ITPB1/4511-650/16-2/MPŁ - Ustalenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 października 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/4511-650/16-2/MPŁ Ustalenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2016 r. (data wpływu 15 lipca 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 października 2016 r. (data wpływu 6 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wniosek uzupełniono w dniu 6 października 2016 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, świadcząc usługi elektryczne i elektroenergetyczne, polegające na konserwacji, modernizacji i budowie linii przesyłowych napowietrznych i kablowych oraz dodatkowo wykonuje usługi podnośnikiem tj. podest ruchomy.

Usługi te Wnioskodawca wykonuje na zlecenie urzędów gmin i miast, osób fizycznych a także dla dystrybutorów energii elektrycznej. Praca Wnioskodawcy polega szczególnie na demontażu zużytych linii przesyłowych i montażu nowych, konserwacji, naprawie i rozbudowie istniejącego oświetlenia ulic, placów, parkingów na terenie miast i gmin (wymiana żarówek, stateczników, bezpieczników, styczników, modułów sterujących), montaż instalacji w budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych, halach itp. oraz podłączanie ich do sieci energetycznej.

Sporadycznie Wnioskodawca wykonuje usługi podnośnikiem przy montażu okien w budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych oraz przy wycince drzew na wysokościach.

Opisane usługi zgodnie z klasyfikacją PKWiU mieszczą się w grupowaniach:

1.

roboty związane z demontażem i budową zewnętrznych linii elektroenergetycznych - PKWiU 42.22.2 jako "Roboty ogólnobudowlane związane z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych",

2.

naprawa i rozbudowa istniejącego oświetlenia ulic, placów, parkingów, prace konserwacyjne w instalacjach energetycznych, obejmujące: wymianę żarówek, stateczników, bezpieczników, styczników, modułów sterujących, montaż instalacji elektrycznych w budynkach - PKWiU 43.21.10 jako "Roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych",

3.

usługi świadczone w wykorzystaniem sprzętu budowlanego (podnośnika koszowego samojezdnego) obejmujące wykonywanie wszelkich robót budowlanych i wykonywanie różnych czynności na wysokości - PKWiU 43.99.0 jako "Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych".

W uzupełnieniu wniosku doprecyzowano, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca wykonuje roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych wewnątrz istniejących budynków mieszkalnych o powierzchni do 300 m2 i lokalach mieszkalnych o powierzchni do 150 m2.

Prace te polegają na wmontowaniu instalacji elektrycznej w ściany budynku, montażu gniazdek, włączników, modułów zabezpieczających i podłączeniu do sieci. Poza tym prace dotyczą również modernizacji przestarzałych zagrażających instalacji, z uwagi na okres używania, na nowe, a to związane jest również ze szpachlowaniem uszkodzonych powierzeni ścian przy instalacji. Opisane usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 43.21.10.

Wnioskodawca wskazał również, że nie realizuje projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmujących przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy rozdzielczych linii elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, że usługa związana z wykorzystaniem sprzętu budowlanego (podnośnika koszowego samojezdnego), świadczona na zlecenie osób fizycznych, obejmuje usługę podnośnikiem wraz z operatorem np. przy wycince drzew znajdujących się w okolicy linii energetycznej, bądź instalacji elektrycznej na zewnątrz istniejących budynków mieszkalnych o powierzchni do 300 m2.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy do usług wykonywanych w ramach PKWiU 42.22.2, 43.21.10, 43.99.90.0 Wnioskodawca może zastosować stawkę ryczałtu 5,5%?

Zdaniem Wnioskodawcy, może on skorzystać z opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym w stawce 5,5 w ramach PKWiU 42.22.2, 43.21.10, 43.99.90.0.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

* prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%:

a.

przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a,

b.

przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy,

c.

przychodów związanych ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom (PKWiU 84.25.11.0),

d.

przychodów ze świadczenia usług wychowania przedszkolnego (PKWiU 85.10.10.0),

e.

przychodów ze świadczenia usług związanych z działalnością ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody (PKWiU 91.04.1),

f.

przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego,

g.

prowizji uzyskanej przez komisanta ze sprzedaży na podstawie umowy komisu,

h.

prowizji uzyskanej przez kolportera prasy na podstawie umowy o kolportaż prasy,

i.

przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 i 12 ustawy o podatku dochodowym.

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęć usługi budowlane czy roboty budowlane. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 290 z późn. zm.).

Zgodnie z powołanym przepisem przez:

* roboty budowlane - należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (art. 3 pkt 7),

* obiekt budowlany - należy rozumieć budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami, obiekt małej architektury (art. 3 pkt 1),

* budowlę - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową (art. 3 pkt 3).

Podkreślić jednakże należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy.

Jak wynika z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ustawy, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub części przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy, tj. "Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług".

W załączniku tym wymieniono usługi, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podano jednocześnie oznaczenie tych usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W związku z powyższym, w celu zbadania możliwości zastosowania opodatkowania w formie ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

W "Wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług" stanowiącym Załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w pozycji 4 - pod symbolem PKWiU ex 42.1 wymieniono drogi kołowe i szynowe; roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg kołowych i szynowych, dotyczy wyłącznie usług - realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy: dróg i autostrad, dróg szynowych i kolei podziemnej oraz przejść podziemnych, mostów i tuneli.

Zgodnie z powyższymi zapisami, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych mogą być objęte tylko takie roboty budowlane związane z budową wskazanych powyżej obiektów, które nie są wykonywane w ramach realizacji - na własny rachunek - projektów inwestycyjnych o których mowa powyżej.

W ww. wykazie nie zostały natomiast wymienione usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 43.21.10 - "Roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych" oraz PKWiU 43.99.0 - "Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych".

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, świadcząc usługi elektryczne i elektroenergetyczne, polegające na konserwacji, modernizacji i budowie linii przesyłowych napowietrznych i kablowych oraz dodatkowo wykonuje usługi podnośnikiem tj. podest ruchomy.

Usługi te Wnioskodawca wykonuje na zlecenie urzędów gmin i miast, osób fizycznych a także dla dystrybutorów energii elektrycznej. Praca Wnioskodawcy polega szczególnie na demontażu zużytych linii przesyłowych i montażu nowych, konserwacji, naprawie i rozbudowie istniejącego oświetlenia ulic, placów, parkingów na terenie miast i gmin (wymiana żarówek, stateczników, bezpieczników, styczników, modułów sterujących), montaż instalacji w budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych, halach itp. oraz podłączanie ich do sieci energetycznej.

Sporadycznie Wnioskodawca wykonuje usługi podnośnikiem przy montażu okien w budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych oraz przy wycince drzew na wysokościach.

Opisane usługi zgodnie z klasyfikacją PKWiU mieszczą się w grupowaniach:

1.

roboty związane z demontażem i budową zewnętrznych linii elektroenergetycznych - PKWiU 42.22.2 jako "Roboty ogólnobudowlane związane z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych",

2.

naprawa i rozbudowa istniejącego oświetlenia ulic, placów, parkingów, prace konserwacyjne w instalacjach energetycznych, obejmujące: wymianę żarówek, stateczników, bezpieczników, styczników, modułów sterujących, montaż instalacji elektrycznych w budynkach - PKWiU 43.21.10 jako "Roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych",

3.

usługi świadczone w wykorzystaniem sprzętu budowlanego (podnośnika koszowego samojezdnego) obejmujące wykonywanie wszelkich robót budowlanych i wykonywanie różnych czynności na wysokości - PKWiU 43.99.0 jako "Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych".

Wnioskodawca wskazał również, że nie realizuje projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmujących przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy rozdzielczych linii elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy uznać, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej (związane z konserwacją, modernizacją i budową linii przesyłowych napowietrznych i kablowych oraz dodatkowymi usługami wykonywanymi podnośnikiem tj. podestem ruchomym) - jeżeli działalność ta w istocie polega na wykonywaniu usług budowlanych - podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5%.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić jednak należy, że przychody z wykonywanych przez Wnioskodawcę usług budowlanych, mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, wyłącznie wtedy, gdy Wnioskodawca nie wykonuje tych usług w ramach realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek, obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy rozdzielczych linii elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tut. organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie jest zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie chroni Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Należy również zwrócić uwagę, iż możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzależniona będzie także od właściwego przypisania faktycznego, a nie deklarowanego rodzaju usług, które będą wykonywane w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej do określonego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl