ITPB2/415-1047/14/IL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lutego 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-1047/14/IL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2014 r. (data wpływu do tut. organu 18 listopada 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2015 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości gruntowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2014 r. wpłynął do tut. organu wniosek, uzupełniony pismem z dnia 16 lutego 2015 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości gruntowych.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 22 sierpnia 2014 r. Wnioskodawczyni sprzedała z nieruchomości objętej księgą wieczystą własność niezabudowanych działek nr 155/3 i 64/1. Działki te Wnioskodawczyni otrzymała od rodziców, którzy przekazali jej gospodarstwo rolne w zamian za emeryturę rolniczą w dniu 18 grudnia 1991 r. Również 22 sierpnia 2014 r. Wnioskodawczyni sprzedała z nieruchomości objętej księgą wieczystą własność niezabudowanych działek nr 255/1, 255/3, 252/1. Działki te Wnioskodawczyni kupiła w dniu 5 listopada 1997 r. w celu powiększenia istniejącego gospodarstwa rolnego. Wszystkie wymienione działki nr 155/3, 64/1, 252/1, 255/1, 255/3 zostały nabyte przez Starostę Powiatu na rzecz Skarbu Państwa na podstawie art. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, na cele publiczne, z przeznaczeniem na modernizację wału przeciwpowodziowego. Cena sprzedaży została ustalona na kwotę 25.900 zł. Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku VAT w rolnictwie od 1 sierpnia 2011 r. Niezabudowane działki o nr 155/3, 64/1, 252/1, 255/1, 255/3 według złożonego do aktu wypisu i wyrysu z rejestru gruntów wydanego 19 marca 2014 r. przez Starostwo Powiatowe stanowią lasy, grunty orne i sady na gruntach ornych. Ta dostawa towarów (gruntów) nie ma charakteru częstotliwego - było to zdarzenie jednorazowe. Działki o numerach 255/1, 255/3, 252/1, które Wnioskodawczyni nabyła w drodze kupna były użytkowane rolniczo od momentu nabycia do momentu ich zbycia. W czasie kupna tych gruntów, ich cena wynosiła 40.000.000 zł za 1 ha. Po denominacji wartość 1 ha tych gruntów wynosiła 4.000 zł. Natomiast cena sprzedaży 1 ha działek kształtowała się na poziomie około 155.800 zł, zatem cena nabycia tych gruntów była niższa o co najmniej 50% od ceny ich zbycia. W ocenie Wnioskodawczyni sprzedaż gruntu nastąpiła na cele uzasadniające ich wywłaszczenie. Z zaświadczenia wydanego dnia 16 lutego 2015 r. przez Wójta Gminy wynika, że dla ww. działek nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze "studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego" działki nr 155/3, 255/1, 255/3 przewidziane są jako grunty rolne, natomiast działki nr 64/1, 252/1 przewidziane są jako lasy, oznaczone symbolem "k.p.-KL".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu odpłatnego zbycia ww. działek na rzecz Skarbu Państwa Wnioskodawczyni jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego, czy jest z niego zwolniona?

Zdaniem Wnioskodawczyni nie powinna płacić podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 22 sierpnia 2014 r. Wnioskodawczyni sprzedała z nieruchomości objętej księgą wieczystą własność niezabudowanych działek nr 155/3 i 64/1. Działki te Wnioskodawczyni otrzymała od rodziców, którzy przekazali jej gospodarstwo rolne w zamian za emeryturę rolniczą w dniu 18 grudnia 1991 r. Również 22 sierpnia 2014 r. Wnioskodawczyni sprzedała z nieruchomości objętej księgą wieczystą własność niezabudowanych działek nr 255/1, 255/3, 252/1. Działki te Wnioskodawczyni kupiła w dniu 5 listopada 1997 r. w celu powiększenia istniejącego gospodarstwa rolnego. Wszystkie wymienione działki nr 155/3, 64/1, 252/1, 255/1, 255/3 zostały nabyte przez Starostę Powiatu na rzecz Skarbu Państwa na podstawie art. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, na cele publiczne, z przeznaczeniem na modernizację wału przeciwpowodziowego. Cena sprzedaży została ustalona na kwotę 25.900 zł. Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku VAT w rolnictwie od 1 sierpnia 2011 r. Niezabudowane działki o nr 155/3, 64/1, 252/1, 255/1, 255/3 według złożonego do aktu wypisu i wyrysu z rejestru gruntów wydanego 19 marca 2014 r. przez Starostwo Powiatowe stanowią lasy, grunty orne i sady na gruntach ornych. Ta dostawa towarów (gruntów) nie ma charakteru częstotliwego - było to zdarzenie jednorazowe. Działki o numerach 255/1, 255/3, 252/1, które Wnioskodawczyni nabyła w drodze kupna były użytkowane rolniczo od momentu nabycia do momentu ich zbycia. W czasie kupna tych gruntów, ich cena wynosiła 40.000.000 zł za 1 ha. Po denominacji wartość 1 ha tych gruntów wynosiła 4.000 zł. Natomiast cena sprzedaży 1 ha działek kształtowała się na poziomie około 155.800 zł, zatem cena nabycia tych gruntów była niższa o co najmniej 50% od ceny ich zbycia. W ocenie Wnioskodawczyni sprzedaż gruntu nastąpiła na cele uzasadniające ich wywłaszczenie. Z zaświadczenia wydanego dnia 16 lutego 2015 r. przez Wójta Gminy wynika, że dla ww. działek nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze "studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego" działki nr 155/3, 255/1, 255/3 przewidziane są jako grunty rolne, natomiast działki nr 64/1, 252/1 przewidziane są jako lasy, oznaczone symbolem "k.p.-KL".

Wobec powyższego, w sytuacji opisanej we wniosku odpłatne zbycie przez Wnioskodawczynię niezabudowanych działek zarówno o numerach 155/3 i 64/1, jak i o numerach 255/1, 255/3 i 252/1 nie stanowi źródła przychodu, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nastąpiło po upływie 5 lat licząc od dat ich nabycia (1991 r., 1997 r.), a zatem nie powstał obowiązek zapłaty podatku od uzyskanego z tego tytułu przychodu.

Ponadto wskazać należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie będzie mało zastosowanie zwolnienie, wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem jak wyjaśniono powyżej dokonanie odpłatnego zbycia opisanych we wniosku działek nie skutkuje powstaniem przychodu, i w związku z tym wskazany przez Wnioskodawczynię przepis nie ma zastosowania w przedstawionej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl