobór kadry, poza koordynatorem i księgową, pozostawiono w gestii Wnioskodawcy.

Mając na względzie powyższe okoliczności faktyczne i prawne, w sytuacji gdy na podstawie stosownych dokumentów programowych funkcje instruktorów, trenerów, koordynatora i księgowej służą bezpośredniej (a nie tylko pośredniej) realizacji celu tego programu wynagrodzenia tych osób uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak również innej umowy (umowy zlecenia, umowy o dzieło) zawartej z Wnioskodawcą wypłacane ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiotowa interpretacja indywidualna wydana została w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę i złożone oświadczenie o posiadaniu dokumentów warunkujących wskazane zwolnienie, w szczególności zaś potwierdzających pochodzenie dotacji ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanej na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - działając w imieniu Ministra Finansów, wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej - nie przeprowadza postępowania podatkowego, nie jest wobec tego obowiązany, ani uprawniony do zebrania i zbadania materiału dowodowego w sprawie - związany jest wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl