ITPB2/415-1062/08/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-1062/08/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2008 r. (data wpływu 17 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Pracowniczych Kas Zapomogowo-Pożyczkowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Pracowniczych Kas Zapomogowo-Pożyczkowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Bank w świetle art. 49 ust. 3 Prawa bankowego prowadzi rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe dla Pracowniczych Kas Zapomogowo-Pożyczkowych (PKZP). Podmioty te nie mają osobowości prawnej, nie są wyposażone w zdolność prawną, tworzą je natomiast osoby fizyczne formalnie nie zrzeszone. Zgodnie z umowami rachunków środki pieniężne zgromadzone na tych rachunkach są oprocentowane. Bank na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych pobiera 19% zryczałtowany podatek dochodowy od ww. odsetek dopisanych do stanu rachunku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy naliczone odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Pracowniczych Kas Zapomogowo-Pożyczkowych podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w oparciu o art. 30a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy Pracownicze Kasy Zapomogowo-Pożyczkowe (PKZP) nie posiadają osobowości prawnej, jak również nie posiadają zdolności prawnej pozwalającej na uznanie ich za jednostki organizacyjne nie będące osobami prawnymi w rozumieniu art. 33 § 1 Kodeksu cywilnego. Osoby tworzące PKZP stanowią pod względem prawnym grupę osób fizycznych. Zgodnie z art. 49 ust. 3 Prawa bankowego, Bank dla PKZP może prowadzić tylko rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe. Rachunek ten jest rachunkiem wspólnym (prowadzonym dla kilku osób fizycznych), o którym mowa w art. 51 Prawa bankowego. Zgodnie z umowami rachunków środki pieniężne zgromadzone na tych rachunkach są oprocentowane. W związku z tym, że środki zgromadzone w ramach działalności PKZP należy traktować jako własność osób fizycznych, od których zostały zebrane, od naliczonych i dopisanych do stanu rachunku odsetek na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych powinien być pobierany zryczałtowany podatek dochodowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

Zgodnie z przepisem art. 30a ust. 1 pkt 3 ww. ustawy od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Zasady funkcjonowania pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych regulują przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 1992 r. w sprawie pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w zakładach pracy (Dz. U. Nr 100, poz. 502 z późn. zm.).

Jak wynika z § 28 ww. rozporządzenia na środki finansowe PKZP składają się następujące fundusze:

1.

fundusz oszczędnościowo-pożyczkowy,

2.

fundusz rezerwowy,

3.

fundusz zapomogowy i inne fundusze, przewidziane w statucie.

Fundusz oszczędnościowo - pożyczkowy powstaje z wkładów członkowskich i jest przeznaczony na udzielanie pożyczek. Wkłady członkowskie, wnoszone w wysokości i terminach ustalonych w statucie, zapisuje się na imiennym rachunku członka PKZP. Wkłady członków PKZP będących pracownikami mogą być za ich zgodą potrącane z wynagrodzenia, zasiłku chorobowego lub wychowawczego (§ 29 rozporządzenia). Osobom skreślonym z listy członków PKZP przysługuje zwrot ich wkładów członkowskich w terminie określonym w statucie (§ 12 rozporządzenia). Fundusz rezerwowy powstaje z wpłat wpisowego wnoszonych przez członków wstępujących do PKZP, z nie podjętych zwrotów wkładów członkowskich, z odsetek od lokat terminowych i odsetek zasądzonych przez sąd oraz z subwencji i darowizn i jest przeznaczony na pokrycie szkód i strat, nieściągalnych zadłużeń oraz na odpis na fundusz zapomogowy (§ 30 rozporządzenia). Fundusz zapomogowy powstaje z odpisów funduszu rezerwowego oraz z dobrowolnych wpłat członków i innych wpływów określonych w statucie i jest przeznaczony na udzielanie zapomóg członkom PKZP w razie szczególnych wypadków losowych (§ 31 rozporządzenia). Zgodnie z § 32 rozporządzenia PKZP ma prawo przyjmować subwencje i darowizny na zasilenie funduszu rezerwowego. W myśl § 33 rozporządzenia środki pieniężne PKZP są przechowywane na rachunkach bankowych. Zarząd wskazuje osoby uprawnione do dysponowania tymi rachunkami.

Z przepisów ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 1992 r. wynika również, że PKZP posiada statut i organy statutowe, jest obowiązana do prowadzenia rachunkowości zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi zasad prowadzenia rachunkowości, może wnosić powództwo do sądu we własnym imieniu w określonych sprawach.

W świetle powyższego, Pracowniczą Kasę Zapomogowo - Pożyczkową należy więc uznać za jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, natomiast odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych tych Kas nie stanowią przychodu osób fizycznych.

W konsekwencji, odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Pracowniczych Kas Zapomogowo-Pożyczkowych nie podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższy przepis - dotyczący opodatkowania odsetek - ma zastosowanie bowiem jedynie do osób fizycznych uzyskujących przychody z tego tytułu.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl