ITPB2/415-1126/11/13-S/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-1126/11/13-S/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 19 września 2012 r. sygn. akt I SA/Ol 374/12 - stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni od dnia 1 października 2005 r. do chwili obecnej jest zatrudniona na umowę o pracę w A.R.R. S.A. - na stanowisku referenta, następnie inspektora, a obecnie na stanowisku specjalisty w Zespole R. Dochody uzyskiwane ze stosunku pracy w ww. okresie - w części są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej.

Pracodawca realizował, w ramach Działania 2.6 "Regionalne Strategie Innowacji i Transfer Wiedzy" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, w okresie od dnia 1 października 2005 r. do 31 grudnia 2006 r. projekt: "Utworzenie i prowadzenie Regionalnego Systemu Wspierania Innowacji" natomiast od 1 stycznia 2007 r. do 30 czerwca 2008 r. - "Regionalny System Wspierania Innowacji - kontynuacja działań". Realizacja projektów finansowana była ze środków pochodzących w 75% z UE (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) i w 25% z budżetu państwa.

W okresie od 1 lipca 2008 r. do 31 stycznia 2010 r. Regionalny System Wspierania Innowacji oraz w okresie od 1 lutego 2010 r. do 31 grudnia 2011 r. Regionalny System Wspierania Innowacji - IV edycja, działał już w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 8.2 Transfer wiedzy Podziałanie 8.2.2 "Regionalne Strategie Innowacji". Środki na realizację programu pochodziły w 85% z UE (Europejski Fundusz Społeczny), w 7,5% z budżetu Samorządu Województwa.

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) jest jednym z programów operacyjnych, który służył realizacji Narodowego Planu Rozwoju (NPR) na lata 2004-2006. Program rozwijał cele NPR, określając priorytety i kierunki polityki regionalnej państwa w pierwszym okresie członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Zintegrowany Pogram Operacyjny Rozwoju Regionalnego zarządzany był na poziomie krajowym, jednak jego wdrażanie w znaczącej mierze będzie odbywać się na poziomie regionalnym. Celem ogólnym Działania 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy było podniesienie potencjału regionów w sferze innowacji, poprzez wzmocnienie współpracy pomiędzy sektorem badawczo - rozwojowym a gospodarką, co prowadzi do podniesienia konkurencyjności przedsiębiorstw działających na regionalnym i lokalnym rynku. Osiągnięciu celu służyło wspierane w ramach działania, budowanie regionalnych systemów innowacji, które tworzą podstawę wspierania innowacyjności w regionach.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki funkcjonował w ramach Działania 8.2. Transfer wiedzy. Celem Działania było zwiększenie transferu wiedzy i wzmocnienie powiązań sfery B+R z przedsiębiorstwami, służące rozwojowi gospodarczemu regionów.

Do zakresu obowiązków Wnioskodawczyni, zgodnie z Opisem funkcji stanowiska (Zakres obowiązków pracownika) należy:

* rozpoznanie lokalnego środowiska przedsiębiorców, struktur;

* nawiązanie stałej współpracy z lokalnymi partnerami w zakresie przepływu informacji, promocji, organizacji doradztwa i szkoleń;

* przygotowanie merytoryczne i organizacyjne oraz prowadzenie spotkań informacyjnych i szkoleń;

* aktualizacja wiedzy na temat aspektów funkcjonowania MSP w zakresie dostępności programów pomocowych oraz innowacyjności;

* opracowywanie analiz, prowadzenie badań ankietowych;

* wdrażanie systemu monitorowania potrzeb innowacyjnych, rozpoznanie lokalnego rynku innowacyjnego;

* prowadzenie bazy danych, weryfikacja danych;

* aktualizacja danych do strony www.;

* wizyty w przedsiębiorstwach;

* sporządzanie planów pracy;

* prowadzenie sprawozdawczości;

* monitoring szkoleń, wydarzeń biznesowych itp.;

* badanie możliwości aplikacyjnych w innych programach, przygotowywanie wniosków;

* udział w szkoleniach;

* podejmowanie aktywnych, kreatywnych działań na rzecz innowacyjności;

* podejmowanie działań informacyjno-promocyjnych o Regionalnym Funduszu Pożyczkowym (...);

* wykonywanie innych zadań zleconych przez bezpośredniego przełożonego i Zarząd;

* wykonywanie działań informacyjnych w zakresie Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz innych działań z zakresu sekcji kontraktowania zleconych przez kierownictwo RIF w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do uzyskiwanego przez Wnioskodawczynię wynagrodzenia finansowanego ze środków funduszy strukturalnych ma zastosowanie zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, uzyskane przez Nią w ww. okresie dochody korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ze względu na fakt, że łącznie spełnione zostały warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od osób fizycznych:

a.

wynagrodzenie - w określonych częściach (75% oraz 85%) pochodziło ze środków Unii Europejskiej);

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Wnioskodawczyni uważa, że w przedmiotowej sprawie ze zwolnienia korzysta konkretna osoba fizyczna powiązana umową ze Spółką, która jako osoba prawna z natury rzeczy nie może być bezpośrednim realizatorem celu, który realizują zaangażowane przez nią osoby fizyczne.

W konsekwencji - zdaniem Wnioskodawczyni - dochody uzyskane przez Nią w ramach realizacji wymienionych Projektów podlegają zwolnieniu w części, w jakiej finansowane są ze środków unijnych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Według Statutu Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. - Załącznik nr 1 do Uchwały Rady Nadzorczej z dnia 29 marca 2011 r.- " Art. 7. Celem Spółki jest działanie na rzecz rozwoju województwa i podnoszenie konkurencyjności jego gospodarki, przygotowanie przedsiębiorstw i struktur otoczenia biznesowego do współpracy międzynarodowej, zwłaszcza z instytucjami Unii Europejskiej, dostosowanie ofert małych i średnich przedsiębiorstw z W. do wymagań rynku europejskiego oraz ułatwienie im dostępu do nowoczesnych, ekologicznych technologii produkcji i nowoczesnych metod zarządzania. Celem jest także minimalizowanie zagrożenia bezrobociem przez wspieranie inicjatyw gospodarczych tworzących nowe miejsca pracy, wsparcie dla samorządów zamierzających zracjonalizować zarządzanie mieniem komunalnym i wszelkich inicjatyw przynoszących pożytek regionalnej społeczności. Do istotnych celów Spółki zalicza się również inspirowanie związków pomiędzy podmiotami krajowymi i zagranicznymi w zakresie działalności gospodarczej oraz aktywizacja działalności instytucji, organizacji społecznych i samorządowych oraz podmiotów gospodarczych poprzez szeroko rozumianą działalność informacyjną, promocyjną i szkoleniową. Celem Spółki jest także promowanie innowacyjności wraz z pozyskaniem wsparcia - finansowego i merytorycznego dla jej realizacji, popularyzowanie i wspieranie myśli naukowej, w szczególności wykorzystującej szeroko rozumiane nowe technologie, prowadzenie działań na rzecz stymulowania i promowania innowacyjności oraz wielokierunkowego rozwoju przedsiębiorczości, wspieranie rozwoju innowacyjnych technologii, inicjowanie przedsięwzięć wykorzystujących osiągnięcia naukowe w programach regionalnych, krajowych i UE, upowszechnianie wiedzy oraz prowadzenie wymiany informacji z zakresu nowoczesnych technologii, organizacji i zarządzania, doradztwo dla małych i średnich przedsiębiorstw w zakresie wprowadzania nowych technologii i innowacji, oraz współpraca z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi, samorządowymi i gospodarczymi w zakresie innowacji".

W dniu 16 marca 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną Nr ITPB2/415-1126/11/RS, w której zajął stanowisko, iż wynagrodzenia otrzymywane przez Wnioskodawczynię w związku z realizacją ZPORR w okresie od 1 października 2005 r. do 30 czerwca 2008 r. oraz POKL w okresie od 1 lipca 2008 r. do 31 grudnia 2011 r., nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem nie została spełniona przesłanka o której mowa w lit. a tego przepisu.

W dniu 13 kwietnia 2012 r. złożone zostało wezwanie do usunięcia naruszenia prawa w przedmiotowej interpretacji. Odpowiedź na ww. wezwanie została udzielona pismem z dnia 7 maja 2012 r. znak ITPB2/415W-18/12/RS. W dniu 12 czerwca 2012 r. wpłynęła do tutejszego organu skarga na ww. interpretację, w której wniesiono o jej zmianę z uwagi na naruszenie prawa materialnego, tj. art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wyrokiem z dnia 19 września 2012 r. sygn. akt I SA/Ol 374/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w ww. wyroku - stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni, będąc zatrudnioną na umowę o pracę od dnia 1 października 2005 r. w A.R.R. w Zespole R., uzyskiwała dochody, które były współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Wnioskodawczyni była zaangażowana przy realizowanych przez pracodawcę projektach. W ramach Działania 2.6 "Regionalne Strategie Innowacji i Transfer Wiedzy" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, w okresie od dnia 1 października 2005 r. do 31 grudnia 2006 r. był to projekt: "Utworzenie i prowadzenie Regionalnego Systemu Wspierania Innowacji" natomiast od 1 stycznia 2007 r. do 30 czerwca 2008 r. - "Regionalny System Wspierania Innowacji - kontynuacja działań". Realizacja projektów finansowana była ze środków pochodzących w 75% z UE (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) i w 25% z budżetu państwa.

W okresie od 1 lipca 2008 r. do 31 stycznia 2010 r. Regionalny System Wspierania Innowacji oraz w okresie od 1 lutego 2010 r. do 31 grudnia 2011 r. Regionalny System Wspierania Innowacji - IV edycja, działał już w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 8.2 Transfer wiedzy Podziałanie 8.2.2 "Regionalne Strategie Innowacji". Środki na realizację programu pochodziły w 85% z UE (Europejski Fundusz Społeczny), w 7,5% z budżetu Samorządu Województwa.

W prawomocnym wyroku z dnia 19 września 2012 r. sygn. akt I SA/Ol 374/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie stwierdził, że zgodnie z linią orzeczniczą sądów administracyjnych, którą podziela, prefinansowanie przez budżet państwa środków bezzwrotnej pomocy o jakich mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz następnie refinansowanie ze środków pomocowych uprzedniego prefinansowania, stanowią czynności i rozliczenia o charakterze wyłącznie technicznym, które nie mają istotnego znaczenia dla zastosowania zwolnienia podatkowego w zakresie unormowanym w wymienionym przepisie prawa. Decydujące jest ustalenie podmiotu, który finalnie ponosi ciężar finansowania programu.

Ponadto Sąd nakazał przy ponownym rozpoznaniu sprawy uwzględnienie zaprezentowanej wykładni prawa oraz dokonanie oceny zaistnienia w opisanym we wniosku stanie faktycznym obu łącznych przesłanek zwolnienia od podatku z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a i lit. b ww. ustawy. Mając na uwadze zaprezentowane przez Sąd stanowisko stwierdzić należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym, przesłanka do zwolnienia z opodatkowania określona w treści lit. a analizowanego przepisu została spełniona.

Natomiast druga przesłanka której spełnienie niezbędne jest do zastosowania zwolnienia, określona jest w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym druga część tego przepisu stanowi, że "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem." Tak więc wyłączenie omawianego zwolnienia odnosi się do wszystkich osób, bez względu na rodzaj umowy, na mocy której podatnik bezpośrednio realizujący cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, zlecił wykonanie określonych czynności w ramach tego programu, a zatem również osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Powyższe znajduje również potwierdzenie w wyrokach NSA z dnia 5 kwietnia 2012 r. sygn. akt II FSK 1475/10; z dnia 27 kwietnia 2012 r. sygn. akt II FSK 1944/10; z dnia 26 października 2011 r. sygn. akt II FSK 828/10; z dnia 4 września 2012 r. sygn. akt II FSK 198/11; z dnia 6 maja 2009 r. sygn. akt II FSK 80/08.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem pomocy.

Tymczasem, jak wynika z treści wniosku, to pracodawca Wnioskodawczyni realizował programy, natomiast Wnioskodawczyni będąc zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, wykonywała czynności związane z realizacją wskazanych we wniosku programów, jednakże była to realizacja pośrednia, poprzez wykonywanie określonych zadań powierzonych przez pracodawcę, tj. podmiotu który zobowiązał się do ich realizacji.

Mając na względzie przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż wynagrodzenia otrzymywane przez Wnioskodawczynię ze środków Unii Europejskiej nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie zostały spełnione uwarunkowania określone w lit. b powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.

To jednoznacznie przesądza o braku podstaw do zwolnienia, bowiem w świetle unormowania omawianego przepisu niespełnienie jednej z przesłanek skutkuje niemożnością skorzystania przez Wnioskodawczynię ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl