ITPB2/415-1091/11/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-1091/11/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2011 r. (data wpływu 2 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2012 r. (data wpływu 22 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego w części zwolnienia z opodatkowania stypendium naukowego otrzymywanego od czerwca 2011 r. - jest prawidłowe, natomiast w części dotyczącej stypendium otrzymanego w 2010 r. oraz od stycznia do maja 2011 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 16 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku tym i jego uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2010 r. Wnioskodawca otrzymał (nadal otrzymuje i będzie otrzymywał do czerwca 2012 r.) stypendium naukowe wypłacane przez osoby fizyczne niebędące państwowymi ani samorządowymi osobami prawnymi, tj. Spółka z o.o. i komandytowa a także S.A., którego to zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego. Środki ze stypendium przeznaczane są na pokrycie kosztów związanych z nauką i rozwojem osobistym studenta, jak: uczestnictwo w kołach naukowych, konferencjach naukowych, udział w praktykach i szkoleniach a także dalszym kształceniu językowym.

Jedna z firm wypłacających stypendium dokonała wystawienia formularza PIT-8C w związku z czym Wnioskodawca w kwietniu 2011 r. rozliczył się w zeznaniu rocznym z kwot wypłaconych w ramach programu stypendialnego. W maju 2011 r. Wnioskodawca otrzymał decyzję Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, która zatwierdza zasady przyznawania stypendium naukowego z programu M. S.

Stypendium naukowe przez cały okres jego wypłacania zachowywało i zachowuje formę przyjętą i dokładnie opisaną w załączniku do decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy stypendium naukowe z programu stypendialnego M. S. wypłacone w 2010 r. a także w kolejnych okresach powinno być uznawane jako dochód podlegający opodatkowaniu.

Czy firmy wypłacające stypendium są zobowiązane do sporządzania informacji PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż zasady przyznawania stypendium nie uległy zmianie i zostały zatwierdzone przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, stypendium naukowe z programu stypendialnego M. S. w myśl zasady retroakcji pozornej i przepisów art. 179 ust. 5 pkt 5a także art. 173b ustawy "Prawo o szkolnictwie wyższym", powinny korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca uważa, że przychód uzyskany z tego tytułu nie powinien być opodatkowany w 2010 r. ani w latach kolejnych, natomiast firmy wypłacające stypendium nie powinny wystawiać formularza PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania stypendium naukowego otrzymywanego od czerwca 2011 r. uznaje się za prawidłowe, natomiast w części dotyczącej stypendium otrzymanego w 2010 r. oraz od stycznia do maja 2011 r. za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 10 ust. 1 cytowanej ustawy zawiera katalog źródeł przychodów, wśród których w pkt 9 tego artykułu wymienione są przychody z innych źródeł.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2011 r., za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 września 2011 r., wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2011 r. stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Na podstawie powyższego przepisu zwolnieniem od podatku objęte są wyłącznie stypendia spełniające kryteria w nim określone.

Stosownie do art. 173b ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2011 r., stypendia za wyniki w nauce dla studentów mogą być przyznawane przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące państwowymi ani samorządowymi osobami prawnymi. Zasady przyznawania ww. stypendiów, zatwierdza minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego.

W myśl art. 173b ust. 2 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2011 r. - zasady przyznawania stypendiów, zatwierdza minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego, po zasięgnięciu opinii Rady.

Z treści wniosku wynika, że w 2010 r. Wnioskodawca otrzymał (nadal otrzymuje i będzie otrzymywał do czerwca 2012 r.) stypendium naukowe wypłacane przez osoby fizyczne niebędące państwowymi ani samorządowymi osobami prawnymi, tj. Spółka z o.o. i komandytowa a także S.A., którego to zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego. Środki ze stypendium przeznaczane są na pokrycie kosztów związanych z nauką i rozwojem osobistym studenta, jak: uczestnictwo w kołach naukowych, konferencjach naukowych, udział w praktykach i szkoleniach a także dalszym kształceniu językowym.

Jedna z firm wypłacających stypendium dokonała wystawienia formularza PIT-8C w związku z czym Wnioskodawca w kwietniu 2011 r. rozliczył się w zeznaniu rocznym z kwot wypłaconych w ramach programu stypendialnego. W maju 2011 r. Wnioskodawca otrzymał decyzję Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, która zatwierdza zasady przyznawania stypendium naukowego z programu M. S.

Stypendium naukowe przez cały okres jego wypłacania zachowywało i zachowuje formę przyjętą i dokładnie opisaną w załączniku do decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że stypendium naukowe otrzymane z programu M. S., którego zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże jak wynika z treści wniosku decyzja MNiSW została wydana w maju 2011 r. Zatem w stanie faktycznym dotyczącym 2010 r. oraz okresu od stycznia do maja 2011 r. ww. stypendium nie spełniało kryterium zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż zasady jego przyznawania nie były zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, co warunkuje omawiane zwolnienie. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, że zasady i forma wypłacanego stypendium nie uległy zmianie.

Reasumując, stypendium naukowe otrzymane w 2010 r. oraz od stycznia do maja 2011 r. nie jest objęte zwolnieniem na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jako przychód "z innych źródeł", o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega opodatkowaniu tym podatkiem wg skali podatkowej. Natomiast począwszy od czerwca 2011 r. ww. stypendium korzysta z przedmiotowego zwolnienia.

Stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W świetle powyższego podmioty wypłacające stypendium zobowiązane są sporządzić informację PIT-8C wówczas, gdy świadczenie to nie jest objęte zwolnieniem i jednocześnie nie ciąży na nich obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl