ITPB2/415-1102/10/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-1102/10/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2010 r. (data wpływu 29 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* wykazywania w informacji PIT-11 przychodów zwolnionych - jest nieprawidłowe,

* w pozostałym zakresie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiony następujący stan faktyczny.

Powiatowy Urząd Pracy realizuje projekt pn. "Dynamiczne...", który jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach PO KL, Działanie 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej Poddziałanie 7.2.1 Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Jedną z form wsparcia są roboty publiczne dla uczestników projektu organizowane zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.). Dofinansowanie jest ukształtowane w sposób następujący: 85% środki europejskie, 15% dotacja z budżetu państwa.

Urząd Miejski - Wnioskodawca zawarł umowę z Powiatowym Urzędem Pracy na zorganizowanie robót publicznych, współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Wynagrodzenia uczestnikom projektu zatrudnionym w ramach robót publicznych są wypłacane przez podmiot będący organizatorem robót publicznych (czyli Urząd Miejski) z własnych środków. Następnie ze środków dotacji celowej w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 3 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, lub płatności w ramach budżetu środków europejskich, Beneficjent projektu (Powiatowy Urząd Pracy) dokonuje zwrotu organizatorowi wskazanych robót publicznych części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenie społeczne w wysokości uprzednio uzgodnionej w umowie w sprawie organizacji i finansowania robót publicznych.

Refundacja nie obejmuje pełnej kwoty wypłaconego wynagrodzenia. Obrazuje to poniższe zestawienie: Przykładowe wynagrodzenie brutto pracownika (w zł): 1.416,00; 1.404,20; 1.368,80; 1.488,21; 1.333,40; 1.317,00 Refundacja dokonana przez PUP (w zł) 1.316,00

Różnica - wynagrodzenie sfinansowane ze środków własnych Urzędu Miejskiego (w zł): 100,00; 88,20; 52,80; 172,21; 17,40; 1,00.

W ramach tych umów zatrudnia się pracowników (od lutego br.) i Urząd Miejski potrąca zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W uzupełnieniu wniosku podano, iż osoby zatrudnione przez Urząd Miejski w ramach robót publicznych (w projekcie "Dynamiczne...") są uczestnikami projektu, co wynika z deklaracji uczestnictwa w projekcie, którą te osoby składają w momencie przystąpienia do projektu. Wynagrodzenia otrzymywane przez uczestników projektu zatrudnionych przez Urząd Miejski w ramach robót publicznych (w części refundowanej przez Powiatowy Urząd Pracy) stanowią dla tych osób pomoc udzielaną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy forma finansowania wynagrodzeń, jaką jest refundacja stanowi przesłankę do wypłaty wynagrodzeń uczestnikom projektu realizowanego w ramach Poddziałania 7.2.1 PO KL wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Jaka kwota wynagrodzenia jest wolna od podatku.

3.

Jeżeli zwolnieniu przedmiotowemu podlega kwota refundowana przez Powiatowy Urząd Pracy, to czy podatek należy obliczyć od podstawy w wysokości wynagrodzenia sfinansowanego ze środków własnych budżetu miasta.

4.

Czy w sytuacji, gdy pobrano zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń, które były przedmiotowo zwolnione, prawidłowym będzie gdy w deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT 11) zostanie wpisana faktycznie pobrana zaliczka (poz. 40), w poz. 36 zostanie wpisany przychód ogółem, a w poz. 39 dochód zwolniony od podatku (kwota 1.316,00 zł). Podatnik odzyska zatem nadpłaconą zaliczkę składając w urzędzie skarbowym roczne zeznanie.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Powyższy przepis przewiduje zatem, iż nie podlegają opodatkowaniu dochody wymienione w art. 21 ustawy. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych "wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146)". Przepis został wprowadzony z dniem 1 stycznia 2010 r. Zmiany wprowadzone w przepisach art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych związane są z powołaniem do życia na mocy ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych agencji wykonawczych. Jest to państwowa osoba prawna powołana w celu realizacji zadań państwowych w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi.

W świetle ww. przepisów wskazane we wniosku środki stanowią dochód zwolniony z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ze zwolnienia od podatku korzystają zatem środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich. W tym przypadku zwolnieniem objęte są wszelkie środki pomocowe (bezzwrotne), które zostały otrzymane przez podmiot uczestniczący w projekcie, jeśli ten projekt jest finansowany ze środków europejskich. Same środki otrzymane nie muszą stanowić środków europejskich. Istotne jest to, aby sam program był finansowany ze środków europejskich. W opinii Wnioskodawcy:

1.

wynagrodzenia uczestników projektu zatrudnionych w ramach robót publicznych wypłacane ze środków organizatora robót publicznych a następnie refundowane przez Beneficjenta projektu (Powiatowy Urząd Pracy) organizatorowi robót publicznych (Urzędowi Miejskiemu t.j. Wnioskodawcy) ze środków dotacji celowej w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 3 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, lub płatności w ramach budżetu środków europejskich, są wolne od podatku dochodowego w części refundowanej na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Wolna od podatku jest kwota 1.316,00 zł.

3.

Podstawą do obliczenia podatku będzie część wynagrodzenia sfinansowana przez Urząd Miejski z własnych środków (różnica pomiędzy wynagrodzeniem pracownika a kwotą zwróconą przez PUP w ramach refundacji).

4.

Skorygowanie błędnie pobranej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych nastąpi zgodnie z przedstawionym postępowaniem w pytaniu czwartym (zeznanie roczne).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie wykazywania w informacji PIT-11 przychodów zwolnionych, natomiast w pozostałym zakresie uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Zwolnieniem określonym w przepisie cytowanym powyżej objęci są zatem uczestnicy projektu t.j. osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

W dniu 28 września 2007 r. Komisja Europejska wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności) i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych).

W myśl art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.) starosta zwraca organizatorowi robót publicznych, który zatrudniał skierowanych bezrobotnych, o których mowa w art. 49 pkt 2-7, a także bezrobotnych będących dłużnikami alimentacyjnymi, w rozumieniu przepisów o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, przez okres do 6 miesięcy, część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składek na ubezpieczenia społeczne bezrobotnych w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz 50% przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia.

Jak wynika z treści wniosku zorganizowane przez Wnioskodawcę - zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.) - roboty publiczne stanowią jedną z form wsparcia dla uczestników projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Działanie 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej Poddziałanie 7.2.1 Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym). Projekt realizuje Powiatowy Urząd Pracy, z którym Wnioskodawca zawarł umowę na zorganizowanie ww. robót publicznych, współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Wynagrodzenia uczestnikom projektu zatrudnionym w ramach robót publicznych są wypłacane przez podmiot będący organizatorem robót publicznych (czyli Urząd Miejski) z własnych środków. Następnie ze środków dotacji celowej w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 3 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, lub płatności w ramach budżetu środków europejskich, Beneficjent projektu (Powiatowy Urząd Pracy) dokonuje zwrotu organizatorowi wskazanych robót publicznych części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenie społeczne w wysokości uprzednio uzgodnionej w umowie w sprawie organizacji i finansowania robót publicznych. Refundacja nie obejmuje pełnej kwoty wypłaconego wynagrodzenia.

Mając zatem na uwadze powyższe, w sytuacji gdy wynagrodzenia wypłacane przez Wnioskodawcę (w części refundowanej przez Powiatowy Urząd Pracy) stanowią pomoc dla uczestników projektu udzielaną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146) korzystają w tej części ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W pozostałej części natomiast ww. wynagrodzenia podlegają opodatkowaniu, w konsekwencji też od tej części wynagrodzeń Wnioskodawca ma obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy.

W myśl art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Ustawodawca nałożył na płatnika obowiązek prawidłowego obliczenia, poboru i odprowadzenia w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od określonych wynagrodzeń oraz innych świadczeń wypłaconych lub postawionych do dyspozycji podatnika, a także sporządzenia i przekazania podatnikowi i urzędowi skarbowemu w ustawowym terminie informacji oraz deklaracji według ustalonego wzoru.

Wzór informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), stanowi załącznik nr 11 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 74, poz. 445 z późn. zm.).

W informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 nie uwzględnia się przychodów (dochodów) zwolnionych z podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przychodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wyjątek dotyczy przychodów zwolnionych z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 i art. 21 ust. 1 pkt 74 ustawy oraz dochodów zwolnionych od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

W związku z tym, w sytuacji gdy od wynagrodzeń wypłaconych przez Wnioskodawcę, które były zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zostały pobrane zaliczki na podatek, Wnioskodawca w informacji PIT-11 nie powinien wykazywać kwoty tych przychodów, natomiast powinien wykazać kwotę faktycznie pobranych zaliczek na podatek dochodowy również tych pobranych od ww. przychodów wolnych od podatku. Informacja PIT-11 jest bowiem również informacją o pobranych zaliczkach.

W konsekwencji, podatnik odzyska nadpłaconą zaliczkę składając w urzędzie skarbowym roczne zeznanie podatkowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl