ITPB2/415-1102/10/IB
Pismo z dnia 25 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-1102/10/IB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2010 r. (data wpływu 29 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:
* wykazywania w informacji PIT-11 przychodów zwolnionych - jest nieprawidłowe,
* w pozostałym zakresie - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
W przedmiotowym wniosku przedstawiony następujący stan faktyczny.
Powiatowy Urząd Pracy realizuje projekt pn. "Dynamiczne...", który jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach PO KL, Działanie 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej Poddziałanie 7.2.1 Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Jedną z form wsparcia są roboty publiczne dla uczestników projektu organizowane zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.). Dofinansowanie jest ukształtowane w sposób następujący: 85% środki europejskie, 15% dotacja z budżetu państwa.
Urząd Miejski - Wnioskodawca zawarł umowę z Powiatowym Urzędem Pracy na zorganizowanie robót publicznych, współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Wynagrodzenia uczestnikom projektu zatrudnionym w ramach robót publicznych są wypłacane przez podmiot będący organizatorem robót publicznych (czyli Urząd Miejski) z własnych środków. Następnie ze środków dotacji celowej w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 3 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, lub płatności w ramach budżetu środków europejskich, Beneficjent projektu (Powiatowy Urząd Pracy) dokonuje zwrotu organizatorowi wskazanych robót publicznych części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenie społeczne w wysokości uprzednio uzgodnionej w umowie w sprawie organizacji i finansowania robót publicznych.
Refundacja nie obejmuje pełnej kwoty wypłaconego wynagrodzenia. Obrazuje to poniższe zestawienie: Przykładowe wynagrodzenie brutto pracownika (w zł): 1.416,00; 1.404,20; 1.368,80; 1.488,21; 1.333,40; 1.317,00 Refundacja dokonana przez PUP (w zł) 1.316,00
Różnica - wynagrodzenie sfinansowane ze środków własnych Urzędu Miejskiego (w zł): 100,00; 88,20; 52,80; 172,21; 17,40; 1,00.
W ramach tych umów zatrudnia się pracowników (od lutego br.) i Urząd Miejski potrąca zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.
W uzupełnieniu wniosku podano, iż osoby zatrudnione przez Urząd Miejski w ramach robót publicznych (w projekcie "Dynamiczne...") są uczestnikami projektu, co wynika z deklaracji uczestnictwa w projekcie, którą te osoby składają w momencie przystąpienia do projektu. Wynagrodzenia otrzymywane przez uczestników projektu zatrudnionych przez Urząd Miejski w ramach robót publicznych (w części refundowanej przez Powiatowy Urząd Pracy) stanowią dla tych osób pomoc udzielaną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy forma finansowania wynagrodzeń, jaką jest refundacja stanowi przesłankę do wypłaty wynagrodzeń uczestnikom projektu realizowanego w ramach Poddziałania 7.2.1 PO KL wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jaka kwota wynagrodzenia jest wolna od podatku.
Jeżeli zwolnieniu przedmiotowemu podlega kwota refundowana przez Powiatowy Urząd Pracy, to czy podatek należy obliczyć od podstawy w wysokości wynagrodzenia sfinansowanego ze środków własnych budżetu miasta.
Czy w sytuacji, gdy pobrano zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń, które były przedmiotowo zwolnione, prawidłowym będzie gdy w deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT 11) zostanie wpisana faktycznie pobrana zaliczka (poz. 40), w poz. 36 zostanie wpisany przychód ogółem, a w poz. 39 dochód zwolniony od podatku (kwota 1.316,00 zł). Podatnik odzyska zatem nadpłaconą zaliczkę składając w urzędzie skarbowym roczne zeznanie.
Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Powyższy przepis przewiduje zatem, iż nie podlegają opodatkowaniu dochody wymienione w art. 21 ustawy. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych "wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146)". Przepis został wprowadzony z dniem 1 stycznia 2010 r. Zmiany wprowadzone w przepisach art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych związane są z powołaniem do życia na mocy ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych agencji wykonawczych. Jest to państwowa osoba prawna powołana w celu realizacji zadań państwowych w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi.
W świetle ww. przepisów wskazane we wniosku środki stanowią dochód zwolniony z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ze zwolnienia od podatku korzystają zatem środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich. W tym przypadku zwolnieniem objęte są wszelkie środki pomocowe (bezzwrotne), które zostały otrzymane przez podmiot uczestniczący w projekcie, jeśli ten projekt jest finansowany ze środków europejskich. Same środki otrzymane nie muszą stanowić środków europejskich. Istotne jest to, aby sam program był finansowany ze środków europejskich. W opinii Wnioskodawcy:
wynagrodzenia uczestników projektu zatrudnionych w ramach robót publicznych wypłacane ze środków organizatora robót publicznych a następnie refundowane przez Beneficjenta projektu (Powiatowy Urząd Pracy) organizatorowi robót publicznych (Urzędowi Miejskiemu t.j. Wnioskodawcy) ze środków dotacji celowej w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 3 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, lub płatności w ramach budżetu środków europejskich, są wolne od podatku dochodowego w części refundowanej na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wolna od podatku jest kwota 1.316,00 zł.
Podstawą do obliczenia podatku będzie część wynagrodzenia sfinansowana przez Urząd Miejski z własnych środków (różnica pomiędzy wynagrodzeniem pracownika a kwotą zwróconą przez PUP w ramach refundacji).
Skorygowanie błędnie pobranej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych nastąpi zgodnie z przedstawionym postępowaniem w pytaniu czwartym (zeznanie roczne).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie wykazywania w informacji PIT-11 przychodów zwolnionych, natomiast w pozostałym zakresie uznaje się za prawidłowe.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).
Zwolnieniem określonym w przepisie cytowanym powyżej objęci są zatem uczestnicy projektu t.j. osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.
W dniu 28 września 2007 r. Komisja Europejska wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności) i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce.
Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych).
W myśl art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.) starosta zwraca organizatorowi robót publicznych, który zatrudniał skierowanych bezrobotnych, o których mowa w art. 49 pkt 2-7, a także bezrobotnych będących dłużnikami alimentacyjnymi, w rozumieniu przepisów o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, przez okres do 6 miesięcy, część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składek na ubezpieczenia społeczne bezrobotnych w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz 50% przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia.
Jak wynika z treści wniosku zorganizowane przez Wnioskodawcę - zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.) - roboty publiczne stanowią jedną z form wsparcia dla uczestników projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Działanie 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej Poddziałanie 7.2.1 Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym). Projekt realizuje Powiatowy Urząd Pracy, z którym Wnioskodawca zawarł umowę na zorganizowanie ww. robót publicznych, współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Wynagrodzenia uczestnikom projektu zatrudnionym w ramach robót publicznych są wypłacane przez podmiot będący organizatorem robót publicznych (czyli Urząd Miejski) z własnych środków. Następnie ze środków dotacji celowej w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 3 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, lub płatności w ramach budżetu środków europejskich, Beneficjent projektu (Powiatowy Urząd Pracy) dokonuje zwrotu organizatorowi wskazanych robót publicznych części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenie społeczne w wysokości uprzednio uzgodnionej w umowie w sprawie organizacji i finansowania robót publicznych. Refundacja nie obejmuje pełnej kwoty wypłaconego wynagrodzenia.
Mając zatem na uwadze powyższe, w sytuacji gdy wynagrodzenia wypłacane przez Wnioskodawcę (w części refundowanej przez Powiatowy Urząd Pracy) stanowią pomoc dla uczestników projektu udzielaną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146) korzystają w tej części ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W pozostałej części natomiast ww. wynagrodzenia podlegają opodatkowaniu, w konsekwencji też od tej części wynagrodzeń Wnioskodawca ma obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy.
W myśl art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.
Ustawodawca nałożył na płatnika obowiązek prawidłowego obliczenia, poboru i odprowadzenia w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od określonych wynagrodzeń oraz innych świadczeń wypłaconych lub postawionych do dyspozycji podatnika, a także sporządzenia i przekazania podatnikowi i urzędowi skarbowemu w ustawowym terminie informacji oraz deklaracji według ustalonego wzoru.
Wzór informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), stanowi załącznik nr 11 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 74, poz. 445 z późn. zm.).
W informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 nie uwzględnia się przychodów (dochodów) zwolnionych z podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przychodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wyjątek dotyczy przychodów zwolnionych z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 i art. 21 ust. 1 pkt 74 ustawy oraz dochodów zwolnionych od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.
W związku z tym, w sytuacji gdy od wynagrodzeń wypłaconych przez Wnioskodawcę, które były zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zostały pobrane zaliczki na podatek, Wnioskodawca w informacji PIT-11 nie powinien wykazywać kwoty tych przychodów, natomiast powinien wykazać kwotę faktycznie pobranych zaliczek na podatek dochodowy również tych pobranych od ww. przychodów wolnych od podatku. Informacja PIT-11 jest bowiem również informacją o pobranych zaliczkach.
W konsekwencji, podatnik odzyska nadpłaconą zaliczkę składając w urzędzie skarbowym roczne zeznanie podatkowe.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.