ITPB1/4511-745/16-1/MPŁ - Ustalenie podstawy opodatkowania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/4511-745/16-1/MPŁ Ustalenie podstawy opodatkowania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2016 r. (data wpływu 26 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną w Polsce. Przychody osiągane z tego tytułu opodatkowuje w całości w Polsce zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 5,5%. W Polsce jest również zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przedmiotem wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności są usługi ogólnobudowlane, które świadczy m.in. na terenie Szwecji. Do tej pory na terenie Szwecji świadczył usługi wyłącznie na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, zarejestrowanych jako podatnicy podatku od wartości dodanej w Szwecji. Na rzecz tych podmiotów wystawiał faktury w kwotach netto, dokonując w nich adnotacji o obowiązku uiszczenia podatku VAT przez nabywcę (szwedzkiego przedsiębiorcę).

W przyszłości Wnioskodawca chce świadczyć usługi budowlane na terenie Szwecji również na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W związku z powyższym zostanie zobligowany do rejestracji w zakresie podatku VAT na terenie Szwecji (w celu odprowadzenia podatku VAT (moms) w Szwecji). W takiej sytuacji wystawione przez Wnioskodawcę dokumenty sprzedaży będą zawierać kwoty netto, podatek VAT do zapłaty w Szwecji (moms) oraz kwoty brutto.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Co w takiej sytuacji stanowi podstawę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych? Czy Wnioskodawca powinien przyjąć do opodatkowania kwotę netto usługi pomniejszoną o wartość podatku VAT zapłaconego w Szwecji czy przyjąć do opodatkowania wartość brutto usługi?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zasadą unikania podwójnego opodatkowania oraz zasadą neutralności podatku VAT dla podatnika, do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych należy przyjąć wartość netto wykonanej usługi. Przepisy unijne utożsamiają podatek od wartości dodanej, do którego zapłaty zobowiązany byłyby na terenie Szwecji Wnioskodawca, z podatkiem od towarów i usług, o który, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy pomniejszyć podstawę opodatkowania osiąganych z działalności gospodarczej przychodów. W takiej sytuacji niedorzecznym byłoby, w ramach zharmonizowanego systemu podatkowego, płacenie podatku dochodowego od podatku VAT zapłaconego przez Wnioskodawcę na terenie Szwecji, który jest tożsamy z tym wskazanym w wyżej powołanym przepisie prawa podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że istotnym w niniejszej sprawie jest dokonanie oceny skutków podatkowych jakie wywołuje zapłata przez Wnioskodawcę podatku od wartości dodanej na terytorium Szwecji.

Zgodnie z art. 5a pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o ustawie o podatku od towarów i usług oznacza to ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

Zatem przez podatek od towarów i usług należy rozumieć podatek, o którym mowa w ustawie o podatku od towarów i usług. Natomiast w myśl art. 2 pkt 11 tej ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o podatku od wartości dodanej - rozumie się przez to podatek od wartości dodanej nakładany na terytorium innych państw członkowskich, z wyjątkiem podatku od towarów i usług nakładanego tą ustawą.

Powyższe oznacza, że ustawa o podatku od towarów i usług wyraźnie rozróżnia pojęcie podatku od wartości dodanej i pojęcie podatku od towarów i usług.

Sformułowanie "podatek od towarów i usług" jest określeniem podatku od wartości dodanej obowiązującym wyłącznie w Polsce, a nie w innych krajach członkowskich. Tym samym nie można utożsamiać podatku od wartości dodanej obowiązującego w innym państwie członkowskim niż Polska, z podatkiem od towarów i usług obowiązującym w Polsce.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną w Polsce. Przychody osiągane z tego tytułu opodatkowuje w całości w Polsce zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 5,5%. W Polsce jest również zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przedmiotem wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności są usługi ogólnobudowlane, które świadczy m.in. na terenie Szwecji. Do tej pory na terenie Szwecji świadczył usługi wyłącznie na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, zarejestrowanych jako podatnicy podatku od wartości dodanej w Szwecji. Na rzecz tych podmiotów wystawiał faktury w kwotach netto, dokonując w nich adnotacji o obowiązku uiszczenia podatku VAT przez nabywcę (szwedzkiego przedsiębiorcę).

W przyszłości Wnioskodawca chce świadczyć usługi budowlane na terenie Szwecji również na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W związku z powyższym zostanie zobligowany do rejestracji w zakresie podatku VAT na terenie Szwecji (w celu odprowadzenia podatku VAT (moms) w Szwecji). W takiej sytuacji wystawione przez Wnioskodawcę dokumenty sprzedaży będą zawierać kwoty netto, podatek VAT do zapłaty w Szwecji (moms) oraz kwoty brutto.

W świetle powyższego brak jest podstaw prawnych, aby uzyskane na terytorium Szwecji przychody pomniejszać o zapłacony tam podatek od wartości dodanej, bowiem jak wskazano podatek od wartości dodanej nie jest tożsamy z podatkiem od towarów i usług (nie jest tym podatkiem), o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W rezultacie podlegającym opodatkowaniu w Rzeczypospolitej Polskiej przychodem z tytułu prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej będą przychody uzyskane ze świadczenia usług na terytorium Szwecji wykazywane w wartości brutto, a więc bez ich pomniejszenia o podatek od wartości dodanej.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że zakres żądania wnioskodawcy wyznacza:

a.

stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) przedstawiony we wniosku o indywidualną interpretację prawa podatkowego,

b.

stan prawny (przepisy prawa) wskazany przez wnioskodawcę oraz

c.

zagadnienie prawne, które ma być przedmiotem interpretacji, a które wskazuje pytanie (pytania) wnioskodawcy w kontekście jego wątpliwości interpretacyjnych w odniesieniu do przepisów prawa podatkowego oraz własne stanowisko wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl